‎از هویت‌های جعلی «بابک زنجانی» تا نام بردن از «رضا ضراب» در دادگاه

چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۱۱-۱۱-IranSOS- هشتمین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به فساد نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد. به گزارش (ایسنا)، بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده حدود ساعت ۸:۳۰ مانند جلسات گذشته با تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.

* وکیل‌مدافع بابک زنجانی هم در دادگاه انقلاب حاضر شد.

‎* علی‌رغم پخش شایعه‌ای در فضای مجازی در شب گذشته مبنی بر بازداشت یکی از خواهران بابک زنجانی، خواهران وی در دادگاه انقلاب حضور داشتند.

‎* بابک زنجانی قبل از آغاز رسمی جلسه دادگاه دقایقی با رسول کوهپایه زاده وکیل‌مدافع‌اش صحبت کرد.

‎* وکلای شکات پرونده نیز قبل از شروع جلسه دادگاه، دقایقی را با هم گفت‌وگو کردند.

‎* پیش از شروع جلسه دادگاه، بابک زنجانی به وکیل بانک مسکن گفت من پولم را می‌گیرم و کاری به شما ندارم که وکیل مدافع بانک مسکن خطاب به وی گفت که شما را به خیر و ما را به سلامت.

‎* جلسه دادگاه حدود ساعت ۹ صبح با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

‎* در ابتدای جلسه قاضی صلواتی از غلامحسین صادقی‌قهاره وکیل‌مدافع شرکت اچ‌ کی خواست تا با حضور در جایگاه شکایت خود را مطرح کند.

‎* وکیل‌مدافع شرکت اچ‌ کی در ابتدای صحبت‌های خود از دادسرای عمومی و انقلاب تهران، بازپرس و معاون دادستان، وزارت‌ اطلاعات، معاونت حقوقی سپاه پاسداران و نیروی انتظامی و همچنین کارشناسان بانک مرکزی تشکر کرد.

‎وی بیان کرد: به نظرم بابک زنجانی تاکنون مطلبی را در ماهیت موضوع مطرح نکرده است و بیشتر به حواشی و مسائل جنبی پرداخته است. ما مسائل حاشیه‌ای را بررسی نمی‌کنیم آنچه در این جا بررسی می‌شود اصل کیفرخواست و دفاع از آن است.

‎وکیل شرکت اچ کی با بیان اینکه بحث ما از طرف شرکت نفت، بحث وصول بیت‌المال است، گفت: همان‌طور که می‌دانید کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و به بهانه غنی‌سازی برای ساخت سلاح اتمی ایران را هدف تحریم‌های ظالمانه قرار دادند تا اینکه در بهمن ماه سال ۹۰ با تشدید تحریم‌ها، شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه آن و بانک مرکزی و سایر بانک‌ها مشمول تحریم شدند. به نحوی که حمل و نقل محموله‌های نفت و فروش آن در بازارهای جهانی با مشکل جدی مواجه شد.

‎صادقی قهاره ادامه داد:‌ انباشت محموله‌های نفتی روی شناورها در آب‌های خلیج فارس، مقامات را نگران کرد. استفاده از شرایط تحریم‌ فرصت مناسبی برای افراد فرصت‌طلب بود، به جای این که در این بحران یار شاکری باشند، بار خاطری شدند. متاسفانه بابک زنجانی به همراه شرکا با ادعای دور زدن تحریم‌ها خود را قهرمان نشان دادند و مسئولان و مدیران شرکت نفت را به امور غیر واقع امیدوار کرده و بیش از دو میلیارد یورو از شرکت نفت را که برای بیت المال بوده به غارت بردند.

‎وی با بیان اینکه دادستان به خوبی تقاضای جزا برای برای متهمان در کیفرخواست کرده است گفت: از آنجا که در کیفرخواست اتهام افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی با تشکیل شبکه‌ سازمان یافته عنوان شده، مطالب خود را ارائه می‌دهم.

‎وکیل‌مدافع شرکت اچ کی ادامه داد: آنچه که بابک زنجانی از قبل و در خلال مراوداتی که با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی ادعا داشته، من را وادار می‌کند به دو نکته اساسی اشاره کنم. نخست اینکه وی خود را یکی از پاک‌ترین و دلسوزترین افراد نظام جمهوری اسلامی عنوان کرده و به تعبیر خودش بسیجی اقتصادی بوده است. دیگر اینکه خود را دارای چنان شرایط مالی فوق‌العاده و ثروت کلان و امکانات مالی در داخل و خارج از کشور عنوان کرد و گفت که به دلیل تمکن مالی وی برخی از مشکلات کشور حل شده است.

‎وی ادامه داد: در بیان شخصیت وی «ر. م» مدیر فروش سورینت قشم گفته که از سال ۸۳ با وی آشنا بودم. وی دارای دو شناسنامه به نام‌های بابک زنجانی و دیگری به نام محمدرضا بابک روغنی زنجانی بوده است. در آن زمان فقط در یک شرکت آرایشی فعالیت داشته. نفر دیگر به نام «ن.ح» می‌گوید پدر بابک زنجانی از کارکنان راه آهن بوده و بابک زنجانی بعد از ظهر‌ها برای من کارهای تعمیری طلا انجام می‌داد و به بازار می‌برد.

‎وکیل‌مدافع شرکت اچ‌کی بیان کرد: بابک زنجانی با داشتن شناسنامه‌های جعلی اقدام به صدور چک‌های بلامحل می‌کرده است. وی با این شناسنامه‌های جعلی اقدام به افتتاح حساب در بانک‌هایی همچون ملت، پاسارگاد، سپه و غیره کرده بود. وی در دوران سربازی ۲۰ میلیون دلار را در بازار می‌فروخت و خود را فردی که سال‌ها تجارت بین‌الملل انجام داده، معرفی کرده است.

‎وی افزود: وی خود را راننده مرحوم نوربخش رئیس وقت بانک مرکزی معرفی کرده و بعد از ظهر‌ها میلیون‌ها ارز را می‌فروخته است، در صورتی که وی هیچ زمان راننده مرحوم نور بخش نبوده است.

‎وی در ادامه قرائت شکایات خود اسامی متهمان ردیف دوم و سوم را آورد که قاضی صلواتی از وی پرسید شکایت شما علیه متهمان دوم و سوم است که در همین هنگام متهمان ردیف دوم و سوم وارد جلسه دادگاه شدند.

‎صادقی قهاره در ادامه شکایت خود تاکید کرد:‌ مطالبات ما در رابطه با نفت خام و نفت کوره است. متهم وون کره و لیر ترکیه را به جای پرداخت به پیمانکاران صرف خرید اموال و سرمایه گذاری کرده است. وی عمده لیرها را به حساب صرافی وابسته به رضا ضراب واریز کرده است.

‎صادقی‌قهاره گفت: متهم دو شاخص را برای خود مطرح می‌کند یکی این که آدم مومن و ساده و پاکی است و دیگری این که آدمی با تمکن بالاست. در صورتی که اتهام اول متهم با این سوابق کیفری و عملکرد بزهکارانه ای که دارد درست نیست و نتیجه آن مشخص است. همچنین وی ادعا دارد که دارای تمکن مالی است در صورتی که از منابع شرکت نیکو و شرکت نفت منابع را بدست آورده و ثروت باد آورده‌ای را کسب کرده که صرف بلند پروازی‌های خود کرده است.

‎وکیل مدافع شرکت اچ‌کی تاکید کرد: مهمترین فعالیت متقلبانه بابک زنجانی مثبت نشان دادن صورت‌حساب‌ها است، مانند شرکت اچ‌کی و بانک مسکن.

‎صادقی‌قهاره با اشاره به گزارش پلیس آگاهی در مورد شخصیت بابک زنجانی گفت: در این گزارش آمده که بابک زنجانی در سال ۹۳ فرزند مرتضی متولد ۱۳۵۲ در جهت پیشبرد اهداف خود چندین شناسنامه داشته با اسامی و شماره شناسنامه‌های مختلف؛ از جمله بابک زنجانی فرزند علی به شماره شناسنامه ۱۲۰۰،‌بابک زنجانی فرزند مرتضی به شماره شناسنامه ۵۹ و محمد بابک روغنی زنجانی فرزند مرتضی به شماره شناسنامه ۱۶۱۸ و با این شناسنامه‌های جعلی مبادرت به صدور چک‌های بلامحل و جعل اسناد کرده است، البته متهم در دفاع به بازپرس گفته که نباید نبش قبر کنید و این موضوعات مربوط به گذشته است و چرا آنها را پیگیری می‌کنید. در صورتی که ما در مرجع قضایی هستیم و سوابق متهم دارای ارزش است.

‎صادقی‌قهاره درباره شخصیت متهم اصلی پرونده موسوم به فساد نفتی در گزارشی دیگر گفت: در این گزارش آمده بابک زنجانی جوان ۴۰ ساله‌ای است که از سال ۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده و واردکننده لوازم آرایشی در کیش بوده و دارای سابقه‌ قاچاق ارز بوده است. وی توانسته در سال‌های اخیر با رانت‌های ایجاد شده در وزارت نفت و بانک مرکزی به نقطه‌ای برسد که خود را ثروتمند‌ترین فرد ایرانی معرفی کند.

‎وی با اشاره به مصاحبه بابک زنجانی با یکی از رسانه‌ها گفت: در این مصاحبه وی عنوان کرده که ۶۴ شرکت داخلی و خارجی دارم و گفته که راننده رئیس بانک مرکزی بوده است. در صورتی که وی هرگز راننده مرحوم نوربخش نبوده است.

‎وی با تاکید بر این که بانک FIIB طرف حساب ما نیست و این بانک فقط یک وسیله برای کلاهبرداری بوده است گفت: بابک زنجانی در این مصاحبه گفته که من سال‌ها تجربه‌ کارهای بانکی دارم و بیشتر‌ ال‌سی‌های باز شده به رهبری من بوده است. من دنبال شرکت نفت نرفتم و آنها به دنبال من آمدند و به ۱۵ بانک داخلی کمک کردم. این ادعاها کذب محض است.

‎وکیل مدافع شرکت اچ کی ادامه داد: مسئولان بانکی هرگز سراغ وی نرفتند و متهم از طریق «م.ش» متهم دیگر پرونده معرفی شد و «م.ش» وی را به عنوان فردی که خواستار خرید نفت است معرفی کرد. طبق توافق مدیران صندوق بازشستگی نفت و متهم ردیف اول و متهم ردیف دوم سه محموله به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو به شرکت ISO که وابسته به بانک زنجانی است واگذار شد و «م. ش» نیز این مطالب را نیز گفته و تایید کرده است. متهم ردیف دوم، بابک زنجانی را فردی فعال و باهوش معرفی کرده است.

‎وی با اشاره به گزارش سازمان بازرسی در مورد بابک زنجانی گفت: این سازمان در گزارش خود آورده که حسب تحقیقات صورت گرفته بابک زنجانی با مجموعه‌هایی در جابجایی ارز همکاری داشته و از طریق مجموعه نفت وارد خرید و فروش نفت شده است. وی قبل از این که در لیست تحریم‌ قرار گیرد فرصت داشته که وجوه را پرداخت کند ولی از انجام این کار به بهانه‌های واهی خودداری کرده است. وی به شرکت نفت گفته بود من پولها را در بانک ژاپن می‌برم و از آنجا به حساب شما واریز می‌کنم که این موضوع به هیچ وجه صحت نداشت. وی ۱۱ فقره قرارداد با شرکت اچ‌کی داشته است.

‎در این هنگام بابک زنجانی گفت: قراردادی وجود ندارد که قرائت شود. پس از آن صادقی قهاره جزییات این ۱۱ فقره قرارداد را بیان کرد.

‎* رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، ساعت ۱۰:۳۰ اعلام تنفس ۱۵ دقیقه‌ای کرد.

‎پس از پایان تنفس، وکیل‌مدافع شرکت اچ‌کی گفت: باید از بابک زنجانی در خصوص رو‌ش‌های جدید و مجرمانه‌ای که به کار برده تشکر کرد.

‎صادقی‌قهاره با اشاره به مطالبی که بابک زنجانی در رابطه با یکی از شیوخ در دبی مطرح کرده بود گفت: بابک زنجانی گفته که زمانی که در دبی شیخ محمد برای بازدید آمده بود مرا دید و به شیخ حشر معرفی کرد و او پول را به من داد، اما دیگر هیچ صحبتی از شیخ حشر مطرح نشد.

‎وی ادامه داد: یکی از کارمندان متهم پرینت ۱۵ صفحه‌ای را برای وی آورده و همان پرینت را وزارت اطلاعات برای بازپرس فرستاد. یعنی پس از کشف ارتباط بابک زنجانی با بیرون از زندان، اقدامات همراه کننده وی مشخص می‌شود. متهم و شرکایش روش‌های مجرمانه و نویی را با استفاده از امکانات ابداع و ایجاد کردند و از این حیث باید از بابک زنجانی تشکر کرد که صاحب روش‌های جدید در ایران است.

‎وکیل مدافع شرکت اچ کی ادامه داد: بابک زنجانی در بازجویی‌های اولیه گفته که مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون از مبالغ ال‌سی‌ها و محموله‌ها را به فردی در چین و فرد دیگری در امارات فروخته است و پول‌ آنها را گرفته و صرف خود کرده است. وی مدعی شده که از تایپیست شرکتش بازجویی کردند در حالی که فردی که ایشان تایپست می‌نامند سمت‌های بالایی داشته مانند خانم «م . م» به عنوان مدیرعامل یک شرکت و خانم دیگری «م.م» که مسئول تمام پیام‌های وی بوده است.

‎وی تصریح کرد: بابک زنجانی در دفاعیات خود گفته که شما چه کار به منشاء و منابع دارید، در حالی که وی منشاء را صرف خرید هواپیما کرده و همگی از پول‌های شرکت نفت بوده است. در سال ۹۰ که FIIB را می‌خرد، سابقه بازداشت داشته است. همچنین در سال ۸۶ وی متوسل به جعل شناسنامه می‌شود. متهم در دفاعیات خود از لفظ LC عدول کرده و به برات پرداخته است.

‎صادقی قهاره ادامه داد: بابک زنجانی مطرح می‌کند که ماشین و انگشتر و ساعت و … را وزیر نفت در دست نگیرد در صورتی که بحث بیت‌المال مطرح است و پرونده مربوط به دولت‌های قبلی و فعلی نیست بلکه مربوط به بیت‌المال است. ما می‌خواهیم که هر کسی که تخلف کرد با او برخورد شود.

‎بر اساس این گزارش، وکیل‌مدافع شرکت اچ کی ادامه داد: بابک زنجانی مدعی شده که محموله‌های نفتی به وی تحویل داده نشده است، در حالی که در نامه‌های گوناگون می‌توان متوجه شد که این محموله‌های نفتی به بابک زنجانی تحویل داده شده است، البته متهمان ردیف دوم و سوم قبول دارند که محموله‌های نفتی را فروخته است و حتی در این زمینه طلبکار هم هستند.

‎وی با اشاره به اینکه بابک زنجانی ۲۴ فقره سوئیفت جعل کرده است گفت: امیدوار کردن شرکت اچ‌کی به امور واهی و کاذب از جمله اقدامات زنجانی بوده و وی از مدارکش بهره برد. متهم با استفاده از قطع سوئیفت جهانی، مدعی می‌شود که نمی‌تواند پیام‌ها را جابجا کند، در حالی که این موضوع صحت ندارد. نامبرده نقش اصلی در فروش نفت و هزینه پرداخت آن را داشته است و سبب به تاراج رفتن منابع کشور شده است.

‎وکیل‌مدافع شرکت اچ کی تصریح کرد: متهم حساب شرکت اچ کی را نزد بانک FIIB با پیام‌های سوئیفتی جعلی توسط خانم «م» کارمند وی ساخته و پرداخته شده و بستانکار نشان داده می‌شود.

‎صادقی قهاره ادامه داد: متهم خود را فعال اقتصادی نشان داده و با رخنه در بانک‌های دولتی و خصوصی از موقعیت بحرانی کشور سوء استفاده کرده و مدیران آنها را فریب داده و اقدام به کلاهبرداری کرده است؛ در واقع بابک زنجانی برای جلب اعتماد مدیران شرکت نفت، به گواهی افراد و مقامات برای جلب اعتماد توسل یافته از جمله وزرایی مانند وزیر نفت، وزیر صنعت و معدن، وزیر اقتصاد و رئیس وقت بانک مرکزی.

‎وی ادامه داد: در واقع تایید مقامات عالی در جهت حل بحران موجود بوده و کم کردن فشارهای موجود، البته بابک زنجانی از این وضعیت هم سوء استفاده و اقدام به کلاهبرداری می‌کند. وی از وزیر نفت وقت می‌خواهد که با شرکت‌های متعلق به وی همکاری کند و مدیران این بانک را هم فریب داده و ۶۰ درصد از سهام بانک کنت و FIIB را به مبلغ ۹۰ میلیون دلار خریداری می‌کند.

‎وی در ادامه به ارتباط بابک زنجانی با «م.ش» پرداخت و گفت:‌ آقای ش گفته که به اصرار دوستان مجبور به همکاری با بابک زنجانی شدم. بابک زنجانی از شخصیت آقای ش برای اعتبار بین مدیران نفت برای خود بهره برده است و اگر آقای ش نبود محموله‌های نفتی تحویل بابک زنجانی نمی‌شود.

‎صادقی قهاره خاطرنشان کرد:‌ بابک زنجانی با همکاری فردی به نام «ع.ز» در منطقه لابوان مالزی شرکتی را تاسیس می‌کند و حسابی مربوط به این شرکت نزد بانک FIIB باز می‌کند.

‎وی با اشاره به شراکت بابک زنجانی با دو متهم دیگر اضافه کرد:‌ برای دو متهم دیگر عنوان مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی مطرح شده که بر همین اساس از دادگاه خواستار صدور حکم مقتضی هستم؛ زیرا مشخص است که اگر همراهی این دو نفر نبود مطمئنا بابک زنجانی توانایی انجام کلاهبرداری در این امر عظیم را نداشت. «ح. ف» فردی است که «م. ش» او را برای گروه سه نفره‌شان معرفی می‌کند، البته شروع همکاری «م. ش» ر رابطه با خرید هواپیما بوده است. بابک زنجانی از طریق فردی به نام «ش» به مدیر عامل بانک مسکن معرفی می‌شود و نقش موثری در سیستم داخلی کشور داشته است. «م.ش» با آشنایی که با صندوق بازنشستگی وزارت نفت داشته با مشارکت بابک زنجانی زمینه را برای خرید نفت فراهم می‌کند.

‎صادقی‌قهاره در پایان قرائت شکایت خود گفت: چنانچه دادگاه با اینگونه کلاهبرداری‌ها مقابله نکند تردیدی نیست که اینگونه اقدامات مجرمانه با استفاده از روش‌های مدرن در جامعه صورت می‌گیرد.

‎وی ادامه داد: بابک زنجانی دزدی است که با چراغ آمده است. بر همین اساس موکل در خصوص ضرر و زیان وارده دادخواستی را تقدیم دادگاه می کند.

‎پس از پایان صحبت‌های صادقی قهاره وکیل مدافع شرکت اچ کی قاضی صلواتی گفت: ‌اعلام شکایت شما و وزارت نفت مشترک است.

‎غلامرضا مهدوی وکیل وزارت نفت نیز موضوع را تایید کرد و قاضی صلواتی گفت که لایحه دفاعی را زودتر ارائه دهید.

‎جلسه دادگاه در ساعت ۱۱:۵۰ به پایان رسید و قاضی صلواتی عنوان کرد که جلسه بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال