وزیر امور خارجۀ فرانسه، صدور حکم زندان برای فریبا عادلخواه را «سیاسی» خواند و آن را محکوم کرد

یکشنبه ۲۸ اردیبهشت، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۵-۱۷-SOS Iran-  ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه، صدور حکم زندان برای فریبا عادلخواه، پژوهشگر ارشد در بنیاد علوم سیاسی فرانسه را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری او شد. ژان-ایو لودریان، بر اساس بیانیۀ وزارت امور خارجه فرانسه، روز شنبه ١۶ مه/ ٢٧ اردیبهشت، گفت «اعلام صدور حکم پنج سال زندان برای شهروندمان فریبا عادلخواه در ایران را بشدت محکوم می‌کنم. صدور این حکم بر هیچ رکنِ جدی و یا عمل مشخص استوار نیست و انگیزۀ سیاسی دارد». وکیل مدافع فریبا عادلخواه روز شنبه فاش ساخت که موکل او از سوی شعبۀ ١۵ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال زندان محکوم شده است.

به گزارش ار اف ای، ژان-ایو لودریان در اظهارات خود که از سوی وزارت امور خارجۀ فرانسه انتشار یافته، خواستار «آزادی فوری خانم عادلخواه» شد و تاکید کرد که مقامات این کشور «برای کسب تماس کنسولی با شهروند خود در ایران کاملا بسیج شده‌اند».

هر چند دولت فرانسه بر اساس وظیفۀ خود در دفاع از حقوق شهروندان این کشور از آغاز دستگیری فریبا عادلخواه در ایران خواستار برقراری تماس کنسولی با او و در صورت نیاز حمایت حقوقی از وی بوده است، اما جمهوری اسلامی ایران، تابعیت دوم شهروندان خود را به رسمیت نمی‌شناسد. مقامات قوۀ قضائیه در ایران اعلام کرده‌اند که فریبا عادلخواه شهروند ایران محسوب می‌شود و بنابراین این کشور دخالت هیچ دولت دیگری را در این زمینه نمی‌پذیرد.

وکیل مدافع فریبا عادلخواه روز شنبه ٢٧ اردیبهشت اعلام کرد که وی به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم» به ۵ سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شد. سعید دهقان، با اعلام صدور این احکام یادآوری کرد که بر اساس قوانین ایران طولانی ترین حکم جاری می‌شود. وی تاکید کرد که «این حکم بدوی است» و او و همکارانش در این پرونده «در مهلت قانونی برای رسیدگی مجدد در دادگاه تجدید نظر استان تهران، اعتراض» خواهند کرد.

در همین حال ژان‌-‌فرانسوا بیَرَ، رئیس پیشین مرکز مطالعات روابط بین‌‌الملل وابسته به بنیاد علوم سیاسی پاریس و همکار فریبا عادلخواه و عضو فعال کمیتۀ حمایت از او نیز در گفتگو با رادیوی ما تاکید می‌کند که حکم صادر شده علیۀ وی «کاملاً بی پایه و اساس است و تصمیمی تماماً سیاسی است که از سوی سپاه پاسداران علیۀ فریبا عادلخواه اتخاذ شده است».

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال