ممانعت نیروهای امنیتی از حضور بر مزار احمد شاملو در بیستمین سالگرد درگذشت وی

زنده یاد احمد شاملو

شنبه ۰۴ مرداد، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۷-۲۵-SOS Iran-  روز گذشته نیروهای امنیتی با بستن درهای ورودی امامزاده طاهر کرج از حضور چند تن از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران که به مناسبت بیستمین سالگرد درگذشت احمد شاملو شاعر معروف ایرانی گرد هم آمده بودند ممانعت کردند. اعمال این محدودیت ها و جلوگیری از حضور علاقمندان به این شاعر بر سر مزار او در سال های اخیر مسبوق به سابقه است.به گزارش هرانا، به نقل از کانون نویسندگان ایران، روز پنجشنبه ۲ مردادماه ۱۳۹۸، نیروهای امنیتی با حضور در گورستان امامزاده طاهر کرج و بستن درهای گورستان این امامزاده مانع از برگزاری مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد درگذشت احمد شاملو شدند.

در این گزارش آمده است، پیشتر کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، بر مزار احمد شاملو مراسمی برگزار نخواهد کرد و چند تن از دبیران کانون به نام های علی کاکاوند، حافظ موسوی، علیرضا جباری و آتفه چهارمحالیان برای حضوری نمادین، عصر دوم مرداد به گورستان امامزاده طاهر کرج رفتند؛ اما از ورود آنها ممانعت شد.

مراسم یادبود احمد شاملو در همه‌ی این سال‌ها با ممانعت‌ و فشارهای ماموران انتظامی و امنیتی مواجه بوده است.

احمد شاملو، شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار و مترجم ایرانی که در سال ۱۳۰۴ در تهران به دنیا آمده بود، روز دوم مرداد ۱۳۷۹ پس از مدت‌ها بیماری درگذشت.

شعرهای او که در ابتدا به سبک نیمایی سرود شده بود بعدها راه خود را پیدا کرد و پایه‌گذار سبکی از شعر نو شد که به “شعر سپید” یا “شعر شاملویی” موسوم شد.

لازم به ذکر است پیشتر در سال های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ نیز هرانا طی گزارشی از ممانعت از برگزاری سالگرد درگذشت احمد شاملو خبر داده بود. در چهار سال اخیر که بستن درها و ممنوعیت ورود اعضای کانون و دوست‌داران شاملو را بر فشارها و ممنوعیت‌های سابق افزوده‌اند نخستین بار بود که در این مراسم کسی بازداشت نشد.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال