محمود صادقی درباره جلسه با وزیر کشور: گفتیم چرا به سر شلیک شده، گفتند به پا هم زده‌اند 

سه شنبه ۲۶ آذر، ۱۳۹۸ -۲۰۱۹-۱۲-۱۷-SOS Iran- محمود صادقی، نماینده مجلس جزئیات تازه‌ای از نشست یک کمیسیون مجلس با وزیر کشور درباره اعتراضات آبان ماه در ایران ارائه کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که عبدالرضا رحمانی فضلی هفته گذشته برای پاسخ به پرسش‌های شماری از نمایندگان استیضاح کننده در کمیسیون کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها مجلس حاضر شد. در این نشست معاونان امنیتی، سیاسی وزارت کشور و همچنین نمایندگان درخواست کننده استیضاح حضور داشتند.

به گزارش رادیو فردا، محمود صادقی در مصاحبه با سایت «امتداد» که روز دوشنبه ۲۵ آذرماه منتشر شده ، در خصوص این نشست گفته است: «در همین جلسه، یکی از نمایندگان شهرستان‌ها اعلام کرد که دو نفر در حوزه انتخابیه من(محدوده کرج و شهرقدس) با اصابت گلوله به مغزشان جان باخته‌اند و از رحمانی فضلی سوال کرد که آیا امکان تیراندازی، دست کم به پا یا کمر به پایین وجود نداشته که چنین شلیک‌هایی انجام شده است؟ وزیر کشور هم در پاسخ عنوان کرد که خب! شلیک به پا هم انجام شده بوده است.»

این نماینده مجلس می‌گوید که پاسخ وزیر کشور ایران باعث «شگفت‌زدگی» نمایندگان شد.

محمود صادقی در ادامه اظهار داشت: نمایندگان « متعجب از اینکه آقای وزیر، با بی‌خیالی چنین مسئله‌ای را عنوان کرده است. آیا چنین پاسخی، توجیه اقناعی خواهد بود؟ این‌طور گفته می‌شود که ما این ناآرامی را، ظرف ۴۸ ساعت جمع کردیم، مسئله من این بود که آیا جمع کردن به این معنی که این مقدار تیراندازی صورت گرفته و این همه جان باخته برجای بگذارد، هنر است؟»

وی افزوده است: «جمع کردن این است که شما در وهله اول اجازه بیان حرف را بدهید. آن هم معترضینی که در واکنش به یک تصمیم به شدت غیرکارشناسی و غافلگیرانه موضع گرفته و عکس‌العمل نشان داده‌اند.»

 به دنبال افزایش سه برابری قیمت بنزین آزاد بسیاری از شهرهای ایران شاهد اعتراضات گسترده بودند. گزارش‌ها حکایت از سرکوب شدید اعتراضات از روز شنبه، ۲۵ آبان، دارد.

مقامات رسمی از درگیر بودن حدود ۳۰ استان ایران در این اعتراض‌ها خبر داده‌اند. درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای امنیتی در ماهشهر در استان خوزستان، شهرهای اطراف تهران، شهرهای استان البرز و شهر صدرا در نزدیکی شیراز گسترده‌تر از دیگر نقاط بوده و گزارش ها حا بیشترین تعداد افراد کشته شده نیز مربوط به این شهرها است.

عفو بین‌الملل هم در تازه‌ترین گزارش خود شمار کشته‌شدگان در اعتراضات گسترده آبان‌ماه را ۳۰۴ نفر عنوان کرده، می‌گوید هزاران تن از جمله کودکان ۱۵ ساله بازداشت شده‌اند و در بی‌خبری و فقدان اطلاع‌رسانی، خطر شکنجه بازداشت‌شدگان را تهدید می‌کند.

لزوم اعلام آمار کشته شدگان اعتراضات آبان‌ماه 

 محمود صادقی در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است:« من کماکان بر لزوم اعلام آمار کشته‌شدگان اتفاقات آبان‌ماه مصر هستم و اتفاقا معتقدم که این مسئله باعث جلوگیری از سواستفاده دشمنان خواهد شد. البته، ما طرح کمیسیون ویژه‌ای را هم ارائه کرده و به دنبال تشکیل آن هستیم. اگر مسئولین بنای اعلان عمومی این آمار را هم نداشته باشند، باید آن را در این کمیسیون ویژه به نمایندگان مردم اعلام کنند.»

به رغم گذشت یک ماه از اعتراض‌های آبان ماه مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز حاضر نیستند که آمار تعداد افراد کشته و بازداشت‌شده در این اعتراضات را اعلام کنند.

ناظران حقوق بشر در عفو بین‌الملل روز دوشنبه گفتند، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعتراضات آبان ماه را «بی‌رحمانه سرکوب» کرده‌اند؛ و هزاران تن، از جمله روزنامه‌نگاران، کنشگران حقوق بشر یا دانشجویان را بازداشت کرده‌اند تا کسی از اقدامات «ظالمانه» جاری سخنی نگوید.

استیضاح وزیر کشور

محمود صادقی که یکی از نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح وزیر کشور است در این خصوص گفته: « جدا از اصل تصمیم نابهنگام افزایش قیمت بنزین که نیازمند پاسخگویی سایر نهادها بوده، با توجه به مسئولیت مستقیم رحمانی فضلی در شورای امنیت کشور و نحوه مدیریت این موضوع در حوزه اختیارات وزارت کشور، باید شاهد پاسخگویی در این زمینه باشیم.» 

این نماینده مجلس اضافه کرده است: «در حوزه مدیریت پیامدهای این تصمیم، ابهامات قابل توجهی وجود دارد. اولا، نحوه اجرای آن موجب التهاب، نگرانی و ناآرامی و نهایتا شورش‌هایی شد که آقایان باید پاسخگوی آن باشند. دوما اینکه ضعف‌های مشهودی در مهار درست این ماجرا به چشم می‌خورد.» 

استیضاح‌کنندگان وزیر کشور اعلام کرده‌اند که عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان مسئول اصلی اجرای تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره افزایش قیمت بنزین «مقدمات و تمهیدات لازم برای اجرای این تصمیم خصوصا در جریان قرار دادن و اقناع مردم را فراهم نکرده و آسیب جدی به نظام جمهوری اسلامی وارد کرده است».

علی مطهری، نماینده مجلس، پیش از این گفته بود که استیضاح وزیر کشور در صورت مخالفت نکردن رهبر جمهوری اسلامی اجرا خواهد شد.

با استفاده از سایت جماران و رادیو فردا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال