اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۲۱ شهروند در پنج شهر تحت عنوان «لیدر و عوامل اغتشاشات»

سه شنبه ۰۵ آذر٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۱۱-۲۶-SOSIran- جانشین فرماندهان انتظامی استانهای گلستان، ایلام، آذربایجان شرقی و کرمانشاه از شناسایی و بازداشت ۲۱ شهروند معترض در شهرهای تبریز، کرمانشاه، جوانرود، چرداول و کردکوی تحت عنوان “لیدر و عامل اغتشاشات” خبر دادند. استفاده از این عنوان در خصوص مردم معترض بازداشت شده در حالی است که پیشتر روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه‌ای منتشر می‌شود، با تاکید بر اینکه «مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند»، نوشت: «اقدام آشوبگران مصداق بغی است و مجازات قانونی و شرعی آن‌ها اعدام است.»

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، جانشین فرمانده انتظامی استان گلستان از شناسایی و بازداشت یک شهروند به اتهام “شرکت در اغتشاشات شهرستان کردکوی” خبر داد.

مسعود فروزان، مدعی شد: “این فرد در فضای مجازی مطالب کذب و توهین آمیز علیه برخی مسئولان کشور انتشار داده و در حوادث اخیر هم در شهرستان های گرگان و کردکوی اقدامات آشوبگرانه داشته است”.

همچنین فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی نیز از بازداشت یک شهروند تحت عنوان “عوامل اغتشاشات و تخریب اموال عمومی” در اعتراضات اخیر تبریز خبر داد.

حسین عبدی مدعی شد: “این فرد در اغتشاشات میدان فهمیده و شهرک باغمیشه از تخریب کنندگان اصلی بوده و افراد را به تخریب اموال عمومی تحریک می‌کرد که از سوی ماموران شناسایی و بازداشت شد. بازجویی از متهم به منظور کشف جزئیات بیشتر همچنان ادامه دارد”.

بنا بر گزارشی دیگر، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز گفت که ۱۲ شهروند معترض تحت عنوان “لیدر و عامل اغتشاشات” در کرمانشاه و جوانرود بازداشت شدند.

همچنین نورعلی یاری،‌ فرمانده انتظامی ایلام از بازداشت ۷ شهروند تحت عنوان “عاملان اصلی اغتشاشات اخیر” در شهرستان چرداول خبر داد و گفت که متهمان با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضائی شدند.

استفاده از عناوینی همچون «لیدر اغتشاشات» توسط مسئولین حکومتی و رسانه‌ها در ارتباط با بازداشت شدگان با توجه به موضع گیری رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی باعث افزایش نگرانی در خصوص آنان می شود.

پیشتر روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه‌ای منتشر می‌شود مردم معترض را به اعدام تهدید کرد و با تاکید بر این‌که «مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب‌دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند»، نوشت: “اقدام آشوبگران مصداق بغی است و مجازات قانونی و شرعی آن‌ها اعدام است”.

بنا بر اعلام خبرگزاری های داخلی در روزهای آغازین این تجمعات بیش از هزار شهروند به علت شرکت در اعتراضات بازداشت شده اند.

کماکان وضعیت اعتراضات و تداوم آن مشخص نیست با اینحال مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسب ضرورت با تکیه بر اطلاعات دریافتی از منابع مختلف گزارش آماری جمع بندی اولیه خود را همزمان با پایان هفتمین روز اعتراضات سراسری در ادامه منتشر کرده بود. در این گزارش لیستی بالغ بر ۱۳۴ معترض کشته شده منتشر شده است. بررسی های هرانا نشان می دهد جمعیت دستگیر شدگان که تا روز شنبه و طی یک هفته از آغاز اعتراضات محرز شده، حداقل ۳۹۸۰ تن است، هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها احتمال رقم واقعی دستگیر شدگان تا چندبرابر این رقم قابل تصور باشد.

لازم به ذکر است تجمعات سراسری در ایران از روز جمعه ۲۴ آبان ماه و در واکنش به افزایش ۳ برابری قیمت بنزین با حضور گسترده مردم در شهرهایی از جمله اهواز، شوشتر، دزفول، گچساران، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، رشت، شیراز، بندرعباس، گرگان، خرم‌آباد، قم، ایلام، کرج، سنندج، دورود، قزوین، اراک، مهدیشهر، گرمسار، شاهرود، نجف آباد، شهریار ، مریوان، تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، ساوه، پاسارگاد، قلعه حسن خان، ورامین، دهدشت، ساری، یاسوج، قائمشهر، شهرکرد، ملک شهر، پرند، دماوند، پلدختر، نیشابور، سرپل ذهاب، کهنوج، یزد، بوشهر، بهمئی، سقز، جوانرود، تهران‌شهر، اراک و… شکل گرفته بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال