روابط عمومی زندان اوین به انتشار خبر ضرب و شتم نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، از سوی رئیس این زندان واکنش نشان داد

شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۸-۲۰۲۱۹۰-۱۲-۲۸-SOS Iran- روابط عمومی زندان اوین، شامگاه جمعه با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «انتقال خانم نرگس محمدی از اوین به زنجان با ضرب و شتم صحت ندارد. انتقال او به زنجان با دستور مرجع قضایی بوده و به عنوان شهر موطن او انجام شده است.»

به گزارش ای ار اف، این تکذیبه در حالی است که به گزارش منابع حقوق بشری، نرگس محمدی در روز سوم دی ماه «با فریب» رئیس زندان اوین غلامرضا ضیایی به بهانه ملاقات فوری با وکیلش از بند زنان زندان اوین خارج شد و سپس شخص ضیایی به همراه ماموران زندان و ماموران وزارت اطلاعات او را  با خشونت و ضرب و شتم و با زور وارد آمبولانسی کردند و به زندان زنجان منتقل کردند. 

این انتقال پس از آن صورت گرفت که نرگس محمدی به همراه هفت زن زندانی سیاسی دیگر در بند زنان زندان اوین در حمایت از خانواده قربانیان اعتراض‌های اخیر ایران مقابل دفتر زنان زندان دست به تحصن دست زدند. 

نرگس محمدی پس از انتقال به زندان زنجان، با انتشار نامه‌ای نوشت که در زمان خروج اجباری‌اش از داخل زندان اوین، او مقاومت کرده که با ضرب و شتم و توهین و هتک حرمت رئیس زندان اوین روبه‌رو شد. 

نرگس محمدی که به بیماری آمبولی ریه مبتلاست و قرص‌های رقیق‌کننده خون مصرف می‌کند، هنگام انتقال به زندان زنجان دچار بریدگی و خونزیری از ناحیه دست شد.

او که از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به ده سال زندان محکوم شده، قرار بود به تازگی با موافقت وزارت اطلاعات به عنوان ضابط پرونده، به طور مشروط آزاد شود که دادستانی تهران هم با آزادی و هم با اعطای مرخصی به او مخالفت کرد.

شیرین عبادی: کدام حکم قضایی؟

شیرین عبادی، وکیل دادگستری و برنده جایزه صلح نوبل، در واکنش به این بیانیه روابط عمومی زندان اوین اعلام کرد: «در بیانیه روابط عمومی زندان اوین عنوان شده است که انتقال نرگس محمدی به زندان زنجان بر اساس حکم قضایی بوده است. کدام حکم قضایی؟ عنوان کردن حکم قضایی آیا به معنی موجه کردن رفتار غیر قانونی و فراقانونی است؟ مگرحکمهایی که تاکنون علیه این مدافع شجاع حقوق بشر صادر شده دارای اعتبار قانونی و عادلانه است؟ مگر جای چنین زنی در زندان است که از اعتبار حکم قضایی سخن می‌رود؟ اجرای حکم او و سایر زنان بند سیاسی نیز از همه قواعد انسانی و عدالت و قانون به دور است.»

شیرین عبادی تاکید کرد: «طبق قانون، مکان نگهداری زندانیان سیاسی و زندانیانی که به دلایل غیر سیاسی دوران حبس خود را طی می‌کنند، از هم جداست. بنابراین روابط عمومی زندان اوین باید پیش از نوشتن بیانیه یکبار در کتاب قانون و آیین دادرسی کیفری را باز کند تا چیزی که در دفاع از مدیر خود می‌نویسد کمترین ربطی به قانون داشته باشد.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال