نگاهی کلی به قانون جدید مهاجرت برای نیروی کار متخصص در آلمان

سه شنبه ۱۳ اسفند، ۱۳۹۸-۲۰۲۰-۰۳-۰۳-SOS Iran- حنیف حیدرنژاد – از اول ماه مارس ۲۰۲۰ «قانون مهاجرت نیروی کار متخصص» در آلمان به اجرا در می‌آید. این قانون با هدف پاسخ به نیاز اقتصاد آلمان به نیروی کار متخصص وضع شده و قرار است طوری جهت‌گیری شود که بتواند نیازهای ضروری اقتصاد آلمان به نیروی کار متخصص را برطرف سازد. در پایان  سال ۲۰۱۹، آلمان در ۵۰ رشته مختلف یک میلیون نفر کمبود نیروی کار متخصص داشته است. ویزای مهاجرتی به آلمان به عنوان نیروی متخصص پنج زمینه مشخص را شامل می‌شود:

– مهاجرت به عنوان نیروی کار متخصص
– برای تحصیل در دانشگاه
– برای گذراندن یک دوره آموزش فنی- حرفه‌ای
– برای تحقیق در زمینه‌های علمی
– برای راه‌اندازی یک کسب آزاد

قوانین موجود در همه زمینه‌های فوق با به اجرا در آمدنِ قانونِ جدید مهاجرتِ نیروی متخصص، تغییراتی پیدا کرده است. این تغییرات قرار است در اساس اخذ ویزای مهاجرت را ساده‌تر و سریع‌تر کند.

کسانی که از طریق ویزای مهاجرتی در آلمان مشغول به کار شوند، پس از چهار سال می‌توانند اقامت نامحدود دریافت کنند.

برای متخصصین کامپیوتر داشتن مدرک دانشگاهی الزامی‌ نیست، اما باید سه سال سابقه کار داشته و قرارداد کاری آنها باید شامل درآمد ماهیانه حداقل ۴٫۰۲۰ یورو باشد.

افراد بالای ۴۵ سال که قصد مهاجرت کاری دارند، باید بتوانند یک قرارداد کاری با حداقل ۳٫۶۸۵ یورو در ماه ارائه دهند.

درخواست ویزا از چه طریق؟

قانون جدید مهاجرت آلمان برای نیروی کار متخصص، دریافت ویزا را از جمله از چهار طریق مختلف ممکن می‌سازد:

– درخواست ویزای کار و اشتغال: با تهیه مدارک لازم، درخواست ویزا از طریق سفارت یا نمایندگی آلمان در کشور محل سکونت متقاضی.

– درخواست ویزا جهت تکمیل دوره‌های کسب صلاحیت برای تکمیل عقب‌افتادگی (مدرک تحصیلی یا مدرک زبان) و بعد از آن اقدام برای پیدا کردن کار یا ورود به یک دوره آموزش فنی- حرفه‌ای: درخواست ویزا از طریق سفارت یا نمایندگی آلمان در کشور محل سکونت متقاضی.

– تهیه ویزای شش ماهه جستجوی کار: با تهیه مدارک لازم، مسافرت به آلمان و تلاشِ شخصی برای پیدا کردن کار، درخواست ویزا از طریق سفارت یا نمایندگی آلمان در کشور محل سکونت متقاضی.

– درخواست ویزای کار و اشتغال از طریق یک کارفرما، دانشگاه، مرکز آموزش فنی- حرفه‌ای در آلمان: با تهیه مدارک لازم توسط متقاضی. در این روش رسیدگی به درخواست ویزا و صدور آن سریع‌تر انجام می‌شود. در صورتی که کارفرمایی از آلمان برای درخواست ویزا اقدام کند، اداره خارجیان در شهر محل کار، مسئول رسیدگی به درخواست ویزا است.

نمایندگی‌های رسمی دولت آلمان (سفارتخانه یا کنسولگری‌ها) در کشور محل زندگی متقاضی، مسئول رسیدگی به درخواست و صدور ویزا هستند. در این آدرس با کلیک بر روی کشور مورد نظر می‌توانید آدرس نمایندگی آلمان را بیابید.

انواع ویزاهای پیش‌بینی شده برای مهاجرت به عنوان نیروی کار متخصص

 تعریف نیروی متخصص: منظور از نیروی متخصص افرادی هستند که یا مدارک تحصیلی دانشگاهی دارند یا افرادی که در یک زمینه تخصصی مشخص سابقه کار داشته و نیروی متخصص محسوب شده و مدارک لازم در تأیید آن را می‌توانند ارائه دهند.

– ویزا جهت کار و اشتغال: موضوع اشتغال می‌تواند هم شامل یک قرارداد کاری در نزد یک کارفرما و هم شامل پذیرش برای گذراندن یک دوره کاری فنی- حرفه‌ای باشد. کاری که قرار است انجام شود، می‌تواند هم رابطه مستقیم با مدرک تحصیلی دانشگاهی یا تخصصی مهاجر داشته باشد و هم اگر یک رشته هم‌خانواده را شامل شود نیز، قابل قبول است. کسانی که بتوانند مدارک ارزشیابی شده لازم در تأیید متخصص بودن خود را ارائه داده و یک قرارداد کاری یا یا گواهی موافقت برای اشتغال از یک کارفرما در آلمان ارائه دهند، می‌توانند ویزای لازم را درخواست و با اخذ اقامت در آلمان، کار و زندگی کنند. در صورتی که ویزا از طریق صاحبکار در آلمان درخواست داده شود، رسیدگی به آن سریع‌تر انجام خواهد شد (اطلاعات بیشتر).

 ویزا جهت گذراندن دوره آموزش فنی- حرفه‌ای (Ausbildung) یا ادامه تحصیل در دانشگاه: دوره آموزش فنی- حرفه ای شامل دوره‌هایی است که عمدتا سه سال طول می‌کشد و معمولا ۶۰ درصد آن کار عملی و بقیه آن آموزش تئوریک است. مانند دبیرستان حرفه‌ای، هم باید امتحان کتبی و شفاهی داد و هم امتحان عملی. برای ارائه درخواست ویزا باید از یک مرکز آموزشی گواهی پذیرش تهیه کرد که لازمه آن داشتن شرایط لازم است، از جمله: گواهی زبان در حد پایه ب۲، مدرک تحصیلی برابر کلاس ۱۱ یا ۱۲ (دیپلم ایران معمولا برابر کلاس ۱۱ آلمان ارزیابی می‌شود) اما اینکه چه رشته آموزشی، چه مدرک تحصیلی را طلب می‌کند، رشته به رشته و همچنین ایالت به ایالت متفاوت است. شرط سنی حداکثر ۲۵ سال. برخی از رشته‌ها علاوه بر این شروط، تجربه کار یا ارائه  گواهی کارآموزی را هم طلب می‌کنند. تامین هزینه دوره آموزشی و تامین هزینه زندگی در طول مدت آموزش نیز به عهده مهاجر است. هزینه رشته‌های مختلف، بسته به موضوع آن و شهر یا ایالتی که آن آموزش در آنجا ارائه می‌شود، متفاوت است.

افرادی که با ویزای دانشجویی و جهت ادامه تحصیل وارد آلمان شده‌اند، بر اساس قانون جدید مهاجرت اگر بخواهند، می‌توانند بجای ادامه تحصیل در دانشگاه، به ادامه یک دوره آموزش فنی- حرفه‌ای مشغول شوند.

 ویزا برای سفر به آلمان برای جستجوی کار: افرد دارای مدرک سابقه کار تخصصی یا دارندگان مدرک دانشگاهی می‌توانند با یک ویزا جهت جستجوی کار به مدت شش ماه وارد آلمان شوند. شرط آن این است که قبلا مدارک خود مبنی بر متخصص بودن را در اداره مربوطه در آلمان ارزشیابی کرده باشند. هزینه‌های زندگی در مدت شش ماه زندگی در آلمان به عهده خود آنها خواهد بود. همچنین باید گواهی مدرک زبان آلمانی در حد حداقل پایه ب۱ را داشته باشند. دارندگان چنین ویزایی می‌توانند در حد ۱۰ ساعت در هفته در یک محل، کار آزمایشی انجام دهند تا هم خود و هم صاحبکار مطمئن شوند که راضی هستند.

– ویزا جهت گذراندن دوره‌های کسب صلاحیت: منظور از دوره کسب صلاحیت، دوره‌های آموزشی تئوریک است که فرد در آنجا به کسب و یادگیری یک موضوع مشغول می‌شود تا بتواند بعد از آن، حد نصاب لازم برای احراز یک مدرک لازم برای ورود به دوره‌های آموزش فنی- حرفه‌ای یا یک کار مشخص یا ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل را احراز کند. مثلا اگر مدرک تحصیلی یا مدرک زبان آلمانی فرد برای ورود به یک دوره فنی- حرفه‌ای یا پذیرش اجازه کار یا پذیرش دانشگاهی کافی نباشد. در این حالت، می‌توان ابتدا یک ویزای ۱۸ ماهه دریافت کرد تا بتوان در این مدت، در آلمان آن عقب‌افتادگی را جبران و آن مدرک لازم را اخذ کرد. شرایط برای دریافت چنین ویزایی: داشتن مدرک زبان حداقل پایه آ۲، مدارک ارزشیابی شده در زمینه کار یا دوره آموزش فنی- حرفه‌ای یا ادامه تحصیل در دانشگاه. این ویزا می‌تواند یک بار و حداکثر برای شش ماه دیگر تمدید شود. تامین هزینه‌های زندگی در این مدت تماما به عهده خود مهاجر است.

در همه موارد بالا تامین کامل هزینه زندگی و هزینه‌های تحصیل، درمان و مسکن در آلمان به عهده مهاجر است.

نوشته حاضر تنها اطلاعات عمومی‌ را در بر می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با سفارت یا نمایندگی رسمی‌ دولت آلمان در کشور محل سکونت خود اقدام کنید.
http://www.hanifhidarnejad.com

اطلاعات و منابع مفید:

– ارزشیابی کردن مدارک تحصیلی و کاری چگونه؟
– گواهی آموزش زبان آلمانی، معمولا در حد پایه ب۲ لازم است. اما برای مشاغل  یا دوره‌های آموزشی مختلف، پایه‌های زبان متفاوت در نظر گرفته شده است (اطلاعات بیشتر).

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال