نمایندگان پارلمان اروپا سرکوب خشن معترضان در ایران را محکوم کردند

پنجشنبه  ۲۸ آذر ۱۳۹۸ -۲۰۱۹-۱۲-۱۹-SOS Iran – نمایندگان پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای، به کارگیری «گسترده و نامتناسب زور» از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران علیه معترضان مسالمت‌جو در جریان اعتراض‌‌های اخیر در این کشور را محکوم کردند. 

در جلسه‌ پارلمان اروپا در روز پنج‌شنبه ۲۸ آذر، قطعنامه محکوم کردن «سرکوب خشن» تظاهرات اخیر در ایران به تصویب رسید.

در این قطعنامه نمایندگان پارلمان اروپا گفتند که پس از افزایش قیمت بنزین در ایران «ده‌ها هزار نفر از مردم تمامی مناطق ایران و تمامی طبقات اجتماعی از حق اساسی آزادی تجمع خود استفاده کردند.»

به گزارش شبکه خبری ایران اینترناشنال، نمایندگان پارلمان اروپا ادامه دادند که با وجود درخواست‌های مکرر بین‌المللی برای رعایت خویشتن‌داری، حکومت ایران با ابزارها و شیوه‌های«غیرمتناسبی» از زور علیه معترضان استفاده کرد و «نیروهای امنیتی ایران به روی مردم غیرمسلح آتش گشودند».

در قطعنامه پارلمان اروپا با اشاره به آمار عفو بین‌الملل مبنی بر کشته‌شدن دست‌کم ۳۰۴  نفر از جمله چند کودک در اعتراض‌های ایران، به زخمی و بازداشت شدن بسیاری از معترضان از جمله روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر و دانشجویان اشاره شده است.

پارلمان اروپا از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که ضمن اعلام آمار دقیق کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان، محل بازداشت افراد بازداشت‌شده‌ را به خانواده آن‌ها اعلام کنند.

اعضای پارلمان اروپا همچنین خواستار تحقیق فوری درباره به کارگیری زور علیه معترضان و محاکمه عاملان آن شدند.

در قطعنامه پارلمان اروپا تصمیم «قطع تقریبا کامل» اینترنت در ایران که همه ابزارهای ارتباطی آنلاین را از دسترس خارج و شهروندان این کشور را از گردش آزاد اطلاعات محروم کرد، محکوم شد.

همچنین قطعی اینترنت در ایران «نقض آشکار آزادی» بیان دانسته شد که به یک «رویه معمول برای مقام‌های ایران تبدیل شده است».

این قطعنامه، با محکوم کردن فشارها علیه فعالان سیاسی و مدنی از جمله امضاکنندگان بیانیه ۷۷ فعال اصلاح‌طلب در واکنش به سرکوب اعتراض‌ها، از حکومت ایران خواسته شده که فورا نسرین ستوده، وکیل و برنده جایزه ساخاروف در سال ۲۰۱۲ را که اکنون در زندان است، آزاد کند.

نمایندگان پارلمان اروپا ضمن درخواست از مقام‌های ایرانی برای رعایت تعهدات بین‌المللی خود، از جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز درخواست کردند که به طرح نگرانی‌های مربوط به وضعیت حقوق بشر در ایران، در نشست‌ها و دیدارهای دوجانبه و چندجانبه خود با مقام‌های ایرانی ادامه دهد.

شامگاه چهارشنبه بورل، در نشست بررسی این قطعنامه در پارلمان اروپا، گفت: «کشورهای اروپایی در برابر رخدادها و سرکوب اعتراض‌ها در ایران سکوت نکرده‌اند و آشکار و نهان نسبت به آن واکنش داشته‌اند و به طور خصوصی نیز درباره اعتراض‌های اخیر در ایران موضع‌گیری‌هایی شده است.»

حکومت ایران تاکنون آماری رسمی از تعداد از کشته‌شدگان اعتراض‌های ماه آبان ارائه نکرده‌اند، اما سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه در تازه‌ترین گزارش خود نوشت بین روزهای ۲۵ تا ۲۸ آبان ماه، دست کم ۳۰۴ نفر در طی اعتراض‌ها در ایران کشته شده‌اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال