تناقضگویی مسئولان درباره قتل عام درختان

سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵-۲۰۱۶-۰۵-۱۰-IranSOS- اداره محیط زیست می‌گوید مستندات قانع‌کننده‌ای را برای قطع‌ درخت‌های چنار کهنسال خیابان درختی شهریار از شهرداری درخواست کرده اما مسئولان شهرداری شهریار منکر این مسأله شده‌اند. به گزارش ایسنا، روزنامه «قانون» در ادامه نوشت: در میان تناقض‌گویی مسئولان، حال پرسش این است که آیا طبق روال گذشته بعد از گذر اندک‌زمانی جای درخت‌هایی که در این خیابان قطع شده‌اند در خانه‌های مسکونی به‌صورت کاملاً اتفاقی می‌روید یا نه؟

خیابان درختی، قطب باغتالار و رستوران در شهریار

درختی خیابان معروف در شهریار است که به‌واسطه چنارهای تنومندش زیبایی و طراوت خاصی را به این شهر داده است. خیابان درختی علاوه‌بر چنارهای کهنسالش قطب باغ‌تالار و رستوران شهریار نیز محسوب می‌شود. وجود چندین باغ‌تالار و رستوران موجب افزایش چشمگیر ارزش افزوده زمین‌های این خیابان شده و یکی از گران ترین محله‌های شهریار است. طی چند سال اخیر افراد سودجوی بی شماری به اندک باغ‌های باقی‌مانده این خیابان در سکوت مسئولان و مدیران دست‌درازی ‌ و آنها را تخریب کرده‌اند.

درختهای شناسنامهدار شهریار قطع میشوند

مسأله‌ای که این روزها موجب نگرانی و اعتراض دوستداران و فعالان محیط‌زیست در شهریار شده، قطع بی‌رویه درختان چنار این خیابان است. آنها اعلام می‌کنند در گذشته نگرانی ما از تغییر کاربری باغ‌ها بود اما در حال حاضر کار به‌جایی رسیده که حتی درختان چنار شناسنامه‌دار خیابان نیز دیگر در امان نیستند.

قطع درختها در زمانهای مشخص

آقای محمدی یکی از شهروندان شهریاری درباره قطع درختان چنار خیابان درختی به «قانون» می‌گوید: خیابان «حر» یا درختی، یکی از زیباترین خیابان‌های شهریار است که عمر درخت‌های آن حدود ۷۰ سال است. متاسفانه طی چهار ماه گذشته درخت‌های شناسنامه‌دار خیابان درختی را قطع کرده‌اند.

او ادامه می‌دهد: هفته گذشته حدود ۱۰ درخت سبز و سالم را قطع کرده‌اند که به‌دلیل پلاک‌دار بودن آنها؛ تنها شهرداری یا جهاد کشاورزی قادر به انجام این کار بوده است. هر سازمان یا نهادی که این کار را انجام می‌دهد برای اینکه جلب توجه نکند در یک زمان مشخص و با فاصله درخت‌ها را قطع می‌کند و قسمت ناراحت‌کننده این است که بعد از قطع درختان مواد نفتی روی‌ آنها می‌ریزند که دیگر رشد نکنند.

درختها نه خشکندنه پرخطر

این شهروند می‌افزاید: کارگرانی که درخت‌ها را قطع کرده‌اند به شهروندان معترض گفته‌اند؛ به‌دلیل خشک و پرخطر بودن برای کابل‌های برق آنها را قطع می‌کنند این درحالی است که این درخت‌ها سبز بوده و کابل و تیر برق اصلا نزدیک به برخی از این درخت‌ها نیست.

قطع بامجوزشهرداری

مدیر محیط زیست شهریار درباره قطع این درخت‌ها به «قانون» می‌گوید: سه اصله درخت در خیابان درختی شهریار قطع شده که عمر آنها در حدود چندین دهه است. علت این کار را از شهرداری شهریار جویا شدیم که آنها در پاسخ اعلام کرده‌اند؛ این اقدام در کمیته فضای سبز شهرداری مصوب شده و دلیل آن خشک، پوسیدگی و پرخطر بودن درخت‌هاست.

اگرشهرداری مستندات نداشته باشدپیگیری قضایی میکنیم

محمود سعیدپور عنوان می‌کند: دربازید میدانی از این خیابان کارشناسان محیط‌زیست اعلام کرده‌اند درخت‌های قطع شده در وضعیت مناسبی نبوده‌اند اما بازهم در نامه‌ای به شهرداری از آنها توضیحات و مستندات بیشتری را از دلایل قطع، چگونگی و مجوز آن خواسته‌ایم. آنها باید اداره محیط‌زیست را با دلایل خود قانع کنند؛ اگر نتوانند ما را با مستندات خود قانع کنند مجبوریم به دادستانی گزارش و از طریق دستگاه قضایی پیگیری کنیم.

عکسهای قبل ازقطع درختهاموجوداست

باوجود فیلم مستندی که توسط شهروندان از لحظه قطع درخت‌ها گرفته شده و در آن فیلم کاملا واضح است که درخت‌ها سبز و سالم بوده؛ مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شهریار علت قطع را خشک و پرخطر بودن عنوان می‌کند و می‌گوید: این درخت‌ها خشک بودند و هرلحظه امکان داشت که روی تیر برق یا عابران سقوط کنند. چند روز پیش با اخذ مجوز از کمیته فضای سبز شهرداری و با هماهنگی اداره برق به‌صورت ناشناس اقدام به قطع درخت‌ها کردیم.

احمد افتخاری ادامه می‌دهد: عکس‌های قبل از قطع درخت‌ها موجود و در آنها مشهود است که کاملا خشک و پوسیده بودند. همچنین طبق قانون قبل از قطع درخت‌ها نزدیک به‌ ۷۰ اصله درخت در آن خیابان کاشته‌ایم.

محیطزیست تاکنون هیچ توضیحی نخواسته است

او درخصوص نامه محیط‌زیست به شهرداری برای ادای توضیحات و مستندات بیشتر به آنها می‌گوید: محیط‌زیست به‌هیچ‌وجه تاکنون نامه‌ای به شهرداری درخصوص قطع درخت‌های خیابان حر یا همان درختی ارسال نکرده و درخواست هیچ‌گونه مستنداتی را نکرده است. تا این لحظه تنها روزنامه قانون درخصوص قطع این درخت‌ها با سازمان تماس گرفته و توضیحات خواسته است.

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال