‎تبصره ماده ۲۷ قانون حمایت از کودکان، دامن دختران و زنان را خواهد گرفت

سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ – یک استاد تعلیم و تربیت دانشگاه با بیان اینکه تصویب تبصره ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در تعاملات سرپرست با فرزندخوانده خدشه وارد می‌کند، گفت: با تصویب این قانون هر پدر خانواده‌ای در مضان اتهام قرار می‌گیرد و در احساس پدر و فرزندی‌اش خدشه وارد می‌شود. به گزارش (ایسنا)، شهین ایروانی در نشستی که به منظور بررسی تبصره ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه در سراسر تاریخ همواره کودکان دختر با مردان با سن بسیار بالا ازدواج کرده‌اند، گفت: هیچ گزارشی از ازدواج پسربچه با زنان با سن بسیار بالا مطرح نیست، بنابراین تصویب این قانون به طور جدی کودکان دختر را در معرض خطر قرار می‌دهد و پیامدهای آن دامن دختران و زنان را خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه تعداد فرزندان یا کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در جامعه رو به افزایش است، اظهار کرد: باید با در نظر گرفتن شرایط تصویب این قانون به طور جدی کاهش تقاضای فرزندخواندگی مدنظر قرار گیرد و اگر در کنار تصویب تبصره ماده ۲۷ قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست تزلزل ارزشهای سنتی و اعتقادی را در جامعه به همراه داشته باشیم، مطمئنا این موضوع ترویج ازدواج سرپرست با فرزند خوانده را در پی خواهد داشت.

‎ایروانی افزود: مسلما آنچه که در کنار تصویب یک قانون باید به طور جدی مدنظر قرار گیرد و به آن توجه شود پیامدهای آن قانون است؛ بنابراین موضوع ازدواج سرپرست با فرزندخوانده مسئله‌ای است که باید پیامدهای آن به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

‎این استاد تعلیم و تربیت دانشگاه با بیان اینکه تصویب قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده پیامدهای تربیتی روانی و ایجاد خلل در ساختار خانواده را بوجود می‌آورد، اظهار کرد: اگر محبت در خانواده شائبه جنسی پیدا کند چه مشکلی پیش می‌آید؟ و اگر این قانون امکانی را فراهم کند و شائبه‌های رسمی شدن این امکان فراهم شود چه مشکلات دیگری پیش خواهد آمد که جامعه با آن دست به گریبان خواهد شد؟

‎وی افزود: این موضوع خدشه بر تعاملات و مناسبات فرزندخوانده و سرپرست را ایجاد می‌کند و به طور قطعی کودکان دختر در نوک پیکان این آسیب قرار می‌گیرند، چرا که همانطور که مطرح شد دختران به طور جدی مسئله اصلی تصویب این قانون هستند بنابراین مناسبات آنها حتی با مادرخوانده خود نیز دچار مشکل خواهد شد.

‎ایروانی با تاکید بر اینکه باید امکان کاهش فرزندخواندگی با تصویب این قانون به طور جدی مدنظر قرار گیرد، گفت: تصویب این قانون حتی به رابطه پدر دختری هم آسیب می‌زند و شائبه ازدواج این دو را در طول زندگی مطرح می‌کند.

‎وی با اشاره به اینکه در تبصره ماده ۲۷ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست اگر مرجع صالح ازدواج را به صلاح کودک ببیند این ازدواج صورت می‌گیرد، تصریح کرد: ‌کدام صلاحیت است که در ازدواج سرپرست با فرزندخوانده نهفته است و باید عنوان کنیم تنها در یک صورت است که این صلاحیت برای کودک و سرپرست در نظر گرفته می‌شود و آن هم موقعی است که کودک در معرض تعدی قرار گرفته باشد.

‎این استاد تعلیم و تربیت دانشگاه با اشاره به اینکه خانواده نهادی است که خدمات و جایگاهش توسط هیچ نهادی جایگزین نمی‌شود گفت: خانواده دارای کارکردهای متفاوتی است که امن بودن و حفظ اعضای خود از آسیب‌های اجتماعی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن است.

‎ایروانی افزود:‌ خانواده بهترین نهاد تامین کننده نیازهای روحی، روانی، عاطفی و جسمانی کودک است و از بدو تولد تا زمان مرگ پیوند بسیار قوی بین اعضای خود ایجاد می‌کند.

‎وی در مورد دیگر کارکردهای خانواده خاطر نشان کرد: تلاش در جهت ارتقا و رشد کودک و سایر اعضای خانواده و همچنین اعتماد سازی، حمایت و پذیرش اعضا از کارکردهای اصلی و جایگزین نشدنی نهاد خانواده است و مطمئنا در صورت نبود اعتماد بین اعضا مطمئنا عدم تعادل روانی و رفتاری شکل خواهد گرفت.

‎این استاد تعلیم و تربیت دانشگاه در مورد دلایل طولانی بودن دوران کودکی انسان عنوان کرد: کودک انسان نسبت به کودک حیوان دوران طولانی‌تری را سپری می‌کند و این به معنای معنادار بودن حیات انسان و ناتوانی کودک است که باید به طور جدی به آن توجه شود.

‎ایروانی ادامه داد: خانواده برای کودک جایگزین حمایتی دارد و در این مورد باید عنوان کنیم که زن در کانون خانواده جایگاهی امن و حرمت پیدا می‌کند و زمانی که یک زن بدون پناه و به صورت مستقل زندگی کند نوع مطالبات جنس متقابلش از وی تغییر می‌کند و نگاه جامعه نیز به وی تغییر شکل می‌یابد.

‎وی در پایان با اشاره به اینکه ماهیت خانواده ماهیتی پاک و دارای قداست است، گفت: محبت بی‌دریغ و بدون توقع موضوعی است که به صورت جدی در خانواده مدنظر قرار می‌گیرد بنابراین باید در مورد تصویب تبصره ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان تصمیمات اساسی اتخاذ شود تا شائبه‌های به وجود آمده به صورت اساسی از بین برود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال