بحران کرونا؛ اعتراض و درگیری زندانیان در زندان سپیدار اهواز

سه شنبه ۱۲ فروردین، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۳-۳۱-SOS Iran- امروز دوشنبه ۱۱ فروردین ماه، شماری از زندانیان محبوس در زندان سپیدار اهواز دست به اعتراض زده و با نیروهای کادر زندان درگیر شدند. در روزهای گذشته و امروز نیز هرانا از درگیری های مشابهی در زندان های عادل آباد شیراز، سقز، الوند همدان، مهاباد، تبریز، پارسیلون خرم‌آباد و الیگودرز خبر داده بود. این بحران در پی افزایش نگرانی زندانیان در رابطه با شیوع ویروس کرونا و تاخیر در بررسی پرونده‌های زندانیان برای اعزام آنها به مرخصی، شکل گرفته است. در همین خصوص عبدالله طباطبایی دادستان کل استان اردبیل که به همراه هئیتی برای پیگیری وضعیت مرخصی زندانیان از برخی بندهای زندان این شهر دیدار کرده بود خطاب به یکی از زندانیان سیاسی در این زندان گفته است «نفس کشیدن زندانیان امنیتی و سیاسی نیز حرام است چه برسد به مرخصی آنها».

به گزارش هرانا، امروز دوشنبه ۱۱ فروردین ماه ۹۹، اعتراض شماری از زندانیان زندان سپیدار اهواز در مواجهه با کادر زندان به خشونت کشیده شد.

حیدر عباس زاده فرمانده انتظامی استان خوزستان در این خصوص در گفتگو با خبرگزاری ایرنا مدعی شد: ” اعتراض و درگیری زندانیان ۲ بند زندان سپیدار اهواز با حضور نیروهای انتظامی و امنیتی پایان یافت و خبر فرار زندانیان صحت ندارد. همچنین در جریان این درگیری کسی در بین این زندانیان آسیبی ندیده است”.

این ادعا در حالی مطرح است که انتشار ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی نشان دهنده جو شدید امنیتی در داخل و محیط خارج از زندان سپیدار اهواز است با این حال اطلاع دقیقی از وضعیت کنونی محبوسین این زندان در دست نیست.

همچنین در گزارشی دیگر از زندان اردبیل، شامگاه روز یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ سید عبدالله طباطبایی دادستان کل استان اردبیل و عتباتی رئیس کل دادگستری استان به همراه هئیتی برای پیگیری وضعیت مرخصی زندانیان از برخی بندهای زندان مرکزی اردبیل دیدار کرده‌اند.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “در مراجعه به بند ۷ که بند زندانیان سیاسی، عقیدتی است، آقای طباطبایی از یکی از زندانیان بلوچ محبوس در آن بند، عنوان اتهامش را می پرسند که وی در جواب میگوید “اقدام علیه امنیت ملی” و دادستان کل اردبیل پس از اطلاع از عنوان اتهام وی می‌گوید که «نفس کشیدن زندانیان امنیتی و سیاسی نیز حرام است چه برسد به مرخصی آنها. این مسئله باعث واکنش عباس لسانی فعال ترک (آذربایجانی) شده است”.

به گفته این منبع مطلع عباس لسانی خطاب به رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفته است که «در این شرایط بحرانی که مسئولان قادر به کنترل شیوع بیماری کرونا در زندان نیستند در صورت عدم موافقت با مرخصی زندانیان سیاسی عقیدتی، مسئولیت عواقب احتمالی جانی و حیاتی زندانیان سیاسی و عقیدتی برعهده شماها است».

لازم به یادآوری است که شامگاه یکشنبه ۱۰ فروردین‌ماه ۹۹، اعتراض شماری از زندانیان زندان عادل‌آباد شیراز نیز در مواجهه با کادر زندان به خشونت کشیده شد. بر اساس گزارش‌ها و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است در پی وقوع این درگیری، اطراف زندان عادل‌آباد با جو شدید امنیتی و حضور پر تعداد نیرو‌های گارد ویژه همراه بوده است.

لازم به ذکر است، روز شنبه ۹ فروردین ماه ۱۳۹۹، نیز شماری از زندانیان محبوس در زندان الوند همدان دست به اعتراض زده بودند. بنا به برخی گزارش‌ها این اعتراض منجر به درگیری مسلحانه و فرار زندانیان در این زندان شده است؛ در این درگیری شماری از زندانیان معترض اقدام به آتش زدن پتو کرده و برخی از شنیدن صدای تیراندازی در اطراف این زندان خبر داده‌اند.

همچنین شب گذشته درگیری مشابهی در زندان مهاباد رخ داد و برخی از تیراندازی و کشته شدن یک تن از زندانیان خبر داده بودند. علی اکبر گروسی رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان، ضمن رد بروز آسیب به زندانیان در این درگیری‌ها مدعی شد: ” هیچگونه مشکل یا نگرانی در زندان‌های استان آذربایجان غربی وجود ندارد و مشکل مختصری که بامداد شب گذشته در زندان مهاباد اتفاق افتاده بود با حضور موثر مسئولین استانی و یگان‌های انتظامی رفع شد”.

پیش از این نیز در شامگاه روز جمعه ۸ فروردین ماه ۱۳۹۹،در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، زندانیان محبوس در زندان سقز با نیروهای کادر این زندان درگیر شده بودند که در جربان این درگیری حدود ۸۰ زندانی از زندان سقز گریختند.

در روز پنج‌شنبه ۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۹، نیز هرانا از ایجاد درگیری در زندان تبریز خبر داده بود. این زندانیان در اعتراض به پذیرش زندانی جدید بدون طی دوره قرنطینه و تاخیر در بررسی پرونده‌های زندانیان و اعزام آنها به مرخصی علیرغم شیوع ویروس کرونا در کشور دست به اعتراض زده بودند. بر اساس مستندات هرانا، دود غلیظی از محل زندان برخواسته و صدای تیراندازی نیز شنیده شده بود.

همچنین پیشتر نیز در نخستین روز امسال حمید کشکولی، فرماندار الیگودرز گفته بود گه “زندانیان الیگودرز در یک اقدام خودسرانه و غیرقانونی اقدام به اعتراض در داخل زندان کرده بودند که نشر این خبر به بیرون از زندان موجب نگرانی برخی شهروندان شده بود.”

شورش در زندان الیگودرز یک روز پس از رویدادی مشابه در زندان پارسیلون خرم‌آباد رخ داد. در جریان این واقعه در آخرین روز سال ۹۸ درگیری میان زندانیان و زندانبانان زندان پارسیلون خرم‌آباد رخ داد. مقام‌های محلی و قضایی تایید کردند که ۲۳ نفر از زندانیان از زندان پارسیلون خرم ‌آباد گریخته‌اند. گفته شده هیچ یک از زندانیان متواری مرتکب جرایم “خطرناک” نشده و فرار زندانیان دست کم یک کشته و یک زخمی بر جای گذاشت. محمود ثمینی، معاون امنیتی استاندار لرستان گفته بود “در حین فرار یک نفر با تیراندازی مامورین کشته و یک نفر مجروح شد که به بیمارستان انتقال داده شد.”

لازم به ذکر است که این بحران در پی شیوع ویروس کرونا و عدم تمهیدات ویژه سازمان زندانها از جمله ضدعفونی کردن محیط زندان، اعطای مرخصی در بیشترین تعداد ممکن، اعطای بسته‌های بهداشتی از جمله ماسک و ژل‌های ضدعفونی کننده و همچنین انتقال زندانیان مشکوک به بیماری به قرنطینه، رخ داده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال