دستکم ۸ تجمع اعتراضی برگزار شد

۲۰ آذر ٬ ۱۳۹۷-۲۰۱۸-۱۱-۱۲-IranSOS- امروز، جمعی از کارگران کارخانه آریا استیل الوند در استان خوزستان، پانصد نفر از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی سراسر کشور مقابل ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام و سازمان مدیریت، جمعی از کارگران شهرداری آبادان مقابل ساختمان شهرداری این شهر، جمعی از اهالی روستای میراحمد غریبی‌ها در ایذه مقابل فرمانداری این شهر، جمعی از کارگران کارگاه‌های صنف در و پنجره‌سازی شهرستان جم مقابل اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف این شهرستان، جمعی از کارگران شرکت فولاد اهواز و جمعی از مالباختگان موسسه کاسپین در شهر رشت در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش هرانا به نقل از ایلنا، گروهی از کارگران کارخانه آریا استیل الوند در استان خوزستان، صبح امروز در اعتراض به معوقات مزدی مقابل ساختمان فرمانداری اندیمشک تجمع کردند.

گروهی از کارگران کارخانه آریا استیل الوند در استان خوزستان، صبح امروز (۱۹ آذر ماه) در اعتراض به معوقات مزدی خود به نشانه اعتراض مقابل ساختمان فرمانداری اندیمشک تجمع کردند.

این کارگران گفتند: “حدود شش ماه معوقات مزدی پرداخت نشده طلبکاریم و در تجمع صبح امروز که حدودا دوساعت طول کشید، مسئول حراست فرمانداری در جمع ما کارگران حاضر شده و قول پیگیری مطالباتمان را دادند”.

آنان با بیان اینکه با اعتماد به وعده‌های داده شده مسئولان فرمانداری اندیمشک، به اعتراض صنفی خود پایان دادند، در ادامه افزودند: “در صورتی که به مطالباتمان اهمیتی داده نشود بار دیگر اعتراض خود را به گوش مسئولان خواهیم رساند”.

کارخانه آریا استیل الوند واقع در شهرک شهید مدنی در بخش مرکزی شهرستان اندیمشک نخستین کارخانه تولید پنل بتن سبک خاورمیانه است که عملیات اجرایی ساخت آن تحت مشاوره شرکت داینو چین و تحت لیسانس کشور آلمان از سال ۸۸ در اندیمشک آغاز شده است.

تجمع کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی در تهران/مجمع تشخیص اجازه دهد «طرح جذب» اجرایی شود

به گزارش ایلنا، چندصد نفر از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی سراسر کشور مقابل ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام تجمع کردند و خواستار تسهیل طرح جذب شدند.

«طرح جذب کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی» پس از کش و قوس‌های فراوان هم در مجلس و هم در شورای نگهبان به تصویب رسید؛ طرحی که در صورت اجرایی شدن می‌تواند سرنوشت ۳۰۰۰ کارگزار کشاورزی سراسر کشور را تغییر دهد.

رضایت نسبی کارگزاران از تصویب اما چندان نپایید؛ به نظر می‌رسد مجمع تشخیص مصلحت نظام در قضیه ورود کرده و ابهاماتی را در «طرح جذب» مطرح نموده است. کارگزاران در اعتراض به همین ابهامات از سراسر کشور به تهران آمدند و مقابل سازمان مجمع تشخیص مصلحت نظام تجمع کردند.

در تجمع امروز بیش از پانصد نفر از کارگزارانِ ساکن استان‌های مختلف شرکت دارند. خواسته‌ی آنها، تصویب نهایی طرح جذبی‌ست که ماه‌هاست بررسی آن به درازا کشیده شده است.

این کارگزاران می‌گویند: “نه امنیت شغلی داریم و نه بیمه؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام شرایط ناگوار ما را در نظر بگیرد و اجازه بدهد طرح جذب اجرایی شود”.

تجمع امروز، چندمین تجمع اعتراضی کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی در تهران است؛ آنها پیش از این نیز بارها به تهران آمدند و خواستار روشن شدن شرایط شغلی خود شدند.

کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی پس از تجمع مقابل ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقابل سازمان مدیریت رفتند.

کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی در تماس با خبرنگار ایلنا، از ادامه اعتراض صنفی خود در تهران خبر دادند.

این کارگزاران که از استان‌های مختلف برای برگزاری تجمع به تهران آمده‌اند، بعد از ظهر امروز مقابل سازمان مدیریت تجمع کردند. آنها صبح امروز مقابل مجمع تشخیص مصلحت نظام جمع شدند که از قرار معلوم توانسته‌اند با دبیر این نهاد گفتگو کنند.

کارگزاران می‌گویند: “خواسته ما اجرای طرج جذب در بدنه دولت است و از سازمان مدیریت می‌خواهیم به عنوان یک نهاد دولتیِ بودجه‌پرداز، بار مالی جذب را کم کرده و روند جذب را تسهیل کند”.

آنها خواستار پاسخگویی دولت هستند و می‌گویند با چه تعقل و تدبیری، استخدام ما را با بیش از ده سال سابقه کار، هزینه‌بر می‌دانند؟

تجمع هر روزه کارگران شهرداری آبادان/خوداری از جمع آوری زباله‌ها

به گزارش ایلنا، منابع خبری در آبادان از اعتراض هر روزه کارگران شهرداری آبادان و سازمان‌های وابسته برای مشخص شدن وضعیت مطالبات معوقه خود خبر می‌دهند.

برخی منابع کارگری گفتند: “از حدود یک ماه پیش کارگر بخش خدماتی و فضای سبز مناطق دو و سه شهرداری آبادان با همراهی کارگران آتش‌نشانی بارها مقابل ساختمان شهرداری مرکزی برای وصول مطالبات معوقه خود دست به اعتراض صنفی زده‌اند. امروز نیز اعتراض کارگران ادامه داشت”.

به گفته کارگران؛ دلیل برپایی این اعتراض حدودا یک‌ماهه بی‌تفاوتی مدیران شهرداری آبادان در قبال پرداخت مطالبات مزدی کارگران مناطق مختلف شهرداری است.

به ادعای آنان؛ اعتراض صنفی کارگران واحد آتش‌نشانی و سازمان عمران شهرداری با همراهی کارگران فضای سبز و خدماتی (تنظیف وحمل زباله) گسترده‌تر شده است به طوری که طی روزهای گذشته کارگران تنظیف و حمل زباله به نشانه اعتراض از جمع‌آوری زباله‌های برخی مناطق شهر آبادان خودداری کردند.

مسعود سلمان‌زاده (معاون خدمات شهری شهرداری آبادان) در گفتگو با برخی رسانه‌ها با تایید اجتماع هر روزه کارگران خدماتی شهرداری آبادان، وضعیت جمع‌آوری زباله در سطح شهر آبادان را به دلیل استمرار اعتراضات کارگران بخش خدماتی نامطلوب دانسته است.

همچنین حسن کمری (سخنگوی شورای شهر آبادان) مشکلات مالی شهرداری آبادان را ناشی از کاهش سهم شهرداری آبادان از عوارض آلایندگی پالایشگاه و همچنین پرداخت نشدن عوارض فاز ۲ پالایشگاه آبادان عنوان کرده است.

به گفته وی، هر ماه حساب شهرداری در زمان پرداخت حقوق از سوی طلبکارانی مالی شهرداری خالی می‌شود.

در حاشیه تجمع کارگران صنف در و پنجره‌ساز جم مطرح شد؛ اصلاحیه قانون نظام صنفی، ضد اشتغال در شهرهای کوچک است

به گزارش ایلنا، رییس اتاق اصناف جم گفت: “اصلاحیه قانون نظام صنفی، محدودیت‌ها را حذف خواهد کرد و وضعیت مشابه جنگل را ایجاد می‌کند که در آن افراد ضعیف‌تر از سوی قوی‌ترها خورده می‌شوند. این امر در شهرهای کوچک اشتغال‌های موجود را مورد مخاطره قرار می‌دهد”.

براساس اخبار واصله از منابع محلی، دیروز و امروز تعدادی از کارگران کارگاه‌های صنف در و پنجره‌سازی شهرستان جم، در مقابل اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف این شهرستان تجمع صنفی برگزار کردند. به گفته آنها؛ دلیل اعتراض کارگران، فقدان حمایت از کارگاه‌های بومی است.

علی خطیب (رییس اتاق اصناف شهرستان جم) به ایلنا، گفت: “دلیل اعتراض این افراد به‌خاطر اصلاحیه قانون نظام صنفی (مصوب ۱۲/۰۶/۱۳۹۲) است”.

وی ادامه داد: “بند (ل) ماده ۳۰، قبلا حدود و تعداد واحدهای صنفی را منوط به مصوبه کمیسیون نظارت دانسته بود اما بعد از زدن اصلاحیه، بند (د) ماده ۵۵، بند (ل) را لغو کرد”.

خطیب اشاره کرد: “این اصلاحیه با هدف اشتغال‌زایی در اتاق اصناف ایران تدوین و به امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید. متاسفانه نتیجه آن در شهرستان‌های کوچکی مثل جم، ضد ایجاد اشتغال بوده است”.

رییس اتاق اصناف شهرستان جم در پایان، گفت: “نه فقط صنف در و پنجره‌سازان، بلکه اعضای تمامی رسته‌ها معترض به این اصلاحیه هستند. به اعتقاد آنها؛ این اصلاحیه محدودیت‌ها را حذف خواهد کرد و وضعیت مشابه جنگل را ایجاد می‌کند که در آن افراد ضعیف‌تر از سوی قوی‌ترها خورده می‌شوند. این امر در شهرهای کوچک اشتغال‌های موجود را مورد مخاطره قرار می‌دهد. در این میان، کارگران بیش از همه آسیب‌پذیر و البته نگران هستند”.

شهرستان جم یکی از شهرستان‌های جنوب ایران است که در استان بوشهر قرار دارد.

اهالی یک روستای ایذه خواستار جابجایی منازلشان شدند

به گزارش ایرنا، اهالی روستای میراحمد غریبی‌ها که سال‌هاست بحث رانش زمین در آن وجود دارد، با اجرایی نشدن طرح جابجایی روستا روز دوشنبه مقابل فرمانداری ایذه تجمع کردند.

یکی از این افراداظهار داشت: “بعد از آبگیری سد کارون سه، مقرر شده بود که بخاطر حادثه خیز بودن روستای میراحمد غریبی‌ها، یک محل جدید در اختیار ما قرار گیرد”.

اسلام اسدی با انتقاد از عملی نشدن وعده‌ها درباره این روستای محروم تصریح کرد: “بیش از ۱۵ سال است که فقط جلسه می‌گیرند و کسی برای ما کاری نمی‌کند، سال گذشته جلسه مدیریت بحران در دهدز برگزار شد و مصوب شد با توجه به حادثه خیز بودن محل این روستا و بحث رانش زمین، محل جدیدی برای ما در نظر بگیرند اما تاکنون خبری نشده است”.

وی افزود: “مسئولان به ما وعده یک‌ماهه دادند و ما نیز پذیرفتیم که درصورتی که باز هم شاهد بدقولی باشیم، این بار با خانواده هایمان جلوی فرمانداری تجمع خواهیم کرد”.

اسدی خواسته تجمع‌کنندگان را جابجایی روستا عنوان کرد و گفت: “با توجه به اینکه زمین‌های کشاورزی ما در نزدیکی همین روستا واقع شده است باید یک محل نزدیک به روستای کنونی در اختیار ما قرار دهند”.

مجاهد مقصودی معاون فرماندار ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: “روستای میر احمد یک منطقه محروم است که با توجه به خطرناک بودن محل آن از نظر رانش زمین باید جابجا شود که در چندماه اخیر جلسات زیادی در این مورد برگزار شده است”.

وی افزود: “در آخرین جلسه که هفته قبل برگزار شد، مقرر شده است که اداره زمین شناسی جنوب غرب، محل‌های پیشنهای خود را برای محل جدید این روستا ارائه دهد تا کارهای بعدی آن انجام شود”.

در نشست شهریور ماه سال گذشته مدیریت بحران استان خوزستان در دهدز مقرر شده بود روستای میراحمد غریبی ها با توجه به مطالعات زمین شناسی و آثار رانش و خطرات احتمالی به مکان امن جابجا شود که تاکنون این امر محقق نشده است.

اوایل ماه جاری، پنج خانه روستایی در روستای میراحمد غریبی‌ها به دلیل بارش باران و جنس خاک منطقه تخریب شده بود اما خوشبختانه در این حادثه به کسی صدمه وارد نشد.

میراحمد غریبی‌ها با حدود ۷۰۰ نفر سکنه در بخش دهدز شهرستان ایذه قرار گرفته است، دهدز با مساحت تقریبی یک هزار و ۳۲۱ کیلومتر مربع دارای جمعیتی بالغ بر ۱۷ هزار نفر است که در سه دهستان دهدز،دنباله رود شمالی و دنباله رود جنوبی متشکل از ۱۰۳ روستا زندگی می‌کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال