شکنجه و بلاتکلیفی؛ پنجمین سال حبس حمید راست بالا در زندان وکیل آباد مشهد

جمعه ۱۷ مرداد، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۸-۰۷-SOS Iran- حمید راست بالا، شهروند سنی مذهب اهل استان گلستان با گذشت بیش از ۵ سال کماکان در زندان وکیل آباد مشهد به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برد. آقای راست بالا در تاریخ ۱۸ تیر ۹۴ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و با پایان دوره بازجویی پس از حدود ۶ ماه به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد. پرونده این شهروند در دیوان عالی کشور در انتظار تصمیم گیری است. آقای راست بالا با نوشتن یادداشتی که در ادامه می آید به شرح دوره بازجویی و فشار ماموران امنیتی به وی برای اخذ اعتراف تلویزیونی پرداخته است. او در قسمتی از نامه خود در شرح شکنجه ها می گوید ” چند نفر از ما با پاشیدن اسپری فلفل به محل آلت تناسلی و مقعد مورد شکنجه‌های جنسی قرار گرفتیم.”به گزارش  هرانا،  حمید راست بالا، شهروند سنی مذهب اهل استان گلستان با گذشت بیش از ۵ سال کماکان در زندان وکیل آباد مشهد به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برد.

آقای راست بالا در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در راه بازگشت از همایش ختم بخاری زاهدان در محور پلیس ‌راه نهبندان واقع در خراسان جنوبی توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و پس از حدود ۶ ماه به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد. آقای راست بالا تاکنون از امکان تبدیل قرار بازداشت به وثیقه و آزادی موقت محروم بوده است.

حمید راست بالا در زمان بازداشت به مدت چند ماه از حق تماس با خانواده خود محروم بوده است. از سوی دیگر گفته می‌شود ماموران اداره اطلاعات در جریان مراحل بازجویی وی اقدام به ضرب و شتم او با شوکر، پاشیدن اسپری فلفل بر روی اندام‌های جنسی و تهدید به بازداشت و تجاوز به خانواده‌اش کرده بودند.

آقای راست بالا سال ۹۸ در شعبه ۱ بازپرسی دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی محمود داوود آبادی ذیل موضوع اقدام علیه امنیت ملی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. پرونده وی نهایتا در شهریورماه ۹۸ برای رسیدگی به اختلافات قضائی روند دادرسی به دیوان عالی کشور ارسال شد.

تا زمان تنظیم این گزارش از اتهامات انتسابی، مصداق ها و اظهارنظر دیوان در خصوص پرونده آقای راست بالا اطلاعی به دست نیامده است.

یک منبع مطلع از شرایط آقای راست بالا در این خصوص به هرانا گفت: “برخی از اتهامت وارده به ایشان درباره مسائلی است که در سال ۱۳۷۵ رخ داده. در حالی او در آن سال یک کودک ۱۲ ساله بوده! یا اتهاماتی درباره زمان جنگ شوروی سابق! تمامی این اتهامات واهی بوده و جهت پرونده سازی و تهدید به حکم اعدام به او نسبت داده شده است”.

حمید راست بالا، ۳۶ ساله، متاهل و اهل استان گلستان است.

وی اکنون با نوشتن یادداشتی به شرح دوره بازجویی و فشار ماموران امنیتی به وی برای اخذ اعتراف تلویزیونی پرداخته است.

رنجنامه این شهروند که مدتی پیش نوشته شده و به تازگی جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است، در ادامه می‌آید:

امروز روز حقوق بشر و کرامت انسانی در ایران است!

آیا معنی واقعی آن را می‌دانید؟ اگر نمی‌دانید بدانید حقوق بشر و کرامت انسانی در ایران به معنای واقعی یعنی تحت شکنجه قرار دادن جسمی، جنسی و روحی و ‌روانی زندانیان به خصوص زندانیان سیاسی اهل سنت!

آنها بی‌پروا و بی‌پرده اهل ‌سنت را دشمنان حربی جمهوری اسلامی می‌خوانند. ما قریب به ده ماه در سلول‌های انفرادی برای اخذ اعترافات واهی تحت شکنجه قرار ‌گرفتیم. بسیاری از ما زندانیان سیاسی اهل ‌سنت با شلاق زدن‌های فراوان به بدن و شوکرهای قوی پذیرایی می‌شدیم. حتی چند نفر از ما با پاشیدن اسپری فلفل به محل آلت تناسلی و مقعد مورد شکنجه‌های جنسی قرار گرفتیم.

آنها ما را تهدید به بازداشت، شکنجه، ترور و تجاوز به خانواده‌هایمان می‌کردند. به گفته آنها باید ما اعترافاتی بنویسیم که بتوانند ما را با آن متهم کنند. بسیاری از ما تحت این شکنجه‌ها تعادل روحی و روانی خود را از دست داده بودیم و برای خلاصی از این شکنجه‌ها و فشارها هر نوع اتهامی را که به ما نسبت می‌دادند می‌پذیرفتیم.

حتی جلوی دوربین فیلم برداری این اتهامات را پذیرفته و تکرار می‌کردیم تا بلکه آسیبی به خانواده‌هایمان نرسانند. این است گوشه‌ای از حقوق ‌بشر و کرامت انسانی در جمهوری اسلامی.

قضاوت با شما مردم شریف و فهیم ایران، جوامع حقوق ‌بشری و فعالان سیاسی و مدنی.

حمید راست بالا/ مردادماه ۱۳۹۹/ زندان وکیل آباد مشهد”.

علاوه بر آقای راست بالا پرونده شهروندان سنی مذهب دیگری به نام های فرهاد شاکری، کجیر سعادت جهانی٬ محمد علی آرایش٬ حکیم عظیم گرگیج، عبدالرحمن گرگیج، عیسی عید محمدی نیز به شکل مشابهی در انتظار تصمیم گیری دیوان عالی کشور برای دادرسی هستند.

همچنین حسین وارسته سلیمانی٬ محمدرضا شیخ احمدی و عبدالله حسینی دیگر زندانیان سنی مذهبی هستند که به صورت بلاتکلیف در زندان وکیل آباد مشهد در بازداشت بسر می‌برند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال