راه ارتباطی ۱۲۰ روستای خوزستان به طور کامل قطع است

سه شنبه ۲۰ فروردین٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۰۴-۰۹-IranSOS- معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه راه دسترسی زمینی به ۱۲۰ روستای استان خوزستان کاملا قطع است، گفت: میزان خسارت سیل به شبکه راهی در ۵ استان سیل زده چیزی حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت خوزستان اظهار داشت: چنین آبگرفتگی در استان خوزستان بی‌سابقه است چراکه خروجی تمام سدها هم‌زمان با هم افزایش یافته است. با توجه به نزدیک بودن رودهای دز، کرخه و کارون به هم، یکدیگر را پوشش می دهند.

وی با بیان اینکه آب از بستر رودخانه‌ها بیرون زده است، گفت: دریچه تمام سدها به صورت همزمان با یکدیگر باز و مخازن تمام سدها پُر شده است. به دلیل بارندگی‌ها سطح رودخانه افزایش یافته است و در برخی از مناطق آب رودخانه‌ها در مسیر جاده‌ها سرازیر شده است.   

معاون وزیرراه و شهرسازی با بیان اینکه به مسیرهای جاده‌ای، واحدهای مسکونی و به ویژه مناطق کشاورزی خسارت‌های بسیار زیادی وارد شده است، گفت: ۲۷۰ روستا در استان خوزستان درگیر سیل هستند و راه ارتباطی ۱۲۰ روستا کاملا قطع شده است.

خادمی ادامه داد: بخشی از این روستاها کاملا تخلیه شداند و برخی از این روستاها هم با احداث سیل بندها ر برابر نفوذ آب محافظت شده‌اند. البته هنوز شهرهای سوسنگرد، حمیدیه و، اهواز در معرض این خطر هستند.

وی تاکید کرد: واقعا شرایط سوسنگرد مانند شرایط روزهای جنگ است و نیروها به صورت شبانه روزی اقدامات شجاعانه جهادی انجام می‌دهند تا جلوی نفوذ آب را بگیرند.  

نماینده وزیر راه و شهرسازی در استان خوزستان گفت: حفاظت از مسیر شهر سوسنگرد به عهده اداره راه و شهرسازی استان خوزستان و حفاظت از آبادان و خرمشهر و شادگان به سازمان بنادر و دریانوردی واگذار شده است. نیروها علاوه بر خدمات رسانی فعالیت‌های دیگری انجام می‌دهند و هر دستگاهی با تمام امکانات موجود در حال حفاظت از شهرها در برابر نفوذ آب است.  

خادمی درباره آخرین وضعیت جاده‌های استان خوزستان اظهار داشت: آب‌های رود کرخه و دز وارد جاده اهواز- اندیشمک شده که این محور شمالی جنوبی استان خوزستان و محور ترانزیتی به سمت لرستان و مرکز کشورمان محسوب می‌شود.  ۲۵ کیلومتر از این جاده کاملا به زیر آب رفته و تردد در این جاده فعلا امکان پذیر نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود:  این جاده اهمیت بسیار زیادی دارد و انسداد آن ارتباط با استان خوزستان را مختل کرده است. البته جاده اهواز- شوشتر- دزفول-اندیمشک به عنوان جاده جایگزین معرفی شده است اما ۴۲ هزار وسیله نقلیه جاده اهواز- اندیمشک که ۸۵۰۰  دستگاه از آن ماشین‌های سنگین هستند که از بندر امام می آیند، وارد این جاده دو خطه شده اند و ترافیک زیادی ایجاد شده است.  

وی درباره میزان خسارت به این جاده گفت: در حال حاضر آب، سطح این جاده را فرا گرفته است تا زمانی که سطح آب پایین نیامده نمی توان گفت که  میزان تخریب چقدر است اما پیش بینی می شود خسارت زیادی وارد نیامده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به مجموع خسارت های وارد آمده به شبکه راهی اظهار داشت: میزان خسارت در استان لرستان چیزی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. در مجموع میزان خسارت در ۵ استان سیل زده تا کنون ۲۶۰۰  میلیارد تومان پیش بینی می‌شود که احتمالا با احتساب خسارت راه‌های استان خوزستان این رقم به ۳۰۰۰هزار میلیارد تومان هم می‌رسد.

وی همچنین درباره انسداد مسیر ریلی در استان خوزستان گفت: بخشی از مسیر ریلی اهواز به سمت اندیمشک مسدود است و مسیر ریلی در محدوده بام دژ به طول ۲۰ کیلومتر دچار آبگرفتگی شده است و تردد ریلی در ۲۰ کیلومتری اهواز قطع شده است و مسافران در ایستگاه اندیمشک پیاده می‌شوند و باقی مسیر تا اهواز را با اتوبوس طی می‌کنند. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال