اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان مشهد

یکشنبه ۱۸ خرداد، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۶-۰۷-SOS Iran-  سحرگاه روز دوشنبه ۱۲ خردادماه، یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “تجاوز به عنف” به اعدام محکوم شده بود، در زندان مشهد اعدام شد. به گزارش هرانا، به نقل از رکنا، سحرگاه روز دوشنبه ۱۲ خردادماه ۱۳۹۹، یک زندانی ۶۷ ساله به اتهام ‌ “تجاوز به عنف”، در زندان مشهد اعدام شد.بر اساس این گزارش، سوم تیر سال ۹۶، دختر ۱۴ ساله‌ی بارداری به نام “آیدا” به بیمارستان دکتر شریعتی مشهد آورده شد.

کادر درمانی بیمارستان با انجام آزمایش و معاینات پزشکی دریافته بودند که “آیدا” زمان وضع حملش رسیده و در صورت نیاز به عمل جراحی، اجازه شوهر آیدا لازم است ولی او به کادر درمانی بیمارستان گفته بود: “ازدواج نکرده و شوهری ندارد”.

وی در ادامه توضیح داده بود: “پنج سال بیشتر نداشتم که پدرم مرا به خواهرش سپرد تا سرپرستی‌ام را به عهده بگیرد اما چندین ماه قبل شوهر عمه‌ام که مردی پیر است روزی در منزل دست و پا و دهانم را بست و مرا مورد تجاوز قرار داد. من از ترس جیغ می کشیدم و گریه می کردم اما هیچ کس به دادم نمی رسید چون من و شوهر عمه‌ام در خانه تنها بودیم. بعد از این ماجرا او مرا تهدید کرد که نباید به کسی چیزی بگویم! من هم که خیلی ترسیده بودم با این کابوس وحشتناک زندگی می کردم و دم برنمی آوردم تا این که امروز دیگر نتوانستم شدت درد را تحمل کنم و به ناچار موضوع را به عمه‌ام گفتم”.

پس از اظهارات آیدا، دادستان عمومی و انقلاب طرقبه به عنوان مدعی‌العموم وارد ماجرا شده و دستور بازداشت «م- ن» (شوهر عمه‌ی آیدا) را صادر کرده بود که در نهایت متهم بازداشت شد. نوزاد “آیدا” به دستور دادگاه تحویل بهزیستی شد و پدر آیدا نیز بعد از اطلاع ماجرا شکایتی را علیه او مطرح کرد.

سپس پرونده به شعبه سوم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی به ریاست اسماعیل شاکر ارسال شد و متهم دادگاهی شد. متهم، اتهام “تجاوز به عنف” را نپذیرفت ولی با توجه شواهد پزشک قانونی و نتیجه آزمایش دی‌.ان‌.ای نوزاد، دادگاه وی را به اتهام “تجاوز” به اعدام محکوم کرد که حکم صادره توسط شعبه سیزدهم دیوان عالی کشور تایید شد.

پرونده در شورای عالی عفو نیز مطرح شد اما تقاضای عفو “م- ن” رد شد و در نهایت حکم اعدام این زندانی دوشنبه هفته گذشته در زندان مشهد به اجرا در آمد.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال