برزان نصرالله زاده، کودک-مجرم محکوم به اعدام پس از ۱۱ سال از زندان آزاد شد

سه شنبه ۲۹ مهر، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۱۰-۲۰-SOS Iran- هفته گذشته حکم اعدام برزان نصرالله زاده زندانی سنی‌ مذهب محکوم به حکم در شعبه هم عرض بر اساس رای دیوان عالی کشور نقض و به حبس تبدیل شد. بر همین اساس این زندانی که در زمان بازداشت به اتهام “محاربه” کمتر از ۱۸ سال سن داشت امروز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه پس از ۱۱ سال تحمل حبس زیر حکم اعدام، از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد. آقای نصرالله زاده در زمان بازداشت از ناحیه شکم با شلیک گلوله نیروهای امنیتی زخمی شد که بر اثر این جراحت طحال خود را از دست داد.به گزارش هرانا، امروز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه ۱۳۹۹، برزان نصرالله زاده، زندانی سنی مذهب از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

دیوان عالی کشور اخیرا حکم اعدام آقای نصرالله زاده را نقض کرد و وی نهایتا توسط شعبه هم عرض به حبس محکوم شد. از جزئیات دادنامه صادره علیه برزان نصرالله زاده اطلاعاتی در دست اما منابع مطلع نزدیک به این زندانی سنی مذهب به هرانا گفته‌اند که حکم اعدام وی توسط دیوان عالی کشور نقض شده و او توسط شعبه هم عرض به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۵ سال حبس برای وی قابل اجرا بود.

به این ترتیب آقای نصرالله زاده پس از ۱۱ سال تحمل حبس زیر حکم اعدام که ۶ سال بیش از مدت محکومیت خود است از زندان آزاد شد.

برزان نصرالله‌زاده در سال ۸۹، زمانی که ۱۷ سال داشت، توسط نیروهای اداره اطلاعات سنندج بازداشت شد. آقای نصرالله زاده در زمان بازداشت از ناحیه شکم با شلیک گلوله نیروهای امنیتی زخمی شد که بر اثر این جراحت طحال خود را از دست داد.

پیشتر یک منبع مطلع درخصوص دوره بازداشت وی به هرانا گفته بود: “برزان در دوره بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مجبور به اعتراف به ارتباط با گروه‌های سلفی شده بود”.

درخواست اعاده دادرسی برزان نصرالله زاده برای نخستین در مردادماه سال ۹۷ و برای دومین بار در شهریورماه ۹۸ توسط شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی نیازی رد شد.

محمود علیزاده طباطبایی وکیل برزان نصرالله زاده در همین خصوص به هرانا گفته بود: “اعاده دادرسی که خردادماه ۹۷ به دیوان عالی کشور ارائه شده بود رد شده است و بنده مجددا یک اعاده دادرسی دیگر ارائه کرده و منتظر بررسی هستم و امیدوارم که این‌بار از سوی دیوان عالی کشور مورد پذیرش قرار بگیرد.”

آقای طباطبایی همچنین افزوده بود: “طبق تغییرات جدید قانون مجازات اسلامی تعریف محاربه تغییراتی داشته مبنی بر اینکه اگر مجرم اسلحه به همراه نداشته و حتی اگر اسلحه به همراه داشته باشد و از آن استفاده نکرده باشد جرمش محاربه نیست و به علت همکاری در جرمی که محاربه بوده نیز اتهامش محاربه محسوب نمی‌شود. علاوه بر این موکل بنده در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال داشته و طبق قانون و حتی درصورت محاربه بودن اتهام، جرمش باید به تعزیری تبدیل شود. ما کماکان امیدواریم که اعاده دادرسی که جدیدا ارائه کردیم مورد پذیرش قرار بگیرد.”

آقای نصرالله زاده علاوه بر ضعف قوای بدنی به دلیل از دست دادن طحال، از سنگ کلیه، ناراحتی گوارشی و دیسک کمر نیز رنج میبرد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال