فرامرز توفیقی: از وعده پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزاد جدید تا قطع یارانه ۴۵ هزار تومانی تازه متولدان

دوشنبه ۱۲ خرداد، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۶-۰۱-SOS Iran- فرامرز توفیقی از مشروط شدن یارانه نوزدان انتقاد کرد و گفت: کارگران تابِ فرزندآوری ندارند. به گزارش ایلنا، آیین نامه اجرایی منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در جلسه هیئت دولت تصویب شد که بر اساس آن، موالید جدید صرفاً با تأیید وزارت تعاون و در صورت وجود منابع به تشخیص سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشمول دریافت یارانه خواهند بود.با این حساب، از این به بعد، پرداخت یارانه به متولدان جدید مشروط به «وجود منابع» شده است. فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهابا انتقاد از این مصوبه گفت: دولت‌ها وعده‌های رنگارنگ می‌دهند اما به هیچ کدام از آنها عمل نمی‌کنند!

به گفته او، هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه‌های غیرنقدی که به موج‌های تورمی پیاپی منجر شد، با وعده پرداخت یارانه نقدی به مردم صورت گرفت اما در درازمدت از کمیت و کیفیت یارانه‌ها زدند.

او ادامه می‌دهد: اکنون یارانه ۴۵ هزار تومانی، آن قدرت خرید چند سال قبل را ندارد؛ در عین حال که در پی کاستن از کمیت آن هستند و می‌خواهند به متولدان جدید یارانه ندهند.

توفیقی اضافه می‌کند: نه از آن قول واریز به حساب متولدین تازه در دولت احمدی‌نژاد که هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت و نه از اینکه پرداخت ۴۵۵۰۰ تومان برای نوزاد را که پول پوشک نوزاد نمی‌شود، می‌خواهند به وجود منابع مشروط کنند.

او می‌افزاید: این رقم ناچیز واقعاً پول پوشک نوزاد نیست؛ خانواده‌های کارگری واقعاً در تامین نیازهای ضروری فرزندان خود مشکل دارند، آنهم مشکل جدی و دقیقاً به همین دلیل است که نرخ فرزندآوری در ایران به کمترین میزان رسیده است.

این فعال کارگری به آمارهای رسمیِ ارائه شده اشاره می‌کند و می‌گوید: سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷، ۱۷۰ هزار تولد کمتر در ایران ثبت شده و سال ۹۷ هم ۱۲۰ هزار تولد کمتر از سال ۹۶. حالا با این حداقل دستمزدی که در سال ۹۹ مصوب کرده‌اند که حتی یک‌سوم هزینه‌های زندگی را پوشش نمی‌دهد و همچنین با کاستی گرفتن حمایت‌های دولت، مسلماً در سال ۹۹ فرزندآوری به کمترین میزان در تاریخ خواهد رسید.

به گفته او، دولت‌ها هنگامی که می‌خواهند کالاها و خدمات ضروری خانوارها را گران کنند پشت هم وعده‌های رنگارنگ می‌دهند اما بعد از اینکه کار را صورت دادند، پشت هم و یکسره می‌گویند منابع نداریم!

توفیقی تاکید می‌کند: شرط وجود منابع برای پرداخت ۴۵۵۰۰ تومان به نوزدان، نواختن سرنا از سر گشاد آن است؛ همین اکنون هم کارگران استطاعت فرزندآوری ندارند.

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال