امروز آغاز دهمین سال حبس کبودوند است؛ فوری و بدون قیدوشرط او را آزاد کنید

پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵-۲۰۱۶-۰۶-۳۰-IranSOS- به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر): محمد صدیق کبودوند، مدافع حقوق بشر و رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری و مطبوعاتی، از تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۸۶ در زندان به سر می‌برد. او در محاکمه‌های به‌شدت ناعادلانه به دو حکم زندان (در مجموع ۱۰ سال و ۶ ماه) محکوم شده است. در این سالها نهادهای اطلاعاتی و امنیتی شدیدترین فشارها را برای درهم‌شکستن او وارد آورده‌اند، زیرا نمی‌خواهند جوانان از باورها و شیوه‌ی مبارزه‌ی متفاوت او بیاموزند و به مقاومت مدنی رو بیاورند.

کبودوند در این ۹ سال مورد ضرب و جرح قرار گرفته و دنده و انگشتانش شکسته، دچار بیماری‌های مختلف شده، حتا سکته کرده ولی از رسیدگی پزشکی محروم بوده، ظرف ۹ سال فقط دو بار و چند روز مرخصی داشته، با اندوه ناشی از بیماری سخت فرزندِ دور از پدر در زندان به سر برده، بارها در اعتراض به رفتار خشن و تبعیض‌آلود زندانبانان و مسؤولان قضایی اعتصاب غذا کرده، با پرونده‌سازی‌های تازه روبرو بوده…  (برای شرح بیشتر نگاه کنید به:https://www.fidh.org/article20040 ) و باز هم از پافشاری بر حق خود و دفاع از حقوق بشر باز نایستاده است.

گروه تحقیق سازمان ملل در باره‌ی حبس‌های خودسرانه در نوامبر ۲۰۱۲ حبس آقای کبودوند را خودسرانه تشخیص داد و از دولت جمهوری اسلامی ایران خواست او را فوری و با حق دریافت جبران آزاد کند. کبودوند زندانی عقیدتی است که به‌خاطر استفاده از از آزادی بیان، آزادی گردهمایی و آزادی تشکل بر اساس میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی در زندان به سر می‌برد. دولت‌مردان جمهوری اسلامی باید با عمل به تعهدهای خود بر اساس این میثاق به رأی سازمان ملل تمکین و محمد صدیق کبودوند و نیز همه‌ی زندانیان عقیدتی را فوری و بدون‌قیدوشرط آزاد کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال