جلسه دادرسی ۸ شهروند بهایی در دادگاه انقلاب بندرعباس برگزار شد

چهارشنبه ۱۰ مهر٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۱۰-۰۲-SOS Iran- جلسه دادرسی ۸ شهروند بهایی به نام های مهناز جان نثار، مارال راستی، مهرالله (مهران) افشار، ادیب حق پژوه، نسیم قنواتیان، آرش راسخی، فرهاد امری و امید آفاقی در دادگاه انقلاب بندرعباس برگزار شد. این شهروندان در فروردین ماه ۹۶ توسط نیروهای امنیتی همراه با تفتیش منزل بازداشت و در خردادماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بودند.

به گزارش هرانا، جلسه دادرسی ۸ شهروند بهایی در دادگاه انقلاب بندرعباس برگزار شد.

اسامی این شهروندان “مهناز جان نثار، مارال راستی، مهرالله (مهران) افشار، ادیب حق پژوه، نسیم قنواتیان، آرش راسخی، فرهاد امری و امید آفاقی” عنوان شده است.

در ارتباط با اتهامات مطروحه در جلسه بازپرسی این شهروندان اطلاع دقیقی در دست نیست با این حال دادگاه انقلاب تاکنون اقدام به صدور حکم نکرده است.

هفت تن از این شهروندان در تاریخ ۲۹ فروردین ماه سال ۹۶، بدون احضاریه قبلی توسط مامورین اداره اطلاعات در شهرهای بندرعباس و قشم بازداشت شده و ادیب حق پژوه نیز در اردیبهشت ماه همان سال در شهر شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان بندرعباس منتقل شده بود.

در تاریخ ۲۲ خرداد ۹۶ ادیب حق پژوه و مهران افشار، در تاریخ ۲۴ خردادماه ۹۶ مهناز جان نثار و مارال راستی و در تاریخ ۲۹ خردادماه ۹۶ امید آفاقی، نسیم قنواتیان، آرش راسخی و فرهاد امری با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی بندر عباس آزاد شدند.

لازم به ذکر است از میان این شهروندان ادیب حق پژوه از بابت پرونده دیگری که در سال ۹۳ در شهر شیراز علیه وی گشوده شده بود به همراه ۴ شهروند بهایی دیگر محاکمه و نهایتا در مرحله تجدید نظر به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. وی نهایتا با اعمال عفو موضوعی ۲۲ بهمن ۹۷، با عدم اجرای حکم حبس روبرو شد.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال