تخریب بناهای تاریخی محله کبابیان همدان قانونی بود؟

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶-۲۰۱۸-۰۱-۱۵-IranSOS شهردار همدان با تأکید بر اینکه تخریب خانه‌های قدیمی در محله کبابیان توسط شهرداری منطقه یک کاملا قانونی است، گفت: شهرداری به منظور رفع خطر اقدام به تخریب این منازل کرده است. عباس صوفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سه خانه قدیمی تخریب‌شده ثبت تاریخی نبودند و امکان بازسازی هم نداشتند، یادآور شد: این بافت‌ها کاملا خطرناک بودند و هر آن امکان ریزش دیوارها و آسیب رسیدن به شهروندان وجود داشت.

وی تأکید کرد: مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز اظهار کرد که این منازل فاقد ارزش تاریخی بودند البته رینگ اول شهر همگی بافت تاریخی محسوب می‌شوند.

صوفی درباره سالم بودن خانه‌های بهرامی و شمسیان نیز گفت: طبق بازدیدی که پیش از تخریب این بناها داشتم، هر سه خانه تخریب ۵۰ درصدی داشتند و هیچ‌گونه امکان بازسازی برای آنها وجود نداشت.

وی ادامه داد: ۵ سال از تملک این خانه‌ها توسط شهرداری می‌گذرد اما در طول این سال‌ها میراث فرهنگی هیچ ادعایی مبنی بر تاریخی بودن این مکان‌ها نداشته و برای بازسازی اقدام نکرده است.

شهردار همدان با تأکید بر اینکه قصد بازسازی این بافت‌ها را داشتیم اما امکان بازسازی آنها وجود نداشت، اظهار کرد: معتقدیم باید بافت تاریخی محله کبابیان حفظ شود اما حفظ جان مردم نیز اهمیت بسزایی برای ما دارد.

وی خاطرنشان کرد: قصد احداث پارکینگ در این محوطه وجود ندارد، از همه معماران و شهرسازان دعوت خواهیم کرد تا مشاوره‌های لازم را ارائه دهند تا بتوانیم در جهت احیای بافت قدیمی این محوطه نوسازی مجدد را انجام دهیم.

به گزارش ایسنا؛ روز گذشته سه بنای تاریخی اخلاصی، شمسیان و بهرامی واقع در چمن کبابیان از قدیمی‌ترین محلات همدان توسط شهرداری تخریب و با خاک یکسان شد.

حرکت بلدوزری شهردار جدید در تخریب آخرین مرکز محله موجود در همدان

مشاور معماری و شهرسازی طرح بازآفرینی مرکز محلات همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اقدام شهرداری برای تخریب آخرین مرکز محله موجود در شهر همدان را بدون مجوز و خارج از عرف اخلاقی و مدیریتی دانست.

دکتر سیدجلیل موسوی درباره تخریب سه بنای تاریخی ثبت نشده در مرکز محله کبابیان همدان به نام‌های اخلاصی، شمسیان و بهرامی، اظهار کرد: از سال ۹۰ در کمیسیون ماده ۵ طرح تفصیلی تبدیل مرکز محله کبابیان به مکانی اقامتی با کاربری بوم‌گردی و گردشگری به صورت قانون مصوب و به شهرداری ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه مدت سه سال از مطالعات و فعالیت روی طرح بازآفرینی مرکز محلات همدان می‌گذرد، گفت: تا کنون ۶۵ جلسه با حضور شهردار منطقه یک همدان و مسئولان شورای شهر و سایر دستگاه‌های مدیریت شهری برگزار شده است.

موسوی اقدام شهرداری برای تخریب آخرین مرکز محله موجود در شهر همدان را بدون مجوز و خارج از عرف اخلاقی و مدیریتی دانست و بیان کرد: با این حرکت بلدوزری شهردار جدید مشخص شد که از ابتدای کار خود در شهرداری همدان چگونه اقدام خواهد کرد.

مدیرگروه معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در ادامه تأکید کرد: مسئولان شهرداری و مدیران شهری و میراث باید در مورد علت تخریب مرکز محله کبابیان و بی‌توجهی به زحمات و قوانین مصوب که در طول سه سال انجام شده است، پاسخگو باشد.

پیگیری قانونی تخریب بناهای تاریخی محله کبابیان همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه بناهای تخریب شده به صورت جداگانه ثبت ملی نشده بودند اما بافت محله کبابیان اثر تاریخی ثبت شده است، اعلام کرد: پیگیری‌های لازم را درباره تخریب این بناها انجام خواهیم داد.

علی مالمیرتصریح کرد: گرچه این بناهای تخریب شده تک تک ثبت ملی نشده بودند اما محلات دارای ارزش فرهنگی و تاریخی خاصی هستند که باید در جهت حفظ آنها کوشید تا در آینده نسبت به از دست رفتن این بناها افسوس نخوریم.

وی ادامه داد: در دستور کار وزارت راه وشهرسازی طرح بازآفرینی محلات قدیمی همدان وجود داشت که بازآفرینی محله کبابیان نیز در این طرح مطرح شده بود.

مالمیر یادآور شد: قرار نیست هر بنایی که می‌تواند دارای ارزش فرهنگی و تاریخی باشد، میراث فرهنگی آن را بازسازی کند بلکه وقتی بنای موردنظر مالک بخش خصوصی یا دولتی داشته باشد، خود باید در چهارچوب ضوابط میراث فرهنگی اقدام به مرمت بنا کنند.

وی درباره اقدام قانونی میراث فرهنگی در قبال تخریب این بناها گفت: با توجه به اینکه این بناها تک تک ثبت ملی نشده بودند نمی‌توانیم ورود مشخصی داشته باشیم اما با توجه به اینکه داخل بافت تاریخی هستند بر اساس قوانین باید با میراث فرهنگی هماهنگی لازم انجام می‌گرفته که متأسفانه این امر محقق نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در پایان گفت: در چهارچوب قوانین و ضوابط پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد تا متناسب با بافت تاریخی این محله بازسازی انجام گیرد و از تکرار چنین آسیب‌هایی به بافت قدیمی جلوگیری به عمل آید.

قابلیت مرمت و بازسازی بناهای تاریخی موجود در مرکز محله کبابیان همدان

مشاور فرهنگی و اجتماعی طرح بازآفرینی مرکز محلات همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، بر قابلیت مرمت و بازسازی بناهای تاریخی موجود در مرکز محله کبابیان و کاربری گردشگری و فرهنگی آن تأکید کرد.

دکتر اسدالله نقدی اظهار کرد: تا کنون بیش از ۴ سال از ابلاغ طرح بازآفرینی مرکز محلات همدان می‌گذرد که با توجه به اینکه این طرح در کمیسیون ماده ۵ اعلام و تصویب و به صورت قانون به شهرداری همدان ابلاغ شد، علتی نمی‌توان برای تخریب آن توسط شهرداری بیان کرد.

وی با بیان اینکه مشاوران این طرح اداره‌کل راه و شهرسازی استان و شرکت عمران و بهسازی استان همدان بودند، افزود: مسجد و محله کبابیان از سال ۸۴ به ثبت میراث رسیده بود بنابراین هر گونه دخل و تصرف در مناطق درجه یک و دو این محله باید با نظر و تأیید میراث فرهنگی ایجاد شود.

نقدی در ادامه تأکید کرد: نقطه‌نظرات و مطالعات اجتماعی اجرای طرح بازآفرینی این مرکز محله نیز در مدت سه سال تهیه و تنظیم شده بود و قبل از شروع مطالعات طرح، تخریب‌هایی توسط شهرداری برای تبدیل این منطقه به پارکینگ طبقاتی صورت گرفته بود که با مخالفت ساکنان مواجه شده بود.

مشاور اجتماعی طرح بازآفرینی مرکز محلات شهر همدان بیان کرد: بخشی از دیوار خانه اخلاصی به علت بی‌توجهی، تعلل و عدم رسیدگی مسئولان مربوطه نسبت به مرمت و بازسازی آن به مشکلی برای ساکنان بدل شده بود و همین موضوع بهانه‌ای به دست شهرداری داده تا نسبت به تخریب این بنای تاریخی و نادیده گرفتن زحمات ۳ ساله و مطالعات صورت اقدام کند.

وی بر قابلیت مرمت و بازسازی بناهای تاریخی موجود در مرکز محله کبابیان و کاربری گردشگری و فرهنگی آن تأکید کرد و گفت: مطالعات اجرای این طرح در بیش از ۶۰ جلسه با حضور مسئولان شورای شهر، میراث، شهرداری و استانداری صورت گرفته شده و رسانه‌ها و مردم باید علت این اقدام شهرداری و از بین رفتن آخرین مرکز محله موجود در همدان را از شهرداری جویا شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال