بازداشت ۲۱ تن از کارگران واحد صنعتی آذرآب اراک

یکشنبه ۲۸ مهر٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۱۰-۲۰-SOS Iran- روز جاری، دادستان اراک از بازداشت ۲۱ تن از کارگران واحد صنعتی آذرآب در جریان اعتراضات روز گذشته این کارگران که با دخالت نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد، خبر داد. این مقام قضایی حضور کارگران در تجمع که خواهان تعیین تکلیف وضعیت سهامداری شرکت و دریافت معوقات مزدیشان شده بودند را “اخلال در نظم عمومی” خوانده و گفته است کارگران باید از مسیر قانونی پیگیر مطالباتشان باشند.

به گزارش هرانا، به نقل ازفارس، امروز دوشنبه ۲۹ مهرماه ۱۳۹۸، عباس قاسمی، دادستان اراک از بازداشت تعدادی از کارگران واحد صنعتی آذرآب اراک خبر داد.

قاسمی با اعلام این خبر گفت: “در جریان اعتراضات کارگری روز گذشته کارگران آذرآب که به درگیری بین نیروهای پلیس و کارگران منجر شد، ۲۱ نفر از این کارگران بازداشت شدند”.

وی افزود: ” بستن ریل و ایجاد وقفه در حرکت قطار کار ناشایستی است که متاسفانه کارگران روز گذشته اقدام به این کار کردند. مسیر را اشتباه رفتن نتیجه‌ای نخواهد داشت، چاره کار بستن ریل قطار نیست، مشکلات کارگری باید با تعامل و اتخاذ تدابیر درست برطرف شود”.

دادستان اراک حضور کارگران آدرآب اراک در تجمع روز گذشته را “اخلال در نظم عمومی” خواند و گفت: “کارگران باید از مسیر قانونی پیگیر مطالباتشان باشند، اینکه بخواهند برای رسیدن به حق خود، حقوق دیگران را ضایع کرده و در نظم عمومی اخلال ایجاد کنند، به هیچ عنوان منطقی نیست”.

قاسمی در خصوص رسیدگی به مطالبات این کارگران مدعی شد: “مسوولان استان در حال پیگیری مسائل مربوط به شرکت آذرآب و هپکو هستند، باید این پیگیری‌ها زودتر به سرانجام برسد، انتظار داریم کارگران سعه صدر داشته باشند و مطالبات خود را از مسیر قانونی پیگیری کنند”.

لازم به ذکر است روز گذشته جمعی از  کارگران واحد صنعتی آذرآب اراک، در مسیر ریل راه‌آهن شمال به جنوب این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند و خواهان تعیین تکلیف وضعیت سهام‌داری شرکت و دریافت معوقات مزدیشان شدند. در جریان این تجمع مأموران نیروهای انتظامی با کارگران درگیر شده و معترضان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

یکی از این کارگران حاضر در تجمع روز گذشته با بیان اینکه به رسیدگی به مطالبات خود از طریق قانونی ادامه خواهند داد، گفته بود: “بلاتکلیفی مدیریتی در آذرآب موجب رنجش خاطر کارگران شده است؛ از این رو بر خورد لازم می‌بینیم که از طریق برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز صنفی حقوق خود را مطالبه کنیم”.

گفتنی است پیشتر نیز در تاریخ ۱۵ مهرماه، تجمع کارگران این واحد صنفی با دخالت نیروی انتظامی به خشونت کشیده شد و مأموران یگان ویژه با استفاده از گاز اشک‌آور و با حضور در مقابل درب ورودی این شرکت اقدام به متفرق کردن کارگران معترض کرده و از ادامه تجمع و راهپیمایی اعتراضی آنها جلوگیری کردند.

تعیین تکلیف سهامداری، پرداخت معوقات حقوق از تیرماه جاری تاکنون و نداشتن قرارداد کاری؛ نبود منابع برای پرداخت پاداش و تسویه حساب بازنشستگان از جمله موضوعاتی است که کارگران خواستار رسیدگی مسئولان به آنها هستند.

شرکت صنایع آذرآب در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار قرار دارد و سطح زیر بنای کارگاه‌های اصلی آن متجاوز از ۷۰۰۰۰ مترمربع و کل کارگاه‌های مسقف جمعاً ۱۱۰۰۰۰ متر مربع را تشکیل می دهند.

کارخانجات شرکت آذرآب در پنج کیلومتری شهر اراک واقع شده و در میان راه آهن سراسری شمال ـ جنوب و جاده تهران ـ جنوب محصور است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال