اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۳۱ شهروند در نقاط مختلف کشور تحت عنوان «لیدر و عوامل اغتشاشات»

سه شنبه ۰۵ آذر٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۱۱-۲۶-SOSIran- امروز سه شنبه ۵ آذرماه، برخی مسئولان انتظامی و قضایی در استان‌های اردبیل، تهران، فارس، گلستان، لرستان و گیلان از بازداشت ۳۱شهروند معترض تحت عنوان “لیدر و عامل اغتشاشات” خبر دادند. استفاده از این عنوان در خصوص مردم معترض بازداشت شده در حالی است که پیشتر روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه‌ای منتشر می‌شود، با تاکید بر اینکه «مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند»، نوشت: «اقدام آشوبگران مصداق بغی است و مجازات قانونی و شرعی آن‌ها اعدام است.»

به گزارش هرانا، به نقل از ایلنا، تعدادی از مسئولان انتظامی و قضایی در استان‌های اردبیل، تهران، فارس، گلستان، لرستان و گیلان از بازداشت ۳۱ شهروند طی اعتراضات مردمی اخیر در این استانها خبر دادند.

بر اساس این گزارش، ۴ شهروند در شهرستان خلخال، ۶ شهروند در شهرستان رباط کریم، ۶ شهروند در اتوبان تهران ـ ساوه، ۸ شهروند در شیراز، ۱ شهروند در مینودشت، ۵ شهروند در خرم‌آباد و ۱ شهروند در رودبار، تحت عنوان “لیدر و عامل اغتشاشات” شناسایی و بازداشت شدند.

گفتنی است که طی این گزارشات اشاره ای به هویت بازداشت شدگان نشده و تاکنون از سرنوشت این افراد خبری در دست نیست.

استفاده از عناوینی همچون «لیدر اغتشاشات» توسط مسئولین حکومتی و رسانه‌ها در ارتباط با بازداشت شدگان با توجه به موضع گیری رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی باعث افزایش نگرانی در خصوص آنان می شود.

پیشتر روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه‌ای منتشر می‌شود مردم معترض را به اعدام تهدید کرد و با تاکید بر این‌که «مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب‌دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند»، نوشت: “اقدام آشوبگران مصداق بغی است و مجازات قانونی و شرعی آن‌ها اعدام است”.

بنا بر اعلام خبرگزاری های داخلی در روزهای آغازین این تجمعات بیش از هزار شهروند به علت شرکت در اعتراضات بازداشت شده اند.

کماکان وضعیت اعتراضات و تداوم آن مشخص نیست با اینحال مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسب ضرورت با تکیه بر اطلاعات دریافتی از منابع مختلف گزارش آماری جمع بندی اولیه خود را همزمان با پایان هفتمین روز اعتراضات سراسری در ادامه منتشر کرده بود. در این گزارش لیستی بالغ بر ۱۳۴ معترض کشته شده منتشر شده است. بررسی های هرانا نشان می دهد جمعیت دستگیر شدگان که تا روز شنبه و طی یک هفته از آغاز اعتراضات محرز شده، حداقل ۳۹۸۰ تن است، هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها احتمال رقم واقعی دستگیر شدگان تا چندبرابر این رقم قابل تصور باشد.

لازم به ذکر است تجمعات سراسری در ایران از روز جمعه ۲۴ آبان ماه و در واکنش به افزایش ۳ برابری قیمت بنزین با حضور گسترده مردم در شهرهایی از جمله اهواز، شوشتر، دزفول، گچساران، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، رشت، شیراز، بندرعباس، گرگان، خرم‌آباد، قم، ایلام، کرج، سنندج، دورود، قزوین، اراک، مهدیشهر، گرمسار، شاهرود، نجف آباد، شهریار ، مریوان، تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، ساوه، پاسارگاد، قلعه حسن خان، ورامین، دهدشت، ساری، یاسوج، قائمشهر، شهرکرد، ملک شهر، پرند، دماوند، پلدختر، نیشابور، سرپل ذهاب، کهنوج، یزد، بوشهر، بهمئی، سقز، جوانرود، تهران‌شهر، اراک و… شکل گرفته بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال