اعتراضات دی ماه ۹۸؛ بازداشت ۱۰ شهروند در ۴ استان همزمان با بازداشت یک شهروند جهت اجرای حکم حبس

یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸-۲۰۲۰-۰۱-۱۹-SOS Iran- طی روزهای گذشته، ۱۰ شهروند به صورت جداگانه و در جریان اعتراضات دی ماه ۹۸، توسط نهادهای امنیتی در شهرهای ایلام، سنندج، دهگلان، مریوان، خوی و کرمانشاه بازداشت شده‌اند. همچنین یک شهروند دیگر به نام “وریا فرجی” که پیشتر به ۲ سال حبس تعزیری محکوم بود، جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان مریوان منتقل شد.

به گزارش هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز شنبه ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، یک شهروند به نام “امیرعلی مجد” از اهالی شهرستان ایلام در محل کارش که یک کتابفروشی در این شهر است، توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شد.

همزمان از شهر سنندج گزارش شده است که روز جمعه ۲۷ دی‌ماه، یک شهروند به نام “آرمان محمدی” توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های این نهاد امنیتی در سنندج منتقل شده است.

روز سەشنبە ۲۴ دی‌ماه نیز نیروهای اداره اطلاعات شهرستان دهگلان یک شهروند به نام ”سیروس عباسی“ و همسرش ”فریدە ویسی“ را در محل کارشان در مرکز آموزشی ”زانست” بازداشت و به سنندج منتقل کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، “آزاد عباسی” برادر سیروس عباسی هم که جهت پیگیری وضعیت آن‌ها به اداره اطلاعات دهگلان مراجعه کرده بود، بازداشت شده است.

همان روز یک شهروند به نام “کیوان کوتی” از اهالی کرمانشاه در پلیس‌راه شهرستان سرپل ذهاب بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در کرمانشاه منتقل شده است.

همزمان یک شهروند از اهالی شهرستان مریوان به نام “آمانج نیک‌پی،٢٢ ساله” توسط نیروهای وزارت اطلاعات این شهر بازداشت شده است. بعد از بازداشت وی پدرش “خالد نیک‌پی” هم که جهت پگیری وضعیت فرزندش به اداره اطلاعات مراجعه کرده بود، بازداشت و پس از بازجویی، با قرار کفالت آزاد شده است.

چندی پیش نیز یک شهروند به نام “محمد شیخکانلو، اهل شهرستان خوی” توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شده است.

در شهرستان کرمانشاه نیز یک شهروند به نام “سامان عبدالعلیزاده” از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش، بازداشت عمده این افراد در پی حضور در تجمعات در شهرهای مختلف در اعتراض به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

لازم به ذکر است که هرانا پیشتر طی گزارشی به بررسی چهار روز اعتراضات در دی‌ماه ۹۸ پرداخته بود.

همزمان در خبری دیگر از مریوان گزارش شده است که روز سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه، یک متهم سیاسی به نام “وریا فرجی” جهت تحمل دو سال حبس تعزیری بازداشت و روانه‌ی زندان این شهر شده است.

این شهروند در اسفند‌ماه ۹۷، به اتهام “عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام” از سوی دادگاه انقلاب مریوان به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. اخیرا حکم محکومیت وی در دادگاه تجدید نظر استان کردستان، به ۲ سال حبس تقلیل یافته است.

وریا فرجی، ۳۲ ساله، فرزند عبدالله، در تاریخ ۲۰ تیر ۹۷ بازداشت و روز ۲۵ مرداد با تودیع وثیقە‌ی ۱۲۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال