ترکیه: بیانیه ی مشترک سازمانهای عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر درباره ی تلاش به کودتا

دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵-۲۰۱۶-۰۷-۱۸-IranSOS- ما با هر گونه کودتا، تلاش برای کودتا و رویه‌های غیردمکراتیک مخالفیم و از روابط دمکراتیک مدنی واقعی و رعایت حقوق بشر دفاع می‌کنیم…

روز ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶، تلاشی برای انجام کودتا در ترکیه رخ داد. خطر کودتای نظامی هنوز وجود دارد. بسیاری از غیرنظامیان، سربازان و ماموران پلیس جان خود را از دست دادند یا در اثر خشونت و درگیری طی این سعی به کودتا زخمی شدند. با توجه به فعالیت خودروهای نظامیو جت‌های جنگنده در مراکز شهری و به‌ویژه در میان غیرنظامیان و محله‌های شهری، درگیری در این مناطق باعث نگرانی و ترس جدی در میان شهروندان شد. از سوی دیگر، شاهد بودیم که در بعضی موارد، بعضی از شهروندان واکنش‌های فراتر از اصول دمکراتیک نشان دادند و بعضی‌ها نیز اقدام به زجرکُشی کردند. به‌طورِ خلاصه، ترکیه به‌سرعت به سوی هرج و مرج شدیدی پیش می‌رود که گستره‌ی آن روشن نیست.

ما به‌عنوان جامعه‌ی حقوق بشر ترکیه (İHD) و بنیاد حقوق بشر ترکیه (HRFT) مایلیم تأکید کنیم که از دمکراسی و اصول حقوق بشر در هر شرایطی و هر زمانی دفاع می‌کنیم. این موضع بنیادی ماست و از زمان تشکیل سازمان‌هایمان از این موضع دفاع کرده ایم. ما هر گونه کودتا و تلاش برای کودتا را محکوم می‌کنیم، زیرا آنها دمکراسی و حقوق اساسی، آزادی را نفی می‌کنند و خشونت و زجرکَشی را در پی می‌آورند که یادآور صحنه‌های جنگ داخلی است. ما به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوییم و برای مجروحان، بهبودی سریع آرزو می‌کنیم.

این هرج و مرج به‌طورِ مستقیم ناشی از این واقعیت است که ترکیه نتوانسته مشکلات دمکراسی و حقوق بشر خود را حل کند. دولت اصول دمکراتیک همچون تکثر، شفافیت و مشارکت را به اجرا نگذاشته، بلکه به حقوق و آزادی‌های اساسی و حاکمیت قانون صدمه زده، قوانین غیردمکراتیکی مثل قانون معافیت از مجازات برای نظامیان را ـ که قیمومت ارتش را تقویت می‌کند ـ تصویب کرده، در مورد مسأله کُرد به جای حل آن از طریق دمکراتیک و صلح‌آمیز سیاست‌هایی مبتنی بر خشونت در پیش گرفته و در داخل کشور و کشورهای دیگر وارد جنگ شده است. تمام این مشکلات به بحران سیاسی و عمیقی در ترکیه منجر شده است.

متاسفانه، بعضی اظهارات درباره‌ی بازگرداندن مجازات اعدام به ترکیه باعث نگرانی‌های جدی نسبت به این امکان در آینده شده است. تنها راه خروج از این هرج و مرج تبعیت از حاکمیت قانون، دمکراسی و حقوق بشر و رعایت آن و در پیش گرفتن سیاست‌های صلح‌آمیز در داخل کشور و در کشورهای دیگر است.

نیروهای دمکراتیک در ترکیه به مبارزه در راه دمکراسی واقعی و علیه رژیم‌های نظامی و کودتایی، رویه‌های غیردمکراتیک و گسترش حکومت استبدادی غیرنظامی ادامه خواهند داد. جامعه‌ی حقوق بشر ترکیه و بنیاد حقوق بشر ترکیه مایلند تکرار کنند که به فعالیت‌های اصلی حقوق بشری خود برای ثبت موارد نقض حقوق بشر و عرضه‌ی امداد حقوقی و پزشکی ادامه می‌دهند.

ما به کودتا و حکومت‌های استبدادی غیردمکراتیک «نه» می‌گوییم.

دمکراسی و حقوق بشر مهمترین اصول هستند.

جامعه‌ی حقوق بشر ترکیه (İHD)

بنیاد حقوق بشر ترکیه (HRFT)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال