با رضایت اولیای دم؛ نجات ۳ زندانی از اعدام در سال ۹۵ در استان زنجان

 

 

شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶-۲۰۱۷-۰۴-۰۸-IranSOS معاون قضایی رئیس کل و رئیس شوراهای حل اختلاف استان زنجان گفت که بیش از ۷۱ هزار پرونده طی سال ۹۵ به شورای حل اختلاف استان زنجان وارد و بیش از ۷۰ هزار پرونده مختومه شد. به گفته سید نجم الدین صفوی، از ۱۴ پرونده قتل، سه زندانی با رضایت اولیای دم از طناب دار نجات یافتند.

به گزارش هرانا به نقل از ایرنا، سید نجم الدین صفوی روز پنجشنبه افزود: “آمار پرونده های وارده در سال ۹۴ نیز نزدیک ۷۰ هزار پرونده و پرونده های مختومه نزدیک ۶۹ هزار فقره بود”.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان با اشاره به اهمیت صلح و سازش در پرونده های شورا، گفت: “طی سال گذشته تعداد ۲۹ هزار و ۵۷۲ پرونده مربوط به صلح و سازش در این شورا بررسی و مختومه شدند”.

صفوی با اشاره به اهمیت شعبه ویژه صلح و سازش مستقر در زندان در میزان صلح و سازش، تاکید کرد: “پرونده هایی مانند قتل، نزاع دسته جمعی که در صلاحیت بررسی این شورا نیست، با رایزنی اعضا سعی بر مختومه کردن آن می شود”.

وی یادآور شد: “با رایزنی های انجام شده در سال گذشته از ۱۴ پرونده قتل که در اختیار این شعبه بود، توانستیم ۳ محکوم به قصاص نفس را نجات داده و از ۵۲۱ پرونده ای که در اختیار شعبه ویژه زندان با موضوعات دیگر بود، ۳۶۳ پرونده مختومه شد”.

با توجه به وسعت و تعداد جمعیت استان زنجان در زمان حاضر ۵۵۳ شعبه شورای حل اختلاف مشغول ارائه خدمات به مردم هستند.

تعداد شعب شهری استان زنجان ۶۴ شعبه بوده و تعداد ۴۸۹ شعبه نیز در روستا ها فعالیت دارند.

اجرایی شدن قانون جدید شوراهای حل اختلاف از سال ۹۴، باعث افزایش مسئولیت شوراهای حل اختلاف شده است.

هدف از تشکیل شورای حل اختلاف در قوه قضائیه حل مشکلات مردم توسط خود مردم است، همچنین شوراهای حل اختلاف در سطح کشور ۳۳ درصد از پرونده های قابل صلح و سازش را به صلح و سازش مختومه کرده اند.

آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از مواد داوری اجباری و اختیاری است که با تشکیل شوراهای حل اختلاف با محدوده صلاحیت احصاء شده و زیر نظر قوه قضاییه قصد نیل به اهداف عالیه شوراها را دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال