دادگاه تجدیدنظر؛ فرید زیرگی مقدم، شهروند بهایی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد

یکشنبه ۳۰ شهریور، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۹-۲۰-SOS Iran- شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر خراسان جنوبی، فرید زیرگی مقدم، شهروند بهایی ساکن بیرجند را به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد. آقای زیرگی مقدم در این بخش از پرونده خود پیشتر در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب بیرجند به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. این شهروند بهایی در بخش دوم پرونده خود نیز توسط دادگاه کیفری بیرجند به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده و در انتظار صدور رای نهائی است.

به گزارش هرانا، دادگاه تجدیدنظر خراسان جنوبی فرید زیرگی مقدم، شهروند بهایی را محکوم کرد.

بر اساس این حکم که توسط شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان جنوبی به ریاست قاضی ابراهیم رمضانی و مستشاری حمید عرب زاده صادر و طی روزهای اخیر به وی ابلاغ شده است، آقای زیرگی مقدم از اتهام تبلیغ علیه نظام تبرئه و به اتهام عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهایی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

دادگاه برای صدور حکم به مدیریت یک کانال تلگرامی که شهروندان بهایی در آن عضویت داشتند استناد کرده است. همچنین صدور این حکم در صورتی است که تشکیلات بهایی در ایران سال‌ها پیش به فعالیت خود پایان داده است.

آقای زیرگی تیرماه امسال در بخش نخست پرونده خود توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب بیرجند به ریاست قاضی جعفر اسلام خواه از بابت اتهامات عضویت در تشکیلات غیر قانونی بهایی و تبلیغ علیه نظام به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی همچنین مردادماه امسال در بخش دوم پرونده خود توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ بیرجند به ریاست قاضی مهدی شیری عباس آباد به اتهام “توهین به مقدسات اسلام” به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد و در انتظار صدور رای نهائی است.

از دلایل صدور این حکم فوروارد کردن مطالبی در خصوص تفسیر آیین بهایی از مهدویت، خاتمیت، معاد و قیامت در یک کانال تلگرامی عنوان شده است.

فرید زیرگی مقدم در تاریخ ۱۲ مردادماه در بیرجند و توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و در تاریخ ۱۶ شهریور ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. مامورین پیش از بازداشت منزل وی را مورد تفتیش قرار داده و برخی لوازم شخصی از جمله تلفن های همراه آقای مقدم و خانواده‌اش و کامپیوتر شخصی وی را نیز ضبط کرده و با خود برده بودند.

رسانه های نزدیک به حکومت در آن زمان به نقل از اداره کل اطلاعات استان خراسان جنوبی از بازداشت یک شهروند در شهرستان بیرجند خبر دادند. این نهاد امنیتی همچنین بدون اشاره به هویت وی مدعی شده بود که فرد مذکور “در راستای تشدید تحریم‌ها” علیه ابران در استان‌های البرز و خراسان جنوبی فعالیت داشته و یکی از اعضای “فرق ضاله”بوده است.

نهادهای امنیتی و رسانه های نزدیک به حکومت غالبا پیروان آئین بهایی را اعضای “فرقه ضاله” می خوانند.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال