‎اعلام آمار کودک‌آزاری‌‌ در شهریور و مهر ماه

سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ – هرانا – مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان به تحلیل آماری میزان و انواع مراجعات به مرکز صدای یارا (انجمن حمایت از حقوق کودکان) طی ماه‌های شهریور و مهر پرداخت و تصریح کرد: افراد در مدارس و تمام مراکز آموزشی، بهداشتی و مکان‌های عمومی ‌باید در صورت ملاحظه هرگونه موارد غیرعادی در کودکان به لحاظ جسمی ‌و روحی، نسبت به موضوع حساس شده و مراتب را با خانواده کودک در میان گذاشته و در صورت عدم رسیدگی خانواده، با انجمن حمایت از حقوق کودکان تماس بگیرند.

فرشته صدرنوری در گفتگو با خبرنگار مهرخانه، با بیان این مطلب افزود: در ماه شهریور، کل تماس‌های صورت گرفته با این مرکز، ۱۲ تماس بوده که از این میان ۶ مورد کودک‌آزاری و ۶ مورد مشاوره‌های خانوادگی در زمینه مسائل کودکان مانند نفقه و حضانت بوده است.
‎وی افزود: از میان ۶ کودک‌آزاری نیز در ۳ مورد کودک دختر و باقی کودک پسر مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند. همچنین افراد ارجاع‌دهنده کودک‌آزاری‌ها، در چهار مورد مادر و در دو مورد پدر بوده و فرد آزاررسان در چهار مورد پدر و در دو مورد مادر بوده است.
‎مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان درخصوص اشکال این کودک‌آزاری‌ها گفت: اشکال کودک‌آزاری‌ها شامل ۶ مورد کودک‌آزاری عاطفی و چهار مورد غفلت از کودکان بوده است. همچنین از میان این کودکان، پنج کودک دارای خانواده نابسامان و با والدین از هم جدا شده بوده و تنها در یک مورد والدین زندگی مشترک داشتند. 

وی ادامه داد: همچنین کل ارجاعات مهرماه به انجمن حمایت از حقوق کودکان ۱۶ مورد بوده است، که از این میان هشت مورد کودک‌آزاری بوده و شامل شش مورد کودک دختر و دو مورد کودک پسر است. 

صدرنوری افزود: ارجاع‌دهنده موارد کودک‌آزاری در سه مورد مادر، دو مورد اقوام و سه مورد اعضای انجمن بوده و فرد آزاررسان نیز در سه مورد پدر، یک مورد اقوام، یک مورد غریبه و سه مورد پدر و مادر توأمان بوده‌اند. 

این مددکار اجتماعی درخصوص اشکال کودک‌آزاری‌های صورت‌گرفته، هشت مورد را از نوع عاطفی و هشت مورد را از نوع غفلت دانست، و ادامه داد: در شش مورد از موارد مذکور والدین کودکان از یکدیگر جدا شده و تنها در دو مورد با یکدیگر زندگی می‌کردند. 

وی همچنین درخصوص تعریف کودک‌آزاری از نوع غفلت گفت: غفلت به منزله بی‌توجهی نسبت به کودک در زمینه‌های مختلف جسمی، روحی و اجتماعی است. مانند خودداری از ثبت‌نام کودک در مدرسه، نداشتن غذا و لباس مناسب کودک، تنها ماندن طولانی‌مدت در خانه و…، کودک‌آزاری عاطفی نیز به منزله محروم کردن کودک از نیازهای عاطفی و ارتباطات وی است. مانند محرومیت کودک از حق ملاقات با یکی از والدین در هنگام طلاق زوجین و…. 

صدرنوری در انت‌ها خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است انواع کودک‌آزاری‌ها دارای میزانی از هم‌پوشانی با یکدیگر بوده و وجود یکی، دلیلی بر نبود دیگر انواع کودک‌آزاری نیست. 

صدای یارا خط تلفنی مربوط به انجمن حمایت از حقوق کودکان است که پس از امضای کنوانسیون حقوق کودک توسط مجلس شورای اسلامی‌ در سال ۱۳۷۲، به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد مستقل، غیردولتی و غیرانتفاعی از سال ۱۳۷۳ شروع به کار کرده و خطوط تلفنی آن در اختیار شهروندان برای تماس و مشاوره است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال