یک زندانی در زندان مشهد اعدام شد 

دوشنبه ۳۰ دی  SOS Iran-2020-01-20-1398 – روز سه شنبه ۲۴ دی ماه، یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “قتل” توسط شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی مشهد اعدام شد.

به گزارش هرانا، به نقل از رکنا، روز یکشنبه ۲۲ دی ماه ۹۸، یک زندانی متهم به قتل در زندان مرکزی مشهد اعدام شد.

بر اساس این گزارش، رسیدگی به این پرونده از بیست و هشتم مرداد سال ۹۳ با مرگ مشکوک زن ۳۵ ساله ای به نام “الف-م” در دستور کار پلیس قرار گرفت.

در روند رسیدگی به پرونده کارآگاهان موفق شدند سیم کارتی را که در منزل متوفی پنهان بود، کشف کنند و بدین ترتیب با ردیابی شماره تلفن های سیم کارت مذکور و پیامک های آن سرنخ های پلیس به سوی پسرخاله متوفی کشیده شد که در گرگان زندگی می کرد.

متهم پس از بازداشت اظهار کرد: “آن شب از گرگان به مشهد آمده بودم که به منزل دختر خاله‌ام رفتم. من در حالی مهمان او بودم که می‌دانستم همسرش در شهرستان است و آن شب به منزل باز نمی گردد. پس از مدتی که در خانه دختر خاله ام بودم ماجرای اختلاف خانوادگی یکی از بستگان نزدیک را مطرح کردم چرا که تصورم این بود دختر خاله ام در زندگی آن ها دخالت کرده است. وقتی او همه چیز را انکار کرد مشاجره ای بین ما در گرفت که لحظاتی بعد به درگیری فیزیکی انجامید. در این لحظه او را هل دادم ولی او همچنان سر و صدا می کرد. من هم که می ترسیدم همسایگان صدای ما را بشنوند او را روی زمین انداختم و بالش کوچکی را روی دهان و بینی اش گرفتم که ناگهان بی حرکت ماند و بدنش شل شد. فهمیدم که او را کشته ام”.

متهم توسط شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی به ریاست مجتبی علیزاده محاکمه شد.

بر اساس حکم صادره متهم به اعدام و تحمل ۹۹ ضربه شلاق محکوم شد و حکم صادره به تایید دیوان عالی کشور رسید.

در نهایت حکم صادره سپیده دم روز سه شنبه ۲۴ دی ماه، در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال