‎بحران نان در سراوان / خرید بیش از ۱۰ نان منوط به تأیید فرمانداری است

سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲  – هرانا – کاهش سهمیه آرد از سال گذشته و افزایش قیمت آرد آزاد در طی ماه گذشته موجب شده است تا مردم سراوان با تشکیل صف‌های طولانی و خارج از حوصله در مقابل نانوایی‌ها نتیجه این تصمیم را با تمام وجود درک کنند؛ در حال حاضر تهیه بیش از ۱۰ عدد نان در این شهر تنها با ارایه تقاضای کتبی و تایید فرمانداری امکان‌پذیر است. 

حاج اسماعیل امرا یکی از شهروندان سراوانی با بیان اینکه تهیه یک قرص نان برای مردم این شهرستان به کابوس تبدیل شده است به خبرنگار مهر می‌گوید: با وجود اینکه روز گذش

ته بیش از ۳ ساعت از وقت خود را با فرزندش برای تهیه چند قرص نان در صف سپری کرده است اما با این حال دست خالی به خانه بازگشته است. 

این بازنشسته دانشگاه که به منظور تهیه نان مجبور به عزیمت به شهرهای اطراف شده است افزود: برای تهیه تعداد ۱۰ قرص نان مجبور شدم تا به شهرستان مهرستان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری سراوان عزیمت کنم تا شرمنده زن و بچه نشوم. 

وی بحران نان در سراوان را در حالی که در باقی شهرهای استان به چشم نمی‌خورد ناشی از عملکر نامناسب مسئولان این شهرستان عنوان کرد. 

دریافت نان با تقاضای کتبی

مدیر یکی از حوزه‌های علمیه اهل سنت سراوان نیز با بیان اینکه برای دریافت روزانه ۱۰۰ قرص نان مجبور به ارایه تقاضای کتبی و موافقت فرمانداری شده است به خبرنگار مهر گفت: تهیه نان برای تامین قوت طلبه‌ها یکی از مشکلاتی است که در طی یک ماه گذشته به عنوان یکی از دغدغه‌های مدیران حوزه تبدیل شده است.

‎
وی که نخواست نامش فاش شود افزود: نان به‌عنوان یکی از اصلیترین قوت مردم این منطقه محسوب می‌شود و با توجه به محرومیت منطقه لذا کمبود نان بسیاری از مردم فقیر را با مشکل جدی مواجه کرده است. 

مدیر یکی از مدارس شبانه روزی سراوان نیز با بیان اینکه برای تهیه نان دانش آموزان با مشکل مواجه شده است اظهار داشت: از زمانیکه سراوان با کمبود نان روبرو شده است پیمانکار سلف سرویس از تهیه و تامین نان برای دانش آموزان خودداری کرده است و لذا دانش آموزان این مجتمع شبانه روزی نان برای خوردن ندارند. 

وی که نخواست نامش فاش گفت: برای تهیه نان مجبور شدیم تعداد ۵۰ دانش آموز این مجتمع را به صف نانوایی ببریم تا هر یک از آن‌ها با دریافت ۳ الی ۴ قرص نان مشکل خوراک سلف سرویس را حل کنند که متاسفانه این اقدام با اعتراض شدید بسیاری از مردم در مقابل نانوایی روبرو شد. 

نان خورانی که دیده نمی‌شوند

یک مقام

‎آگاه در خصوص کمبود نان و سهیمه ناعادلانه در نظر گرفته شده در این راستا گفت: متاسفانه تعداد زیادی از اتباع بیگانه و خانواده‌های بدون شناسنامه در این شهرستان به ویژه در بخش بم پشت وجود دارند که برای آن‌ها سهمیه‌ای در هیچ کجا دیده نشده است. 

وی اظهار داشت: تعداد زیادی از نیروهای انتظامی و یا افراد شاغل در هنگ مرزی و همچنین دانشجویان در این منطقه مشغول به خدمت و تحصیل هستند که در آمار جمعیتی دیده نشده و هیچ سهمیه‌ای برای آن‌ها اختصاص داده نشده است. 

وی افزود: در حال حاضر بخشی از نان‌های تولیدی در این شهرستان توسط خودرو‌های قاچاق سوخت به آن سوی مرز حمل می‌شود و هر قرص نان ۲ الی ۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و بسیاری از قاچاقچیان سوخت در نواحی کوهستانی و مرزی برای انتقال سوخت به آن سوی مرز از چهارپایان استفاده می‌کنند که خوراک اغلب این حیوانات را نان تشکیل می‌دهد. 

وی افزود: طبیعی است با این آمار پنهان و دور از چشم مسئولان که بخشی از سهمیه آرد مردم را می‌بلعد چوبش را باید مردم عادی بخورند. 

سراوان با ۴۰۰ تن کمبود سهمیه روبرو است

حمید جهاندیده رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سراوان در پاسخ به مشکلات پیش روی شهروندان سراوانی در گفتگو با مهر گفت: تا پیش از هدفمندی یارانه‌ها به ازای هر نفر ۱۰ کیلو سرانه آرد در طی ماه اختصاص می‌یافت که با اجرای هدفمندی یارانه‌ها این رقم به ازای هر نفر به ۷٫ ۵ کیلو کاهش یافت. 

وی

‎افزود با توجه به جمعیت ۱۷۰ هزار نفری سراوان تا قبل از هدفمندی یارانه‌ها سهمیه این شهرستان بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ تن بود که در حال حاضر با کاهش سرانه این رقم به یک هزار و ۳۰۰ تن در ماه کاهش یافته است. 

جهاندیده اظهار داشت: سهمیه اختصاص داده شده به این شهرستان بر اساس جمعیت سال ۱۳۹۰ و به تعداد ۱۷۰ هزار نفر محاسبه می‌شود این در حالیست که جمعیت این شهرستان قریب به ۲۰۰ هزار نفر رسیده است و رشد جمعیت این کمبود را دو چندان کرده است. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این کمبود در طی ماه‌های ابتدایی سال تا این حد مشهود و حاد نبوده است افزود: با کاهش سهمیه دولتی کمبود آرد از طریق خرید آزاد توسط خبازان تامین می‌شد که در طی ماه گذشته به دلیل افزایش نرخ آرد آزاد امکان تامین این کسری از خباز‌ها گرفته شده است. 

جهاندیده افزود: از آنجا که قیمت هر کیسه ۴۰ کیلویی آرد آزاد از مبلغ ۲۵ هزار تومان به ۴۵ هزار افزایش داشته است لذا تولید نان با این قیمت برای خبازان مقرون به صرفه نیست. 

وی با اشاره به اینکه در طی یک ماه گذشته نظارت بر نانوایی‌های سطح شهر و روستا‌ها تشدید یافته است افزود: با این وجود مشکل کمبود نان همچنان در سطح شهر مشهود و پا برجا است. 

دبیر کارگروه آرد و نان شهرستان سراوان گفت: بنا بر تمهیدات انجام شده در طی روز‌های آینده تعداد ۸ نانوایی که به صورت یک شیفت اقدام به پخت نان داشتند به صورت دو شیفت نسبت به عرضه نان مبادرت خواهند ورزید. 

وی تنها راه برون رفت از این کمبود را اختصاص سهمیه بیشتر و بر اساس جمعیت واقعی این شهرستان عنوان کرد و گفت: برای تامین نیاز واقعی این شهرستان نیاز به سهمیه یک هزار و ۷۰۰ الی ۲ هزار تن است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال