ترورنافرجام صادق رزاز در شهر لوردان هلند

پس از ترور نافرجام «صادق زرزا» فعال سیاسی کُرد در شهر لوردان هلند، اسم و مشخصات فرد ضارب توسط منابع خبری «العربیه فارسی» افشاء شد.

«صادق زرزا» فعال سیاسی کُرد

چهارشنبه ۰۲ مهر، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۹-۲۳-SOS Iran- زرزا روز جمعه ۱۹ ژوئن ساعت ۱۵:۲۶ به وقت محلی در مقابل ایستگاه مرکز قطار شهر لوردان، با ده ضربه چاقو مورد حملە فردی ۳۸ سالە قرار گرفت.

به گزارش منابع خبری «العربیه فارسی» فرد ضارب شخصی به اسم «رحمان پردآبادی» اهل روستای کُردنشین «گورگاوی» نزدیک شهر «اشنویە» از توابع آذربایجان غربی است.

دکتر «طاهر زرزا» برادر صادق در مصاحبەای با جراید هلندی اعلام کرد «برادرش از ناحیە سر، چشم و معدە آسیب جدی دیدە است.»

او این سوءقصد را کاملا «سیاسی و طراحی شدە از طرف نظام ایران» می‌داند.

گفتنی است این چندمین بار است کە صادق زرزا مورد سوءقصد قرار می‌گیرد.

زرزا ۶۴ ساله، اهل اشنویە، از بیماری «ام اس» رنج می‌برد. او خواهرزادە دکتر عبدالرحمان قاسملو و از مسئولین حزب دمکرات کردستان ایران در هلند است. خانوادە او می‌گویند ترور سیاسی است و باید زوایای کامل این «جنایت» مشخص شود.

 

سابقه ترور رهبران کُرد

عبدالرحمن قاسملو رهبر پیشین حزب دموکرات کردستان ایران در ۱۳ ژولای ۱۹۸۹ برابر با ۲۲ تیر ۱۳۶۸ در وین ترور شد.

منابع جمهوری اسلامی می‌گویند که او توسط «گروهی ناشناس» کشته شد اما حزب دموکرات کردستان ایران تأکید دارد که این رهبر برجسته کُرد ایرانی در حالی که برای رسیدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مساله کرد با تنی چند از نمایندگان حکومت جمهوری اسلامی ایران در وین بر سر میز گفت‌وگو نشته بود به همراه عبدالله قادری آذر به دست نمایندگان دولت ایران به قتل رسید.

 

شاهد در این دادگاه اظهار داشت که «تمامی ترورهای خارجی در نتیجه تصمیم یک کمیته پنهان ترور؛ متشکل از رهبر، رئیس‌جمهوری، وزیر اطلاعات و وزیر امور خارجه صورت می‌گیرد.»

به دنبال شهادت این شاهد، مقامات قضایی آلمان سران وقت جمهوری اسلامی و در صدر آن‌ها سید علی خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی را عاملان اصلی این ترور معرفی کردند.

ترور دیگر مخالفان رژیم ایران در هلند و اروپا

این نخستین باری نیست که مخالفان رژیم تهران در کشور هلند در معرض سوءقصد وترور قرار می‌گیرند.

در سال ۲۰۱۸ دو دیپلمات ایرانی به اتهام دست داشتن در ترور دو مخالف جمهوري اسلامى ایران، توسط مقامات هلند اخراج شدند.

یکی از ترورشدگان محمدرضا صمدی کلاهی، از نزدیکان به سازمان مجاهدین خلق ایران بود که در شهر آلميره نزدیکی آمستردام در سال ۲۰۱۵ کشته شد، و دومین مخالف رژیم ایران یکی از رهبران سیاسی عرب اهوازی و از رهبران «جنبش مبارزه عربی برای آزدای الاحواز» به نام «احمد نیسی» است که در نوامبر سال ۲۰۱۷ در مقابل خانه خود در شهر لاهه هلند به ضرب گلوله ترور شد.

 

اتحادیه اروپا همچنین در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ علیه بخش امور داخلی وزارت اطلاعات ایران، به اتهام آمریت در ترور مخالفان ایرانی در هلند و سایر اقدامات مانند بمب‌گذاری و ترور مخالفان در فرانسه و دانمارک از اعضای گروه‌های مخالف، تحریم‌هایی را اعمال کرد.

پیشتر در ۶ اوت ۱۹۹۱ برابر با ۱۵ خرداد ۱۳۷۰، «شاپور بختیار» آخرین نخست‌وزیر محمدرضا پهلوی پیش از انقلاب، به همراه منشی خود «سروش کتیبه» در خانهٔ مسکونی بختیار در حومهٔ پاریس به صورت وحشتناکی به قتل رسیدند.

مخالفان می‌گویند، ترور بختیار توسط گروهی ۳ نفره متشکل از فریدون بویر احمدی، محمد آزادی و علی وکیلی‌راد که در قالب حامیان و دوستداران بختیار به اقامتگاهش نفوذ کرده بوند صورت گرفت.

پس از چند روز «علی وکیلی‌راد» در لوزان سوئیس دستگیر شد و به فرانسه تحویل داده شد. او در جریان محاکمه‌ در ۱۹۹۳ اعتراف کرد که «این ترور با دستور مسئولین وقت جمهوری اسلامی ایران انجام شده ‌است.»

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال