رهایی چهار محکوم از جمله دو کودک مجرم از اعدام

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶-۲۰۱۸-۰۳-۰۵-IranSOS- تازه دامادی که به‌خاطر اختلافات خانوادگی برادر همسرش را به قتل رسانده بود، پای چوبه دار با رضایت اولیای دم بخشیده شد. همچنین در پرونده ای دیگر نیز پسر جوانی که دوستش را به قتل رسانده و به اعدام محکوم شده بود، براساس توافق قبلی و به شرط ازدواج دو خواهرش با دو برادر مقتول در افغانستان حاضر به گذشت از اعدام شدند. از سوی دیگر با حکم قضات شعبه هفتم دادگاه کیفری استان تهران محمد به اتهام مباشرت در قتل مادرش ومهدی به اتهام مباشرت در قتل پدر او به پنج سال حبس محکوم شدند و چون هر دو متهم زیر ۱۸سال داشتند براساس ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی به‌ خاطر نرسیدن به رشد کمال عقلی از اعدام رهایی یافتند.

به گزارش هرانا به نقل از رکنا مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰، تازه دامادی که به‌خاطر اختلافات خانوادگی برادر همسرش را به قتل رسانده بود، پای چوبه دار با رضایت اولیای دم بخشیده شد.

جرقه این اختلافات سه سال قبل و پس از قهر تازه عروس از خانه شوهرش آغاز شد. مرد جوان به خانه پدرزنش رفته بود تا همسرش را به خانه بازگرداند اما برادر همسرش مانع این کار شد.

دو مرد جوان با هم دست به یقه شده بودند و درگیری بالا گرفته بود که تازه داماد برادر زنش را کشت. پس از این جنایت مرد ۳۰ساله بازداشت شد و پرونده پس از تکمیل تحقیقات به‌شعبه یکم دادگاه کیفری استان البرز به ریاست قاضی هدایت رنجبر مورد رسیدگی قرار گرفت و قضات با توجه به درخواست خانواده مقتول، متهم را به اعدام محکوم کردند.

این حکم از سوی قضات دیوانعالی مهر تأیید خورد و با وجود تلاش مددکاران زندان برای جلب رضایت خانواده مقتول، تازه داماد برای اجرای حکم به ندامتگاه کرج منتقل شد.

میثم (داماد) که خودش را برای مرگ آماده کرده بود هنگامی که طناب دار را بر گردنش انداختند در آخرین لحظات با ابراز پشیمانی از خانواده همسرش خواست از اعدام خود گذشت کنند.

در این لحظه اولیای دم، طناب را از گردن مرد جوان بیرون آورده و اعلام کردند دامادشان را به‌شرط پرداخت دیه می‌بخشند. این جوان که با بخشش خانواده همسرش فرصت دوباره‌ای برای زندگی پیدا کرده است بزودی برای محاکمه از جنبه عمومی جرم در شعبه یکم دادگاه کیفری استان البرز محاکمه می‌شود.

درخواست عجیب برای رهایی از اعدام

به گزارش برنا مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲، پسر جوان که در اقدامی هولناک دوستش را به قتل رسانده و به اعدام محکوم شده است در صورت ازدواج خواهرانش با برادران مقتول از چوبه اعدام نجات پیدا می کند.

رسیدگی به این پرونده از سال ۹۳ در پی جنایت خونینی که حوالی فردیس کرج در یک ساختمان نیمه کاره اتفاق افتاده بود شروع شد. عامل قتل نیز پس ‌از دستگیری ادعا کرد مقتول درخواست شیطانی از او داشت و به‌خاطر همین موضوع باهم درگیر شدند که در این میان غلام ۲۶ساله، مرد ۲۷ ساله‌ای به نام امیر را به قتل رساند.

صبح دیروز عامل جنایت از زندان به شعبه یکم دادگاه کیفری استان تهران انتقال یافت تا در دادگاهی به‌ریاست قاضی هدایت رنجبر محاکمه شود. در آغاز جلسه خانواده مقتول گفتند براساس توافق قبلی و به شرط ازدواج دو خواهر قاتل با دو پسرآنها در افغانستان، حاضرند او را ببخشند.

بدین ترتیب متهم به قتل افغانستانی تبار هم اعلام کرد خواهرانش حاضرشده‌اند به‌خاطر نجات او با دو برادر مقتول ازدواج کنند.

بنابراین رسیدگی به این پرونده با توجه به رضایت اولیای دم پایان گرفت. سپس قضات وارد شور شدند تا رأی خود را از نظر جنبه عمومی صادر کنند.

رهایی دونوجوان از اعدام

به گزارش ایران مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۳، پسر نوجوان که در جنایتی هولناک با همدستی دوستش، پدر و مادر خود را به قتل رسانده بود، صبح دیروز با حکم قضات شعبه هفتم دادگاه کیفری استان تهران به پنج سال حبس محکوم شد.

دو سال قبل اجساد زن و شوهر جوانی در خانه‌شان واقع درشهر پردیس-شرق استان تهران- پیدا شد.

در حالی که پسر خانواده ادعا می‌کرد پدر و مادرش بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن جان باخته‌اند اما وقتی اجساد زن و شوهر به پزشکی قانونی انتقال یافت کارآگاهان درباره مرگ آنها تحقیقات بیشتری انجام دادند تا اینکه پسر خانواده در بازجویی مقدماتی پرده از راز قتل والدینش برداشت وهمدستش را که پسر ۱۶ساله‌ای بود به پلیس معرفی کرد.

پس‌ از اقرار دو پسر نوجوان به‌ قتل، آنها در دادگاه یکدیگر را به‌عنوان طراح نقشه جنایت معرفی کردند و به تشریح واقعه پرداختند.

در این دادگاه دختر ۱۳ ساله قربانیان که حالا در بهزیستی نگهداری می‌شود، از اعدام برادرش گذشت و از دوست و همدست وی دیه خواست، اما پدربزرگش برای هر دو متهم درخواست اعدام کرد.

محمد -فرزند قربانی‌ها- در تشریح جزئیات ماجرا گفت: «من و مهدی دوستان صمیمی بودیم اما مدتی بود که پدر و مادرم می‌گفتند باید دوستی‌ام را با مهدی قطع کنم ولی من به‌‌ خاطر لجبازی با مادرم، دوستی‌ام را با مهدی بیشتر کردم تا اینکه مهدی نقشه قتل پدر و مادرم را طراحی کرد و تصمیم گرفتیم هردو را بکشیم. بار اول با قرص برنج می‌خواستیم پدر و مادرم را به قتل برسانیم که موفق نشدیم ولی بار دوم آنها را بیهوش کردیم و کشتیم.»

پس ازاین اظهارات و برای رفع ابهام‌ها، متهمان تحت بازجویی‌های تخصصی قرارگرفتند تا اینکه آنها دیروز در دادگاهی به ریاست قاضی «کیخواه» و با حضور قاضی مقدم زهرا- مستشار- پای میز محاکمه ایستادند. دراین جلسه محمد که از کانون اصلاح و تربیت به دادگاه منتقل شده بود، رو به قضات دادگاه گفت: قبول دارم با همدستی دوست صمیمی‌ام پدر و مادرم را کشتم ولی مهدی پیشنهاد قتل را مطرح کرده بود.

این نوجوان که بشدت متأثر شده بود و اشک می‌ریخت، ادامه داد: پدر و مادرم با من خوب و مهربان بودند اما اختلاف‌های ما از وقتی شروع شد که نمره انضباطم کم شد و از مدرسه به خانه‌ زنگ زدند و از مادرم خواستند تا دیگر اجازه ندهد من با مهدی در ارتباط باشم. مادرم اصرار داشت با مهدی قطع رابطه کنم و به‌همین دلیل من و مهدی تصمیم به‌ قتل گرفتیم. بعد از اینکه مادرم با خوردن آبمیوه مسموم به خواب عمیق رفت، مهدی دست و پایش را گرفت و من با شال مادرم را خفه کردم.

چند ساعت بعد که پدرم سررسید به او هم آبمیوه مسموم خوراندم و وقتی پدرم گیج شده بود مهدی شالی را دور گردنش پیچید و او را خفه کرد.»اما مهدی در آخرین مرحله دفاع ادعا کرد چون پدرو مادر محمد وی را از خانه‌شان بیرون کرده ومانع دوستی او با پسرشان شده بودند محمد را ترغیب به قتل آنها کرده است.

در پایان محاکمه، محمد به اتهام مباشرت در قتل مادرش ومهدی به اتهام مباشرت در قتل پدر او به پنج سال حبس محکوم شدند و چون هر دو متهم زیر ۱۸سال داشتند براساس ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی به‌ خاطر نرسیدن به رشد کمال عقلی از اعدام رهایی یافتند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال