رهایی دو محکوم به اعدام از مرگ همزمان با صدور یک حکم اعدام

 

سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶-۲۰۱۷-۱۲-۰۵-IranSOS- دو متهم که در پرونده‌های جداگانه مرتکب قتل شده بودند، با جلب رضایت اولیای‌دم از مرگ نجات یافتند. در پرونده ای دیگر حکم مرگ مجرم سابقه‌دار که به اتهام تعرض به دختری نوجوان بازداشت شده در دیوان عالی کشور تأیید شد. حکم اعدام همدست متهم مدتی قبل اجرا شده است.

به گزارش هرانا به نقل از جوان آنلاین، مرد جوانی به نام اکبر است که عصر بیست و ششم تیر ماه سال ۸۸ در جریانتعقیب و گریز پلیس با مرگ یکی از مأموران بازداشت شده‌بود.

این حادثه در عوارضی آزادراه تهران – ساوه با مشکوک شدن مأموران پلیس به یک دستگاه پژو نقره‌ای اتفاق افتاد. آنجا بود که با شلیک چند تیر هوایی خودروی متهمان متوقف شد و آنها با پای پیاده فرار کردند. در ادامه یکی از متهمان با اسلحه به یکی از مأموران پلیس به نام علی احمدی شلیک کرد و سپس گریخت. مأمور پلیس به بیمارستان منتقل شد، اما ‌ به علت شدت جراحات به مرگ رسید.

با مرگ مأمور پلیس، مالک خودرو بازداشت شد و از آنجایی‌که روز حادثه خودرو در اختیار پسر او بود، چند روز بعد پسر وی ‌ دستگیر شد. رضا که از مجرمان سابقه‌دار بود، در بازجویی‌ها گفت روز حادثه همراه دوستش – اکبر – قصد سرقت مسلحانه ‌ در ساوه را داشتند که با دستور ایست پلیس، اکبر با اسلحه به مأمور پلیس شلیک می‌کند.

با گذشت سه سال، اکبر در حالی‌که با هویت جعلی در بروجرد زندگی مخفیانه‌ای داشت، دستگیر شد. متهم با اقرار به جرمش روانه زندان و بعد از محاکمه در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران با درخواست اولیای‌دم به اعدام محکوم شد. با تأیید حکم صادره در دیوان عالی کشور متهم تیرماه امسال پای چوبه دار آماده مرگ بود که دقایقی قبل از اجرای حکم، مادر علی احمدی به قاتل فرزندش مهلت داد و بعد از چند روز در دادسرای امور جنایی گفت فرزندش را در خواب دیده است و درخواست کرده قاتلش را ببخشم. بنابراین مادر شهید بدون قید و شرط قاتل فرزندش را بخشید.

به این ترتیب متهم روز گذشته بار دیگر در همان شعبه، از جنبه عمومی جرم پای میز محاکمه قرار گرفت.

با اعلام رسمیت جلسه، متهم گفت: « وقتی پای چوبه دار رفتم، فکر نمی‌کردم دوباره به زندگی برگردم، اما گذشت مادر شهید آن هم بدون قید و شرط مرا شرمنده کرد. به خاطر همین لطف و بخشش، تصمیم گرفته‌ام دیگر به راه خطا نروم و گذشته‌ام را جبران کنم. از قضات دادگاه نیز تقاضای بخشش دارم.‌» در پایان هیئت قضایی وارد شور شد.

دیه ۱۸۵ میلیونی برای نجات از مرگ

دومین متهم، مرد ۴۹ ساله‌ای به نام محب است که بیست و پنجم خرداد ماه سال ۹۳ به اتهام قتل دوست ۵۰ ساله‌اش به نام علی بازداشت شده بود. متهم در بازجویی‌ها با اقرار به جرمش گفت: «اختلاف حساب ۴۰۰ هزارتومانی باعث درگیری ما شد.‌»

او در ادامه گفت: «من و محب با هم اختلاف حساب داشتیم و بارها نیز در این مورد صحبت کرده بودیم، اما بی‌نتیجه بود. روز حادثه وقتی همدیگر را دیدیم بار دیگر صحبت حساب و کتاب شد و صحبت‌ها به جاهای باریک کشید. آنجا بود که با هم درگیر شدیم و در آن درگیری با لگد به شکم او زدم. ناگهان محب روی زمین افتاد و حالش بد شد.‌»

متهم در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه و به اعدام محکوم شد.

با تأیید رأی از سوی قضات یکی از شعبات دیوان عالی کشور حکم در آستانه اجرا قرار داشت که متهم توانست با پرداخت دیه از مرگ فاصله بگیرد.

به این ترتیب صبح دیروز متهم در همان شعبه از جنبه عمومی جرم محاکمه شد. او در آخرین دفاعش گفت: “باور کنید راضی به مرگ محب نبودم. آن روز از عصبانیت به او حمله کردم و فکر نمی‌کردم ضربه‌ام منجر به فوت او شود. پشیمانم و با پرداخت ۱۸۵ میلیون رضایت اولیای‌دم را جلب کردم. از هیئت قضایی هم تقاضای بخشش دارم”.

در پایان هیئت قضایی وارد شور شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال