دست‌کم چهار زندانی اعدام شدند

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶-۲۰۱۸-۰۳-۰۵-IranSOS-  دست‌کم چهارزندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام (قصاص نفس) محکوم شده بودند در زندان های مرکزی ایلام، همدان و ارومیه اعدام شدند. به گزارش هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز جاری، دوشنبه ۱۴ اسفند ماه، یک زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی ارومیه اعدام شد. هویت این زندانی از سوی سازمان حقوق بشر ایران “رحیم سلیمی” احراز شده که از ۱۲ سال پیش با اتهام قتل عمد بازداشت و به اعدام (قصاص نفس) محکوم شده بود. این زندانی روز گذشته به همراه یک زندانی دیگر از بند ۳-۴ زندان مرکزی ارومیه به سلول انفرادی منتقل شده بود که زندانی دوم به نام “احمد کردستانی” موفق به اخذ رضایت از شکات پرونده شد و به سلول خود بازگشت.

همین سازمان گزارش کرد که در تاریخ چهارشنبه ۲۷ دی ماه یک زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی ایلام اعدام شده و با وجود گذشت بیش از یک ماه و نیم رسانه‌های رسمی در خصوص این اعدام سکوت اختیار کرده‌اند. هویت این زندانی “احسان یعقوبی” اهل آبدانان احراز شده که به اتهام قتل فردی به نام “امین آیینی” در سال ۱۳۹۳ به اعدام محکوم شده بود.

یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: “احسان و امین هر دو چوپان بودند و با یکدیگر دوست بودند. دعوای ایشان بر سر ملک و زمین کشاورزی روی داد که در طی این دعوا، احسان امین را با گلوله به قتل رساند.”

بنابر گزارشی دیگر صبح روز چهارشنبه ۹ اسفند ماه نیز یک زندانی همین زندان اعدام شد. این زندانی نیز با اتهام قتل عمد به اعدام (قصاص نفس) محکوم شده بود و هویت وی “مهدی کاظم نیا” فرزند علی احراز شده است.

منبع سازمان حقوق بشر ایران گفت: “مهدی کاظم نیا در طی یک نزاع، فردی که اهل روستای هفت چشمه بود را به قتل رسانده بود.”

در گزارشی جداگانه از خبرگزاری هرانا، صبح روز پنج‌شنبه ۱۰ اسفند ماه نیز، یک زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی همدان اعدام شد. هویت این زندانی “حمید ایمانی” فرزند محمدعلی احراز شده که از ۱۰ سال پیش بازداشت و در زندان بسر برده بود.

هیچ یک از اعدام‌های فوق تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های رسمی اعلام نشده است.

به گفته عفو بین‌الملل، ایران به‌تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را کسب کرده بود.

گفتنی است مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گزارش سالانه خود ضمن اشاره به علنی نکردن ۶۰ درصد از اعدام‌های صورت گرفته توسط دولت یا نهاد قضایی اصطلاحاً این اعدام‌ها را “مخفیانه” خواند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال