اعتراضات آبان؛ ۶ نوجوان در شیراز مجموعا به ۴۶۸ ضربه شلاق، حبس و مجازات دیگر محکوم شدند

سه شنبه ۱۹ فروردین، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۴-۰۷-SOS Iran- طی اسفندماه سال گذشته، ۶ تن از نوجوانان بازداشتی در جریان اعتراضات سراسری آبان، به نام های محمدرضا حیدری، امیر باوی، جبار فیوجی، علی اکبرنژاد، رضا اکبرنژاد و سالار فیوجی توسط دادگاه کیفری شیراز محاکمه و مجموعا به ۴۶۸ ضربه شلاق، جزای نقدی و احکام جایگزین حبس شامل خدمات عمومی رایگان و از این میان دو تن مجموعا به ۶ ماه حبس نیز محکوم شدند.

به گزارش هرانا به نقل از مرکز حامیان حقوق بشر، ۶ نوجوان بازداشتی در جریان اعتراضات آبان ۹۸، توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دوم شهر شیراز به ریاست قاضی محمودی محاکمه و مجموعا به ۶ ماه حبس، ۴۶۸ ضربه شلاق و همچنین جزای نقدی و احکام جایگزین حبس شامل خدمات عمومی رایگان محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، محمدرضا حیدری، نوجوان بازداشتی در جریان اعتراضات آبان، از بابت اتهام «اجتماع و تبانی» به ۴۰۰ ساعت خدمات عمومی رایگان در شهرداری منطقه ۱۰ شیراز محکوم شده است. گفته می‌شود یک چهارم از حکم صادره به دلیل عدم اعتراض متهم کاهش پیدا کرده است.

امیر باوی، از بابت اتهام «مشارکت در تخریب اموال دولتی» محاکمه و برای وی قرار منع تعقیب صادر شده است. حکم صادره از بابت عنوان اتهامی «اخلال در نظم عمومی» مطرح شده علیه این متهم، به حالت تعلیق درآمده است.

جبار فیوجی، دیگر نوجوان معترض از بابت اتهام «اخلال در نظم» به ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، و از بابت اتهام «شرب خمر» نیز به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده است. حکم صادره علیه وی، به مدت دو سال به حالت تعلیق در آمده است.

همچنین علی اکبرنژاد، از بابت اتهام «شرب خمر» به ۸۰ ضربه شلاق و از بابت اتهام «اخلال در نظم» به ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. حکم صادره علیه این نوجوان بازداشت شده در اعتراضات مردمی نیز به مدت دو سال به حالت تعلیق در آمده است.

رضا اکبرنژاد و سالار فیوجی دو متهم دیگر نیز هرکدام به ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی از بابت اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» و از بابت اتهام «شرب خمر» نیز به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

از میان این شش تن، علی اکبرنژاد، رضا اکبرنژاد و سالار و جبار فیوجی به «تمرد از دستور مامورین» نیز متهم بوده‌اند که از این عنوان اتهامی تبرئه شده‌اند.

گفته می‌شود جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این چهار نوجوان بدون حضور وکلایشان برگزار شده است.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال