توفیف ۹ ماهه نشریه دانشجویی فروغ

جمعه ۰۳ مرداد، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۷-۲۴-SOS Iran- نشریه دانشجویی فروغ در دانشگاه شریف به دلیل طرح جلدش که یک کیسه پلاستیکی مشکی با نوشته «این یک نوار بهداشتی است» و مقاله‌ای با عنوان «باکرگی، ارزش یا باور درونی؟» طی مصوبه شورای فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف «خلاف عفت» تشخیص داده شد و به مدت ۹ ماه توقیف شد.به گزارش هرانا،  نشریه دانشجویی فروغ در دانشگاه شریف با مصوبه شورای فرهنگی این دانشگاه به مدت ۹ ماه توقیف شد.

طی نامه ای که به امضای حسن حسینی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شریف رسیده است، حکم توقیف به عارف روشن مدیر این نشریه ابلاغ شده است. طی این نامه همچنین عنوان شده است که مقاله‌ای با عنوان «باکرگی، ارزش یا باور درونی؟» و «طرح روی جلد و عناوین» دلیل توقیف این نشریه بوده است.

هشتم اردیبهشت ماه ۹۹، چهاردهمین شمارهٔ نشریهٔ فروغ با محوریت موضوع بهداشت زنان منتشر شد که واکنش‌های مختلفی به دنبال داشت. چند روز بعد و در تاریخ ۱۳ اردیبهشت، جلسهٔ کمیتهٔ ناظر بر نشریات دانشگاه با موضوع بررسی این نشریه برگزار شد که نهایتاً به حکم ۳ ماه توقیف این نشریه انجامید. این رأی توسط معاون فرهنگی دانشگاه، دکتر «سید حسن حسینی»، تجدیدنظرخواهی شد و به شورای فرهنگی ارجاع داده‌شد. در نهایت نیز شورای فرهنگی، محکومیت توقیف این نشریه را از ۳ ماه به ۹ ماه افزایش داد.

بر اساس آنچه انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف نیز به آن پرداخته است عملکرد غیر قانونی این شورا در حق رای دادن به معاون فرهنگی که به عنوان شاکی درخواست تجدید نظر داده بود، طی نامه‌ای از سوی مدیر مسئول نشریه به کمیته مرکزی نشریات وزارت علوم گزارش داده شد و از شورا شکایتی تنظیم و ارسال گردید. تخلف صورت گرفته آن‌جا است که با آن‌که شکایت اولیه به کمیته ناظر، دارای شاکی خصوصی نبوده است، در خواست تجدید نظر به رای نیز نمی‌تواند از سوی شاکی خصوصی باشد. حال آن‌که این شاکی خصوصی همان معاونت دانشگاه است که خود در کمیته ناظر بر نشریات رای ارائه داده ؛ حتی شکایت شاکی خصوصی نیز در صورتی مورد قبول است که در آن نشریه، تهمت، افترا، نسبتِ خلاف واقع و کذب، فحش و الفاظ رکیک یا نسبت‌های توهین آمیز و نظایر آن به شخص، تهدید به هتک شرف و حیثیت یا افشای اسرار شخصی صورت گرفته باشد که هیچ کدام از این موارد اتفاق نیفتاده بود.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف همچنین، اول مردادماه با انتشار بیانیه‌ای توقیف این نشریه را محکوم کرد و آن را نشانه‌ای از «استبداد» حاکم بر فضای دانشگاه‌ها دانسته بود. براساس آنچه این انجمن نوشته، تنها سه روز پس از انتشار این شماره از نشریه فروغ، جلسه‌ای با حضور یازده تن از مسئولان دانشگاه برای رسیدگی به شکایت این نشریه برگزار شده، اما تمام افراد حاضر در جلسه مرد بوده‌ و هیچ‌ یک از استادان حاضر سابقه فعالیت در حوزه مربوط به زنان را نداشته و حتی فرصت مطالعه نشریه را نیز پیدا نکرده بودند.

از سوی دیگر نیز ۷۶ مدیرمسئول نشریات دانشگاه‌های استان تهران در انتقاد از عملکرد شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم با انتشار بیانیه ای گفته اند: عده‌ای تمام توان خود را برای قلع و قمع و محدود کردن این پایگاه فراگیر دانشجویی به کار بسته‌اند؛ از اصلاحات فاجعه‌بار شیوه‌نامه انتخابات گرفته تا وضعیت رسیدگی به پرونده‌های تجدیدنظرخواهی نشریات.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: “انتظار می‌رود شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم با تجدید نظر در این رویه‌های سلیقه‌ای و باطل، در راستای اجرای دقیق مقررات و تضمین حقوق و آزادی‌های اساسی اهتمام ورزد و اسیر فشارهای بیرونی و مطامع شخصی، گروهی و سیاسی افراد نشود”.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال