انتقال نسرین ستوده از اوین به زندان قرچک ورامین

سلامت جسمی نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر، در خطر جدی است

سه‌شنبه ۲۹ مهر، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۱۰-۲۰-SOS Iran- رضا خندان، همسر نسرین ستوده، به کمپین حقوق بشر در ایران گفت : «علی‌رغم نیاز جدی نسرین به مراقبت‌های پزشکی این وکیل و فعال حقوق بشر از زندان اوین به زندان قرچک در شهر ورامین منتقل شد.» زندان قرچک به عنوان یکی از بدنام‌ترین زندان‌های ایران شناخته می‌شود.نسرین ستوده پس از اعتصاب غذا در زندان دچار مشکلات جدی قلبی و ریوی شد. ستوده در تاریخ ۲۱ مردادماه امسال در حمایت از زندانیان سیاسی و اعتراض به وضعیت آنها دست به اعتصاب غذا زد. اعتصابی که تا تاریخ چهارم مهرماه ادامه داشت. نسرین ستوده  حقوق بشر به ۳۸ سال زندان محکوم شده که دوازده سال آن لازم‌الاجراست و اکنون باید ادامه دوران حبس خود را در زندان خطرناک قرچک سپری کند. 

رضا خندان، همسر نسرین ستوده در گفت‌وگو با کمپین حقوق بشر گفت : « پس از وخیم شدن وضعیت سلامت قلب نسرین ستوده و نیاز وی به آنژیوگرافی، ما در روزهای گذشته منتظر بودیم تا شرایط اعزام به بیمارستان فراهم شود تا اینکه امروز به نسرین اعلام کردند که برای رفتن به بیمارستان آماده شود اما سر از زندان قرچک درآورده است. حتی مسئولین زندان هم انتقال نسرین را اطلاع ندادند و تنها اجازه دادند تا نسرین در یک تماس کوتاه تلفنی خبر دهد که به قرچک منتقل شده است.»

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، می‌گوید: « در حالی که نسرین ستوده احتیاج به مراقبت‌های جدی پزشکی دارد، انتقال وی به زندان قرچک ، که معروف به شرایط بد و خطرناک است، سلامت جسمی و جان او را به خطر می‌اندازد.»

 به گفته هادی قائمی «انتقال نسرین ستوده به زندان قرچک ورامین و اجبار وی برای گذارندن محکومیت وی در کنار مجرمان خطرناک و در شرایط سخت زندان قرچک به صراحت نشان از آن دارد که مقامات قضایی در صدد مجازات و اعمال فشار بیشتر بر نسرین ستوده هستند و اگر نتوانند به هیچ شکل او و خانواده‌اش را به سکوت وادار کنند از حربه به خطر انداختن زندگی و سلامت این فعال حقوق بشر بهره می‌گیرند».

 کمپین حقوق بشر در ایران خواستار اعزام فوری نسرین ستوده به بیمارستان و طی روند درمانی وی تحت نظارت و با رضایت خانواده این وکیل و فعال حقوق بشر زندانی است. 

 همسر نسرین ستوده : «مقامات زندان با حیله و فریب نسرین را منتقل کردند»

 رضا خندان، همسر نسرین ستوده با اشاره به نیرنگ و فریب مقامات در شکل انتقال زندانی به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «ماموران با حیله و نیرنگ و فریب زندانی را جابه‌جا کرده‌اند در حالی که هیچ دلیلی برای این کار نبوده است .نسرین هیچ وسیله‌ای با خود به همراه نداشته و فقط برای رفتن به بیمارستان آماده شده بوده است. نسرین حتی لباس گرم و مناسب هم با خود به همراه نداشته است و با توجه به وضعیت سلامت قلب وی ما به شدت نگران نسرین هستیم.»

 به گفته رضا خندان «اینگونه رفتارهای مقامات قضایی با نسرین ستوده در راستای فشارها و پرونده‌سازی‌های است که در این سال‌ها علیه خانواده ما اعمال شده است؛ از بازداشت دخترم و پرونده سازی علیه او که هنوز هم ادامه دارد تا محدودیت‌های اعمال شده بر نسرین در زندان و محرومیت وی از بسیاری حقوق اولیه یک زندانی. دلیل این فشارها و سخت‌گیری‌ها اعتصاب غذای نسرین و تاثیر آن در توجه جهانی به مساله زندانیان سیاسی در ایران است. قوه قضاییه با رفتارهای خود هم‌چون استفاده از نیرنگ و فریب و حیله برای انتقال زندانی بیش‌تر از پیش بر بدنامی و سوء‌سابقه خود نزد افکار مهر تایید می‌زند.»

«شوکه شدن» پزشکان زندان از بازگشت دوباره وی به زندان

بیست و نهم شهریورماه امسال نسرین ستوده در پی حاد شدن شرایط جسمی و نیاز به مراقبت‌های پزشکی به بیمارستان انتقال یافت و چهار روز بعد مجددا با شرایط بد جسمی  به زندان اوین بازگردانده شد. 

 رضا خندان ،دوم مهرماه، وقتی نسرین ستوده از بیمارستان به زندان اوین منتقل شد و کمی بعد به اعتصاب غدای خود پایان داد، خبر داده بود که پس از بازگرداندن ستوده به زندان، پزشکان اوین از اینکه این زندانی با شرایط بسیار وخیم سلامتی به زندان بازگردانده شده است «شوکه» شدند و به شدت نسبت وضعیت سلامت این زندانی و پدید آمدن مشکلات قلبی برای وی معترض شدند.

 به گفته رضا خندان «در طول مدتی که نسرین ستوده در بیمارستان بستری بود محافظان زیادی در اطراف او حضور داشتند که بعدتر آزمایش کرونای آنها مثبت شد.» رضا خندان گفته بود که به عقیده پزشکان بیرون از بیمارستان که در جریان شرایط سلامت  نسرین ستوده بودند، انتقال مجدد وی را به زندان تلاشی عمدی برای به خطر انداختن جان وی خوانده بودند.

رضا خندان، امروز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه، نیز در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که «سه هفته پیش، پس از بستری شدن نسرین در بیمارستان، قبل از اتمام دوره درمان کامل ، دوباره به زندان منتقل شد. به گفته متخصصان ، او باید یک بار دیگر برای معاینه فوری قلب و آنژیوگرافی به بیمارستان منتقل می‌شد اما در عوض مقامات زندان اوین او را به زندان قرچک منتقل کرده‌اند.  جایی که شرایط بهداشتی و زندانی‌ها حتی از زندان اوین هم بدتر است.»

نسرین ستوده به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز خود در دفاع از حقوق مدنی و سیاسی در ایران محبوس زندان اوین است. از جمله اتهامات این وکیل حقوق بشر «تشویق به فحشا» به دلیل دفاع از حق شهروندان برای مخالفت مسالمت آمیز با حجاب اجباری عنوان شده بود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال