‎رهایی متهم به قتل از اعدام با اعمال ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی

یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۱۲-۱۳-IranSOS- پسری که به اتهام قتل در ۱۷ سالگی دستگیر شده بود با اعمال ماده ۹۱ و اعلام پزشکی قانونی مبنی بر عدم آگاهی وی به هنگام قتل از مجازات اعدام نجات یافت. به گزارش هرانا به نقل از شهروند، دوم اردیبهشت‌ سال ٩٣ دو پسر که در حال حمل جسد پسری جوان بودند، با پلیس مواجه شده و پس از فرار توسط پلیس دستگیر می شوند.

با فرار آنها ماموران به سراغ کیسه حاوی جسد رفتند و پس از باز کردن در آن با پیکر یک پسر روبه‌رو شدند. با مشخص شدن هویت این جسد به نام علیرضا ٢١ ساله، پلیس ماموریت خود را برای شناسایی و دستگیری عاملان این قتل آغاز کرد. آنها در نخستین گام از تجسس‌های خود به استعلام شماره پلاک خودروی دو پسر جوان که با آن پا به فرار گذاشتند، پرداختند. ماموران پلیس خیلی زود توانستند صاحب میانسال این خودرو را شناسایی کنند. این مرد پس از احضار به کلانتری به ماموران گفت که آن روز خودرویش دست پسر ١٧ ساله‌اش بوده است. بنابراین پسر ١٧ ساله بلافاصله شناسایی و دستگیر شد.
‎با بازجویی و اعتراف این پسر، وی صحنه قتل را بازسازی کرد. این درحالی بود که خانواده اولیای دم نیز تقاضای قصاص کردند. ولی در ادامه ماده ٩١ قانون مجازات اسلامی برای این متهم لازم‌الاجرا شد و کارشناسان پزشکی قانونی اعلام کردند که این پسر هنگام جنایت بر عمل خود که کشنده بوده آگاه نبوده است. بنابراین به این ترتیب پسر جوان در راستای اعمال ماده ٩١ در شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد.
‎در این جلسه که به ریاست قاضی قربانزاده برگزار شد، خانواده اولیای دم از دادگاه تقاضای قصاص کردند. در ادامه متهم نیز در جایگاه ایستاده و پس از تشریح روز حادثه و اعتراف به قتل خطاب به هیأت قضائی گفت که وقتی متوجه شدم که مرده است جسدش را پشت شمشادها پنهان کردم. بعد از آن به خانه رفتم و ماشین پدرم را برداشتم و با دوستم تماس گرفتم.
‎او هم آمد و با هم به سراغ جسد رفتیم. ما جسد علیرضا را داخل کیسه خواب گذاشتیم و می‌خواستیم به صندوق عقب خودرو ببریم که ماموران را دیدیم و مجبور به فرار شدیم.
‎اما باور کنید آن زمان من فقط به فکر رها شدن از دست علیرضا بودم و فکر نمی‌کردم که این اتفاق بیفتد.»  با این اظهارات در پایان هیأت قضائی وارد شور شدند و درنهایت طبق ماده ٩١ قانون مجازات اسلامی متهم را از قصاص معاف و او را به پرداخت دیه و پنج ‌سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم کردند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال