کایلی گیلبرت شهروند استرالیایی با سه ایرانی زندانی در تایلند مبادله شد

پنجشنبه ۰۶ آذر، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۱۱-۲۶-SOS Iran- رسانه‌های ایران خبر داده‌اند که کایلی مور گیلبرت، تبعه بریتانیایی-استرالیایی زندانی در ایران با سه ایرانی زندانی در تایلند مبادله شده است. کایلی مور گیلبرت از دو سال پیش در ایران زندانی بود.خبرگزاری مهر خبر داد کایلی مور گیلبرت، تبعه بریتانیایی-استرالیایی به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی ایران” و “جاسوسی” به ده سال زندان محکوم شده و بیش از دو سال است که در ایران محبوس است، با یک سه تبعه ایرانی مبادله شده است.

خبرگزاری صداوسیما نوشته کایلی گیلبرت با “یک فعال اقتصادی و دو شهروند ایران” مبادله شده است. این خبرگزاری نوشته این سه ایرانی “به اتهامات واهی، در خارج از کشور بازداشت شده بودند”.

به گزارش دویچه وله،

اسامی ایرانیانی که با کایلی گیلبرت مبادله شده‌اند، سعید مرادی، محمد خزایی و مسعود صداقت‌زاده اعلام شده است.

این سه نفر از سال ۲۰۱۲(۱۳۹۰) در تایلند زندانی بودند. بنابرگزارش‌ها، آنها پس از تلاشی نافرجام برای ترور دیپلمات‌های اسرائیلی بازداشت شده بودند.

در گزارش‌های مربوط به زمان حادثه (سال ۲۰۱۲) آمده بود که این سه نفر قصد داشته‌اند با تشکیل “یک تیم تروریستی” دیپلمات‌های اسرائیلی، از جمله سفیر اسرائیل در بانکوک را ترور کنند.

سعید مرادی یکی از متهمان به طراحی ترور، هنگام بازداشت بر اثر انفجار بمبی که قصد داشته به سوی نیروهای پلیس پرتاب کند، دو پای خود را از دست داده است.

کایلی مور گیلبرت که بود؟

کایلی مور گیلبرت دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج و استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن استرالیا است. او در سال ۲۰۱۷ به منظور پژوهش‌های اسلام‌شناختی و تحقیقات پیرامون موضوع “رابطه ایران با شیعیان بحرین پس از بیداری اسلامی” به ایران سفر کرده بود.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی می‌گوید مور گیلبرت “دوره آموزش نظامی در پادگان گادنا” در اسرائیل گذرانده است و در سفر به ایران از اماکن مذهبی قم و شهر ری “عکسبرداری” کرده تا حضور خود در ایران را عادی جلوه دهد و در این مدت سعی کرده به “مبارزان بحرینی” خود را نزدیک کند.

این تبعه استرالیایی-بریتانیایی تا امروز ۲ سال از ۱۰ سال محکومیتش را در زندان قرچک ورامین و زندان اوین گذرانده است.

چندی پیش وزارت خارجه آلمان به افرادی که تابعیت دوگانه آلمانی-ایرانی دارند توصیه کرده بود از سفر غیرضرور به ایران اکیدا خودداری کنند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال