به آتش کشیده شدن آرامگاه «استر و مردخای» زیارتگاه یهودیان در همدان

شنبه ۲۷ اردیبهشت، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۵-۱۶-SOS Iran- همزمان با انتشار گزارش هایی از به آتش کشیدن عمدی آرامگاه «استر و مردخای» در همدان که به عنوان زیارتگاه یا مکانی مقدس برای پیروان آیین یهود شناخته می شود، دادستان این شهر، ضمن تائید خبر آتش سوزی در این محل، گفته که تاکنون فردی در این خصوص بازداشت نشده است.به گزارش ایسنا، روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۹۹، آرامگاه «استر و مردخای» در همدان دچار آتش سوزی شده است.

دادستان همدان در این خصوص گفته است که پرونده آتش سوزی مقبره «استر و مردخای» در دست بررسی است و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم.

حسن خانجانی همچنین مدعی شده است: نیروی انتظامی همدان طی دو روز گذشته پیگیر این قضیه بوده اما نتیجه ای حاصل نشده و تاکنون فردی در رابطه با آتش سوزی دستگیر نشده است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا در حال تحقیق در زمینه آتش سوزی مقبره استر و مردخای است، ادامه داد: جزئیات این پرونده هنوز مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری هرانا، پیش از این خبرگزاری ایرنا نیز در گزارشی تایید کرد که شخصی قصد ورود به این مقبره را داشته اما «موفق نشده است». این خبر با فاصله اندکی از خروجی این خبرگزاری حذف شده است با این حال پیش از حذف توسط یک خبرگزاری وابسته به سازمان صدا و سیما بازنشر شده بود.

بر اساس گزارش ایرنا، این شخص با هویت نامشخص «از طریق بانک مجاور مقبره استر و مردخای قصد ورود به این مکان برای انجام یک سری اقدامات را داشته، اما با توجه به تعطیل بودن بانک در آن ساعت و حاضر نبودن متولی مقبره در محل، وارد حیاط بانک شده، اما موفق نشده است به مقبره استر و مردخای وارد شود».

بر اساس گزارش ایرنا دوربین های واقع در محل چهره این فرد را ثبت کرده اند، با این حال «تا زمان دستگیر نشدن او نمی‌توان درباره علل، انگیزه و هویت فرد اطلاعاتی ارائه کرد».

گفتنی است پیشتر گروه‌های بسیجی با تجمع در مقابل این اثر تاریخی و آرامگاه مقدس یهودیان، تهدید کرده‌ بودند اگر اسرائیل دست به تخریب مسجدالاقصی بزند، این آرامگاه را تخریب می‌کنند. گروه های بسیجی در تجمع سال ۸۹ همچنین تهدید کرده بودند که اگر دولت کاری در خصوص این آرامستان انجام ندهد خودشان به همراهی طلاب در این خصوص اقدام خواهند کرد.

در دی ماه سال ۹۶ نیز اخباری مبنی بر هتک حرمت و تعرض به دو کنیسای واقع در محله یهودیان شیراز منتشر شده بود. بسیاری از ابزار مذهبی که در اجرای مراسم نیایش به کار می رود غارت شده و کتب یهودی موجود در این محل نیز از داخل توالت پیدا شده بود. یکی از کنیساهایی که هدف حمله قرار گرفته بود “حاداش” و مکان دوم، “کاشی” نام داشت.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال