کمال احمدنژاد زندانی سیاسی در زندان میاندوآب اعدام شد

زنده یاد کمال احمدنژاد
زنده یاد کمال احمدنژاد

دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷-۲۰۱۸-۰۹-۱۰-IranSOS- کمال احمدنژاد زندانی سیاسی در زندان میاندوآب اعدام شد. وی با اتهاماتی ازجمله «عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف نظام» و «قتل یک عضو سابق سپاه پاسداران» به اعدام محکوم شده بود. سعید سیاهی، هلمت عبدالهی، میلاد عبدی، سلیمان کری و مصطفی طه زاده پنج متهم دیگر این پرونده نیز هر کدام به ۱۵ سال حبس محکوم شدند.به گزارش هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، سحرگاه روز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷، «کمال احمدنژاد» فرزند رحیم، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، با وجود ابهاماتی در پرونده اعدام شد.

او‌ دو هفته‌ی پیش به صورت ناگهانی به بند ۲ منتقل شده و سحرگاه روز جاری بدون اطلاع خانواده و حتی بدون انجام آخرین ملاقات اعدام شد.

کمال احمدنژاد از اهالی روستای گامیشگولی میاندوآب در اواخر پاییز سال ۹۴ به همراه پنج تن دیگر به نام‌های «هلمت عبدالهی»، «میلاد عبدی»، «سعید سیاهی»، «سلیمان کری» و «مصطفی طه‌زاده» و به اتهام «عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف نظام» و «قتل هاشم زینالی عضو سابق سپاه پاسداران» بازداشت و بنا به گفته‌ی خانواده‌‌اش، تحت شکنجه وادار به اعتراف شد.

اعدام وی در حالی صورت گرفت که ابهامات و ایراداتی در پرونده وجود داشته و برخی از این افراد، هنگام حادثه در محل دیگری بوده‌ و به گفته‌ی خانواده‌‌‌هایشان، در دادگاه هم اعلام کرده بودند که هنگام وقوع حادثه در محل دیگری بوده‌اند.

نهایتا‌ دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، در روز یکشنبه ۲۸ شهریور ۹۵ سعید سیاهی، هلمت عبدالهی، میلاد عبدی، سلیمان کری، مصطفی طه زاده و کمال احمدنژاد را محاکمه کرد که متعاقبا کمال احمدنژاد به اعدام و پنج نفر دیگر نیز هرکدام به ۱۵ سال حبس محکوم شدند.

لازم به یادآوری است که  روز شنبه ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۷، “زانیار مرادی“، “لقمان مرادی” و “رامین حسین پناهی” سه زندانی سیاسی اعدام شدند.

این اعدام‌ها واکنش‌های بسیاری را بین نهادهای حقوق بشری داشته و آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین نیز با نگارش نامه‌ای سرگشاده جان باختن این زندانیان را تسلیت گفتند.

همچنین “نرگس محمدی، نسرین ستوده، گلرخ ابراهیمی ایرایی، مریم اکبری منفرد، آتنادائمی، آزیتا رفیع زاده و نگین قدمیان” در پیامی  مرگ این زندانیان را تسلیت گفتند.

میاندوآب یکی از شهرستان های استان آذربایجان غربی است.

بنا بر گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود بیش از ۶٠ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحاً آن را اعدام “مخفیانه” می خوانند.

بر اساس داده های ۲۹۴۵ گزارش ثبت شده در مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سالی که گذشت (اول فروردین ۱۳۹۶  تا ۲۷ اسفند ۱۳۹۶) دست کم ۳۲۲ شهروند اعدام شدند و ۲۳۶ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۲۳ حکم اعدام که در ملأعام بوده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال