محاکمۀ دو شکنجه گر رژیم اسد در آلمان آغاز شد

محاکمه دو مامور سازمان امنیت سوریه پیش از ظهر امروز پنجشنبه ٢٣ آپریل/ ٤ اردیبهشت در دادگان عالی ایالتی کوبلنس آلمان آغاز شد. REUTERS – POOL

پنجشنبه ۰۴ اردیبهشت، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۴-۲۳-SOS Iran- محاکمه دو مامور سازمان امنیت سوریه پیش از ظهر امروز پنجشنبه ٢٣ آپریل/ ٤ اردیبهشت در دادگان عالی ایالتی کوبلنس آلمان آغاز شد. متهم اصلی به دست کم ۵٨ مورد قتل متهم شده است. به گفته دادسرای فدرال آلمان این نخستین محاکمه شکنجه گران رژیم اسد در سراسر جهان است و به این دلیل دارای اهمیت حقوقی بسیار بالا است.

به گزارش ار اف ای رادیو بین المللی فرانسه، دادستان فدرال آلمان در شکایت علیه دو مامور سازمان امنیت رژیم بشار اسد به حقوق جزای بین‌الملل استناد کرده و  متهم ردیف اول «انور ر.»  را که ۵٧ سال دارد  به «جنایت علیه بشر»، قنل، شکنجه، تجاوز و آزار جنسی زندانیان  و متهم ردیف دوم به نام «سید ایاد آ» را به دستیاری در جنایت علیه بشر متهم کرده است.

براساس تحقیقات دادسرای فدرال آلمان، «انور ر.» ریاست واحد پی گیری در بخش ٢۵١ اداره امنیت دمشق و حومه را به عهده داشته است. این بخش یک زندان مخصوص به خود داشته که زندانیان در آن به صورت سیستماتیک شکنجه می‌شده‌اند. مامورانی که در این زندان از زندانیان بازجوئی و آن‌ها را شکنجه می‌کردند، همه زیر دست «انور ر.» بوده‌اند.

ماجرای عکس های سزار

عکس‌هائی که به «عکس‌های سزار» معروف شده‌اند، بخشی از مستندات دادستان علیه دو مرد سوری است. یک دژبان ارتش سوریه در پی آغاز تظاهرات اعتراضی علیه رژیم سوریه در سال ٢٠١١ ماموریت یافته بود که از لاشه‌های قربانیان سازمان امنیت و ارتش سوریه در زندان عکسبرداری کند. او بعدها با استفاده از نام مستعار سزار از سوریه گریخت و عکس‌ها را منتشر کرد. سزار به تنهائی از جنازه‌های ١١ هزار قربانی عکس گرفته بود. در هر عکس نام قربانی و نام قاتل و بخش اداری او  ثبت شده است.

بخش ٢۵١ تحت مدیریت «انور ر.» یکی از مهمترین دستگاه‌های سرکوب و شکنجه بود. دادستان فدرال آلمان توانسته است اثبات کند که در آنجا تنها بین آوریل ٢٠١١ تا سپتامبر ٢٠١٢  دست کم  ٤ هزار انسان شکنجه و ۵٨ تن از آن‌ها به قتل رسیدند.

اکنون «انور ر.» باید در برابر دادگاه عالی ایالتی کوبلنس مسئولیت این جنایات را به عهده بگیرد. در بخش تحت ریاست او روش‌‌های مختلف شکنجه ، از کتک زدن با مشت و کابل و باتوم گرفته تا شلاق و الکتروشوک اعمال می‌شد. علاوه بر این برخی زندانیان طوری از سقف آویخته می‌شدند که نوک دندانشان زمین را لمس کند و در همین حالت مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند. از دید دادستان فدرال آلمان، «انور ر.» مسئول همه این شکنجه‌ها است.

متهم دوم، «سید ایاد آ.» در بخشی از سازمان امنیت سوریه مشغول به کار بوده که در پائیز سال ٢٠١١ تظاهرات اعتراضی مردم دوما را با خشونت تمام درهم شکست. «ایاد» و همکارانش تظاهرکنندگان را تعقیب و دستگیر می‌کردند و به زندانی می‌بردند که «انور ر.» مسئولیت آن را به عهده داشت.

دو متهم در سال‌های بعد، از کار برکنار شدند و به آلمان مهاجرت کردند. مدتی بعد «انور ر.» از سوی یک پناهنده سوری در برلین شناسائی و به پلیس آلمان معرفی و دستگیر شد. اما «ایاد آ.» در مصاحبه خود برای کسب پناهندگی درباره فعالیت‌های خود در سرویس اطلاعاتی سوریه اطلاعاتی داد که پس از بررسی‌های لازم به دستگیری او منتهی شد.

به گفته ولفگانگ هالک دبیرکل «مرکز اروپائی برای حقوق بشر» دادگاه کوبلنس، با توجه به این که هنوز یک داگاه بین‌المللی برای رسیدگی به جنایات مرتکب شده در مورد سوریه وجود ندارد، می‌تواند مقدمه‌ای برای جمع آوری اسناد و مدارک مربوط به جنایات رژیم اسد و محاکمه بین‌المللی متهمان این جنایات باشد.

«انور البونی» حقوقدان سوری معتقد است محاکمه دو شکنجه گر سوری می‌تواند بر جنایات نظام اسد پرتو بیافکند و مقدمات کشاندن پرونده اسد را به دیوان کیفری بین‌المللی لاهه فراهم آورد.

واکنش عفو بین‌الملل

«ژولیا دوخرو» مدیر بخش سیاست و کنشگری سازمان عفو بین‌الملل نیز در واکنش به آغاز محاکمه دو شکنجه گر سوری در کوبلنس گفت: «این محاکمه یک دادگاه تاریخی برای آلمان است. این که چنین محاکمه‌ای در آلمان برگزار می‌شود خیلی خوب است. این دادخواهی سنگ بنائی است برای مبارزه با بی مجازات ماندن عاملان نقض شدید حقوق بشر در سوریه».

خانم دوخرو افزود: «از نظر عفو بین‌الملل رژیم اسد همچنان حقوق بشر را به شدت نقض می‌کند و محاکمه کوبلنس برای ده‌ها هزار سوری قدمی مهم در راه اجرای عدالت است. این محاکمه بدون تلاش خستگی ناپذیر مدافعان حقوق بشر در سوریه امکان پذیر نبود».

مدیر بخش سیاست و کنشگری عفو بین‌الملل از کشورهای دیگر خواست که اقدام آلمان را الگو قرار دهند و متهمان به نقض حقوق بشر در سوریه را محاکمه کنند. وی خواستار ایجاد ساخت و سازی برای جمع آوری اسناد جنایات رژیم اسد در کشورهای مختلف شد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال