انتقاد از “دادگاه ناعادلانه” و “حکم سیاسی” روح‌الله زم

چهارشنبه ۱۱ تیر،۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۷-۰۱-IranSOS- صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم انتقادهای فراوانی را برانگیخته است. گزارشگران بدون مرز و عفو بین‌الملل “ربودن”، “دادگاه ناعادلانه” و حکم اعدام او را غیرانسانی خوانده‌ و خواستار لغو آن شده‌اند. روح‌الله زم به اتهام فساد فی‌الارض محاکمه و به اعدام محکوم شده است. زم، مدیر “آمدنیوز” مهر ماه ۹۸ در سفر به عراق ناپدید شد و چندی بعد تصاویری از بازداشت و بازگرداندن او به ایران منتشر شد.به گزارش دویچه وله، سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید او توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق ربوده شده است. این سازمان با انتشار بیانیه‌ای صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم را محکوم کرده است. رضا معینی، مسئول دفتر ایران و افغانستان این سازمان ضمن تأکید بر “ربودن”، “بازداشت غیرقانونی” و “ناعادلانه” بودن دادگاه زم، خواهان لغو فوری حکم اعدام او شده است.

روح‌الله زم در دادگاهی به ریاست ابوالقاسم صلواتی به “جاسوسی برای اسراییل و فرانسه”، “افساد فی‌الارض”، “همکاری با آمریکا”، “نشر اکاذیب” و “توهین به رهبران فعلی و پیشین” جمهوری اسلامی متهم شد.

او در جلسات این دادگاه اتهام “اقدام علیه امنیت داخلی”، “افساد فی‌الارض” و “تحریک به خشونت” را رد کرد و گفت که به عنوان خبرنگار فعالیت رسانه‌ای می‌کرده است.

زم مؤسس رسانه آمدنیوز بود. او سال ۸۸ ایران را ترک کرد و پس از مدتی به فرانسه پناهنده شد. او کار خود را ابتدا با وب‌سایت شروع کرد. کانال این رسانه در تلگرام به کانال پرخواننده‌ای تبدیل شد که پست‌های قسما جنجالی منتشر می‌کرد. روح‌الله زم ادعا می‌کرد که مدارک و مستندات خود را از طریق ارتباطاتی که در ایران دارد، به دست می‌آورد. این کانال تلگرامی در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ به نقطه اوج محبوبیت خود با معیار شمار بازدیدکننده رسید.

سازمان عفو بین‌الملل نیز ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام برای او، چنین مجازاتی را مغایر با تعهدات بین‌المللی ایران خوانده و از مقامات این کشور خواسته است حکم اعدام زم را بی‌درنگ لغو کنند.

شیرین عبادی، وکیل ایرانی برنده جایزه نوبل صلح نیز با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود دادگاه روح‌الله زم را “ناعادلانه” خوانده و پرسیده است: «آیا متهم آزادانه اعتراف کرده؟ با توجه به ربوده شدن او از کشوری دیگر و دور بودن از حق دادرسی عادلانه و اخذ اعترافهای اجباری  پاسخ این سوال نیز منفی است.»

شیرین عبادی صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم را “حکمی سیاسی و فاقد اعتبار قضایی و مصداق بی‌عدالتی” خوانده است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال