انتقال اشیاء کاخ گلستان از بیم زلزله

چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۶-۲۰۱۷-۱۲-۲۷-IranSOS- مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان اعلام کرد: تعدادی از آثار موزه‌ای کاخ جهانی گلستان که احتمال خطر برای آنها در هنگام وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله وجود دارد، به مخازن امن منتقل می‌شوند. به گزارش ایسنا، به دنبال وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری ۳۰ آذر در تهران، کمیته پدافند غیرعامل میراث تهران تشکیل جلسه داد تا «آسیب‌های احتمالی به اشیای موزه‌ای بررسی شوند و از سوی دیگر پیشنهاد برگزاری دوره‌ی آموزشی توانمندسازی مدیریت بحران و برگزاری مانور زلزله به دستگاه‌های ملی و استانی، در صورت موافقت آن‌ها توسط این کمیته اجرایی شوند.» هرچند هنوز هیچ موافقت رسمی در این زمینه صورت نگرفته است، اما با بروز پس‌لرزه‌ی سه‌شنبه ۵ دی در تهران، به نظر می‌رسد باید هرچه زودتر نسبت به این اتفاق یک برنامه‌ریزی شود، هرچند برخی از موزه‌های قرار گرفته در سطح تهران برنامه‌ریزی‌های اولیه برای حفاظت از آثار تاریخی خود را در دستور کار قرار داده‌اند.

مسعود نصرتی، مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان اعلام کرد:

تعدادی از آثار موزه‌ای کاخ جهانی گلستان که احتمال خطر برای آنها در هنگام وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله وجود دارد، برای جلوگیری ازآسیب دیدن، در مکان‌های مناسب جانمایی، مستحکم شده یا در صورت لزوم پس از بررسی کارشناسی و در صورت نیاز به مخازن امن منتقل می‌شوند.

او با اشاره به قرارگرفتن تعداد زیادی از آثار تاریخی کشور روی کمربند زلزله، بیان کرد: نگهداری و مستندسازی آثار در برابر وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله ضروری است. 

به گفته‌ی وی، به نقل از روابط عمومی مجموعه جهانی کاخ گلستان، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برای احتمال وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله از یک ماه گذشته نشست‌های تخصصی با موضوع «مدیریت بحران و آسیب شناسی زلزله» با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت میراث فرهنگی هر هفته به مدت دو ساعت در این مجموعه برگزار می‌کند تا اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام شود.

مصوبه برای حفظ آثار تاریخی در برابر حوادث طبیعی

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بیان کرد: بعد از وقوع زلزله تهران در هفته گذشته همه‌ی آثار و اشیای تاریخی کاخ گلستان بررسی شدند که خوشبختانههیچیک از این آثار آسیبی ندیده بودند، همچنین دو کارگروه تخصصی در بخش کالبدی بنا و اموال فرهنگی و تاریخی برای حفاظت پیشگیرانه از وقوع حوادث احتمالی در این مجموعه فرهنگی و تاریخی تشکیل شده و هر دوهفته یک بار با برگزاری نشست‌های تخصصی، تعدادی مصوبه برای حفظاین آثار تصویب می‌شود، که بخشی از این مصوبات اگر نیاز به بودجه نداشته باشد به سرعت عملی و سایر مصوبات نیز بعد از تأمین اعتبار اجرایی می‌شوند.

او با تاکید بر لزوم مستندسازی همه‌ی‌ آثار بیان کرد: تا کنون بخشی از این مستندسازی تخصصی انجام شده و اکنون نیز این اقدامِ تخصصی ادامه دارد.

انتقال آثار آلبوم‌ خانه کاخ گلستان به مکان‌های امن

نصرتی تاکید کرد: بخشی از آلبوم خانه کاخ گلستان که یکی از مهمترین بخش‌های کاخ بوده و شکنندگی آثار در آن زیاد است و از سوی دیگر کپیاین آثار نیز در همان مکان نگهداری می‌شود، ضروری است کپی آثار به مکان‌های امن منتقل شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال