دو کودک مجرم پس از اجرای حکم شلاق، در زندان شیراز اعدام شدند

دوشنبه ۰۸ اردیبهشت٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۰۴-۲۹-IranSOS- مهدی سهرابی فر و امین صداقت دو کودک–مجرم در زندان عادل‌آباد شیراز بصورت مخفیانه اعدام شدند. شواهد حاکی از این است که این دو کودک–مجرم پیش از اعدام شلاق زده شده اند. این دو نوجوان در سال ۱۳۹۶ در سن ۱۵ سالگلی به اتهام “تجاوز” بازداشت و سپس بدون اینکه به آنها اطلاع داده شود به اعدام محکوم شده بودند.

به گزارش هرانا به نقل از عفو بین‌الملل، روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت، دو نوجوان زیر ۱۸ سال بصورت مخفیانه در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند.

بر اساس این گزارش، این افراد تا فاصله کمی پیش از اعدام از محکومیت خود اطلاع نداشته‌اند. از طرفی آثار ضربات شلاق بر روی احساد آنها دیده شده است که نشان اجرای حکم شلاق پیش از اعدام آنها دارد.

همچنین در این گزارش آمده است که خانواده‌ها و وکیل این دو نوجوان زیر ۱۸ سال نیز از برنامه اجرای اعدام بی اطلاع بوده‌اند.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: “مقامات ایران بار دیگر آمادگی انزجارآمیز خود را برای کشتن کودکان و نقض قوانین بین المللی حقوق بشر به اثبات رسانده‌اند. به نظر می‌رسد که آنها در کمال بی‌رحمی این دو پسر نوجوان را برای مدت دو سال از حکم اعدامی که برایشان صادر شده بوده بیخبر نگاه داشته بودند، آنها را در آخرین لحظات زندگی‌شان شلاق زده‌اند و بعد مخفیانه اعدام کرده‌اند”.

بر اساس این گزارش، مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت از سال ۱۳۹۶ در کانون اصلاح و تربیت شیراز نگهداری می‌شدند. آنها در تاریخ ۴ اردیبهشت بدون آنکه دلیلش را بدانند به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شدند. همان روز به خانواده‌ها وقت ملاقات با فرزندان‌شان داده شد. این ملاقات در حالی بود که هیچ‌کدام خبر نداشتند که آخرین ملاقات پیش از اعدام آنها است. پرشکی قانونی در ۱۲ اردیبهشت با خانواده‌ها تماس گرفته و به آنها اعلام کرد که فرزندان‌شان اعدام شده‌اند.

در گرازش عفو بین‌الملل آمده است: “روند قضایی که منجر به محکومیت این دو نوجوان شد ناعادلانه بوده و به شدت اصول بین‌المللی عدالت کیفری نوجوانان را نقض کرده است. آنها پس از بازداشت حدود دو ماه در بازداشتگاه آگاهی نگهداری شدند، جایی که گفته بودند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. آنها همچنین در زمان بازجویی به وکیل دسترسی نداشتند”.

مدیر تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل در بخش دیگری از اعلامیه گفته است: “به نظر می‌رسد که مقامات ایرانی با اعدام محکومان نوجوان به صورت مخفیانه و بدون اطلاع قبلی به خانواده‌ها عامدانه سعی دارند که از اعتراضات بین‌المللی جلوگیری کنند. با توجه به پیشرفت این رویه، نیروهای بین‌المللی تاثیرگذار از جمله اتحادیه اروپا باید با افزایش اقدامات دیپلماتیک و اظهارات علنی، ایران را برای پایان دادن به استفاده از مجازات اعدام علیه محکومان نوجوان تحت فشار قرار دهد”.

مجازات کودکان در ایران و از جمله صدور حکم اعدام برای آنان در موارد مختلف از جمله درگیری و قتل، قاچاق مواد مخدر و … همواره یکی از چالش‌های مهم نقض حقوق بشر در ایران بوده است.

در حالی که ایران از ۲۵ سال پیش به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته که طبق آن اعدام کودکان مجرم ممنوع است، در سال ۹۶ دستکم ۴ کودک مجرم پس از رسیدن به سن قانونی اعدام شدند و در سال جاری نیز تاکنون چندین کودک مجرم اعدام شده و یا به اعدام محکوم شده‌اند.

ایران به همراه پاکستان، عربستان سعودی و یمن از معدود کشورهایی است که مجرمانی که در کودکی جرمی مرتکب شده‌اند را اعدام کرده‌اند. پیش‌تر در بهمن‌ماه سال گذشته دیده‌بان حقوق بشر از ایران خواسته بود فوراً و بدون پیش شرط استفاده از مجازات اعدام برای جرایم مرتکب شده توسط کودکان زیر ۱۸ سال را پایان بخشد و به سمت منع کامل مجازات مرگ حرکت کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال