مجمع عمومی سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

پنجشنبه ۲۸ آذر، ۱۳۹۸ -۲۰۱۹-۱۲-۱۹- SOS Iran – کشورهای عضو سازمان ملل متحد به قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران رای داده‌اند.

پیش‌نویس قطعنامه انتقاد از نقض حقوق بشر توسط حکومت جمهوری اسلامی  پیشتر به تایید کمیته امور اجتماعی، فرهنگی و بشردوستانه مجمع عمومی – موسوم به کمیته سوم – رسیده  و برای مذاکره و رای‌گیری نهایی به نشست همگانی مجمع عمومی با شرکت تمامی کشورهای عضو سازمان ارائه شده بود. 

به گزارش بی بی سی، در رای‌گیری نشست مجمع عمومی در مورد این قطعنامه، ۸۴ کشور به آن رای مثبت، ۶۷ کشور رای ممتنع و ۳۰ کشور رای منفی دادند. در سال جاری تعداد آراء مثبت به قطعنامه محکومیت وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران نسبت به سال گذشته افزایش یافت و سه کشور دیگر به این قطعنامه رای مثبت دادند.  

در رای‌گیری مجمع عمومی، روسیه، چین، پاکستان، عراق، افغانستان، لبنان و ونزوئلا از جمله ۳۰ کشوری بودند که به این مصوبه رای منفی و کویت، قطر، مصر، مراکش و الجزایر از کشورهایی بودند که به آن رای ممتنع دادند.

پیش‌نویس متن توسط کانادا و چند کشور دیگر تهیه شده و با ۸۵ رای مثبت، ۳۰ رای منفی و  ۶۸ رای ممتنع به تصویب کمیته سوم رسیده بود.

در بخش‌هایی از این قطعنامه به “وعده‌های رئیس جمهوری اسلامی ایران برای بهبود وضعیت حقوق بشر در کشورش”، گزارش‌های آنتونیو گوترش، دبیرکل، و جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره و به آنها استناد شده بود. ایران یکی از چند کشوری است که شورای حقوق بشر سازمان ملل به خاطر نگرانی از نقض حقوق بشر شهروندان، برای آنها گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین کرده هرچند جمهوری اسلامی سال‌هاست به گزارشگران سازمان ملل اجازه سفر به ایران و تماس مستقیم با شاکیان وضعیت حقوق بشر در داخل را نمی‌دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال