کارگران فولاد اهواز پس از ۳۳ روز همچنان در خیابان‌ها ماندند

پنجشنبه ۲۲ آذر٬ ۱۳۹۷-۲۰۱۸-۱۲-۱۳-IranSOS- امروز چهارشنبه، تجمعات اعتراضی کارگران شرکت فولاد اهواز برای سی‌‌‌و‌سومین روز متوالی در سطح شهر اهواز ادامه داشت. کارگران فولاد اهواز علیرغم احضار، بازداشت و تهدید از سوی نهادهای امنیتی به صورت مستمر با برپایی تجمعات اعتراضی و سر دادن شعارهایی خواهان ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران بازداشتی و پرداخت دستمزدهای معوقه” شده‌اند. میثم آل مهدی، یکی از نمایندگان کارگران این شرکت که روز گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود صبح امروز آزاد شد. همچنین جعفر پناهی کارگردان سرشناس ایرانی نیز در تجمع امروز کارگران فولاد در اهواز حضور یافت. گفته می‌شود آقای پناهی برای تهیه یک فیلم مستند از کارگران فولاد اهواز در این تجمع حضور یافته است.

به گزارش هرانا، امروز چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۹۷، سی‌‌‌و‌سومین روز تجمعات اعتراضی کارگران شرکت فولاد اهواز شکل گرفت.

همزمان با تجمعات روز جاری میثم آل مهدی، یکی از نمایندگان کارگران معترض شرکت فولاد اهواز که روز گذشته در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، آزاد شد.

در تاریخ ۱۴ آذرماه دستکم ۱۰ تن از کارگران معترض به اداره اطلاعات اهواز احضار و تهدید شده بودند. به آنها گفته شده بود که در صورت ادامه تجمعات برخورد جدی‌تری با آنها صورت خواهد گرفت.

با این حال کارگران معترض در این روز نیز با پوشیدن کفن به خیابان آمده و با سر دادن شعارهایی از جمله “کشور ما دزد خونه است توی جهان نمونه است”، “مرگ بر مافیا”، “همشهری باغیرت، حمایت حمایت”، “نه تهدید نه زندان دیگر فایده ندارد”، “کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”، “می‌ایستیم، می‌میریم، ذلت نمی‌پذیریم”، “کارگر ایرانی اتحاد اتحاد”، “هیهات منا الذله”، “تورم، گرانی، پاسخ بده روحانی” و فریاد “الله اکبر” و “لا اله الا الله” خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند.

امروز چهارشنبه کارگران معترض این مجتمع در مقابل استانداری خوزستان، سرپرستی بانک ملی خوزستان، فرمانداری شهر اهواز و روبروی دفتر نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در استان خوزستان، بازار نادری اهواز و سطح شهر تجمع کردند.

جعفر پناهی کارگردان سرشناس ایرانی نیز در تجمع امروز کارگران فولاد در اهواز حضور یافت. گفته می‌شود آقای پناهی برای تهیه یک فیلم مستند از کارگران فولاد اهواز در این تجمع حضور یافته است.

همچنین روز جاری کسری غفوری مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران مدعی شد “تاکنون مبلغی بالغ بر ۲۱۰ میلیارد ریال بابت ۲ ماه از حقوق معوق کارگران پرداخت شده است”.

و همچنین ادامه داد : “خواست این کارگران برای دریافت حقوقشان مطالبه بحق و منطقی است ولی با پرداخت هایی که صورت گرفته انتظار داریم که آنها به کارخانه بازگردند”.

با این حال خواسته اصلی کارگران معترض این شرکت ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است.

گروه ملی صنعت فولاد توسط گروه سرمایه‌گذار امیرمنصور آریا در اهواز اداره می‌شد. به گفته کارگران بعد از تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده که اعدام شد، این واحد صنعتی زیر نظر قوه قضاییه قرار گرفت و بعد به بخش خصوصی منتقل شد.

کارگران فولاد خوزستان، چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند. آنها اواخر سال گذشته نیز در اعتراض به عدم دریافت حقوق، دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

طی ماه گذشته همزمان با تجمعات اعتراضی کارگران فولاد اهواز و پیش از آن، کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه نیز در خیابان‌های شهر شوش با تجمعات مداوم خود خواستار رسیدگی به مطالباتشان شده بودند.

اسماعیل بخشی فعال کارگری بازداشت شده در جریان تجمعات کارگران نیشکر هفت تپه روز جاری پس از ۲۴ روز با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. سپیده قلیان، فعال مدنی که همزمان با وی بازداشت شده بود نیز همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

همچنین علی نجاتی، عضو سندیکای کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه نیز با گذشت سیزده روز از زمان بازداشت که با ضرب و شتم همراه بوده است کماکان در بازداشت و بی‌خبری به‌سر می‌‌برد.

در ارتباط با تجمعات کارگری استان خوزستان در تاریخ ۱۳ آذرماه عسل محمدی، فعال کارگری و دانشجوی داروسازی واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران نیز توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده و ابتدا به شوش و سپس به اهواز منتقل شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال