اعتراضات آبان ۹۸؛ دادگاه تجدیدنظر روزبه پیری را به حبس محکوم کرد

پنجشنبه ۰۱ خرداد، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۵-۲۱-SOS Iran- روزبه پیری، شهروند اهل تبریز و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری سال ۹۸ موسوم به “اعتراضات آبان ماه”، توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد. آقای پیری پیشتر در مرحله بدوی توسط شعبه ۲ انقلاب تبریز به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.به گزارش هرانا، روزبه پیری، شهروند اهل تبریز و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری سال ۹۸ موسوم به “اعتراضات آبان ماه”، توسط دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به حبس تعزیری محکوم شد.

بر اساس این حکم که توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی با مستشاری محمدحسین دانشمند ملکی و صمد حضرتی صادر شده است، آقای پیری از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران” به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد.

آقای پیری پیشتر در مرحله بدوی توسط شعبه دوم انقلاب تبریز بابت این اتهام به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. پس از اعتراض آقای پیری و وکلای ایشان حسین یوسفی و صالح حیدری این حکم در دادگاه تجدیدنظر کاهش یافت.

روزبه و یاشار پیری در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۹۸، در جریان اعتراضات سراسری آبان در واکنش به افزایش قیمت بنزین، به ترتیب در منزل و کتابخانه عمومی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اطلاعات سپاه عاشورای تبریز منتقل شدند. برادران پیری پس از ۲۶ روز، با اتمام مراحل بازجویی به بند سه گانه زندان مرکزی تبریز منتقل شدند. آنها نهایتا در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان تبریز آزاد شدند.

اتهامات این شهروندان در کیفرخواست صادره توسط رضا ابهری نژاد، دادیار شعبه شانزدهم دادیاری و دادسرای عمومی و انقلاب تبریز “اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور، عضویت در دسته‌ها و گروه‌هایی که هدف آن برهم زدن امنیت کشور است، فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام، اخلال در نظم عمومی با انجام حرکات نامتعارف، ایجاد هیاهو و جنجال با حضور در تجمعات مورخ ۲۵ آبان ۹۸ و تمرد به مأمور دولت در حین انجام وظیفه” عنوان شد.

از دلایل بازداشت این شهروندان در کیفرخواست صادره ازجمله به “آنتن دهی تلفن همراه آنان” در محدوده تجمعات اعتراضی اشاره شد. این در حالی است که منزل مادربزرگ برادران پیری در آنجا واقع شده و آنها صرفا به درخواست خانواده و جهت سرکشی به وضعیت بیماری مادربزرگشان به منزل او رفته بودند.

روزبه پیری متولد ۱۳۶۸، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر در مقطع کارشناسی و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق است.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال