رهایی ۲ زندانی محکوم به اعدام از چوبه دار

دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶-۲۰۱۷-۱۲-۲۵-IranSOS یک جوان محکوم به اعدام با تلاش رئیس و اعضای شورای حل اختلاف شهرستان کارون، پس از ۱۳ سال از اعدام رهایی یافت. همزمان کشاورز محکوم به اعدام که هفت‌سال قبل در جریان درگیری بر سر کبوتر، دوستش را به قتل رسانده‌بود با پرداخت دیه از مرگ فاصله گرفت. به گزارش هرانا به نقل از میزان، یک جوان محکوم به اعدام با تلاش رئیس و اعضای شورای حل اختلاف شهرستان کارون، پس از ۱۳ سال از اعدام رهایی یافت.

در سال ۱۳۸۳ دو جوان در شهرستان کارون با هم درگیر می‌شوند و یکی از آنان به ضرب چاقو به قتل می‌رسد، پرونده‌ قاتل پس از دستگیری در شعبه ۱۶ دادگاه کیفری اهواز مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که با رای این دادگاه قاتل به اعدام محکوم و حکم صادره توسط دیوان عالی کشور به تایید رسید.

جهت ایجاد صلح و سازش با ارجاع این پرونده به شورای حل اختلاف کارون با تلاش مستمر رئیس و اعضاء شورای حل اختلاف این شهرستان و جمعی از معتمدان و بزرگان، طی چندین جلسه جوان محکوم به اعدام توسط اولیاء دم مورد عفو و گذشت قرار می‌گیرد و این پرونده بعد از ۱۳ سال منتهی صلح و سازش شد.

دیه میلیاردی شرط بخشش متهم

به گزارش جوان آنلاین، یازدهم اردیبهشت‌ماه سال ۸۹، مأموران پلیس تهران از قتل پسر جوانی در زمین‌های کشاورزی محله کهریزک باخبر و راهی محل شدند.

جسد متعلق به سعید ۲۳‌ساله بود که با ضربه چاقوی دوستش به قتل رسیده بود.

مسعود ۲۳‌ساله که به اتهام قتل بازداشت شده بود با قبول اتهامش برای مراحل بازجویی به پلیس آگاهی منتقل شد.

متهم در شرح ماجرا گفت: «‌من و سعید از سال‌ها قبل با هم دوست بودیم و رفاقت داشتیم. مدتی قبل سر یک کبوتر اختلاف پیدا کردیم، اما آنرا فراموش کرده بودیم. این گذشت تا روز حادثه. آن روز با هم سر‌زمین مشغول کار کشاورزی بودیم که بعد از اتمام کار سر سفره عصرانه نشستیم. در آن لحظه سعید دوباره حرف کبوتر را پیش کشید و همان حرف بهانه درگیری شد.‌» متهم در خصوص قتل گفت: «سعید در آن درگیری شروع به فحاشی کرد و دست به چاقو شد. من که به خاطر رفاقت چندساله از او انتظار این حرف‌ها را نداشتم ناراحت شدم و وقتی چاقو از دست او به زمین افتاد آنرا برداشتم و ناخواسته به سینه‌اش ضربه زدم.‌»

متهم بعد از این توضیحات و بازسازی صحنه جرم، روانه زندان شد و پرونده بعد از کامل شدن تحقیقات به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در اولین جلسه رسیدگی به پرونده متهم بعد از درخواست اعدام از سوی اولیای‌دم به اعدام محکوم شد.

این حکم به دیوان عالی کشور فرستاده شد و از سوی قضات یکی از شعبات دیوان تأیید شد.

متهم بعد از طی مراحل قانونی حکم در روز اجرای آن در حالیکه پای چوبه‌دار قرار داشت، توانست با پرداخت دیه رضایت اولیای دم را جلب کند.

به این ترتیب متهم روز گذشته از جنبه عمومی جرم در همان شعبه به ریاست قاضی قربان‌زاده پای میز محاکمه قرار گرفت.

او که هفت‌سال در زندان به سر می‌برد در آخرین دفاعش گفت: “در این هفت سال متوجه شدم اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌ام و باید خودم را کنترل می‌کردم. با حکم اعدام مرگ را جلوی چشمانم دیدم که با رضایت اولیای‌دم، تنها دقایقی قبل از اجرای حکم، به زندگی برگشتم. آنها پیشنهاد یک میلیارد دیه دادند و مادرم برای پرداخت این مبلغ خیلی سختی کشید. او ۲۰۰‌میلیون تومان را به صورت نقدی پرداخت کرد و زمین‌های موروثی پدرم را که ۲۸۰۰ متر به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان بود را به آنها واگذار کرد. مادرم دیگر توان پرداخت مابقی مبلغ دیه را نداشت که اولیای دم با همین مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان راضی شدند و رضایت دادند. حالا از قضات دادگاه تقاضا دارم در مجازاتم تخفیف قائل شوند تا بعد از آزادی این روزهای سخت را برای خانواده‌ام جبران کنم”.

در پایان هیئت قضایی وارد شور شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال