محاکمه اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی و همدستانش در بلژیک

پنجشنبه ۰۶ آذر، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۱۱-۲۶-SOS Iran-n- جمعه ۲۷ نوامبر/ ۷ آذر در شهر آنتورپ بلژیک محاکمه اسدالله اسدی، کنسول سوم جمهوری اسلامی ایران در وین اتریش که در تیر ۹۷ به ظن برنامه‌ریزی برای انفجار در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در منطقه ویلپن در حومه پاریس در عملیات مشترک پلیس اتریش و بلژیک بازداشت شد، همراه با یک زن و شوهر ایرانی که متهم به همکاری با او هستند، آغاز می‌شود.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اساس مدارکی که از طریق سازمان اطلاعات بلژیک تهیه شده و در اختیار دادگاه شهر آنتورپ قرار گرفته، اسدالله اسدی و همراهانش به دستور مقامات ایرانی عمل کرده‌اند و مواد منفجره را شخصاً با خود به خاک اتحادیه اروپا آورده‌اند. دادستانی بلژیک در دادخواستی که تهیه کرده، اعلام کرده است که برنامه‌ریزی برای انفجار در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس «به دستور مقامات جمهوری اسلامی ایران» انجام شد. پیش از این ژاک راس، رئیس سرویس اطلاعات بلژیک در فوریه سال گذشته / بهمن ۹۸ اعلام کرد عملیات انفجار یک بمب پیشرفته در محل گردهمایی مجاهدین خلق، به نام و با نفوذ حکومت ایران طراحی و اجرا شده و این تلاش ناموفق ابتکار شخصی اسدی نبوده است.

۳۰ ژوئن ۲۰۱۸ پلیس بلژیک خودرو مرسدس بنز یک زن و شوهر ایرانی را متوقف کرد. پلیس در صندوق عقب خودرو ۵۵۰ گرم ماده منفجره TATP همراه با تایمر کشف کرد. جوخه خنثی‌کننده بمب در گزارش خود اعلام کرد که بمب یافت شده از «کیفیت بالای حرفه‌ای» برخوردار بوده است. علاوه بر این ۲۲ هزار یورو پول نقد هم در خودرو یافت شد.

ماده منفجره TATP در سال‌های گذشته برای بمب‌گذاری در برخی از شهرهای اروپایی به کار رفته بود. در سال ۲۰۱۶ در انفجار یک بمب در متروی بروکسل که با این ماده ساخته شده بود ۳۲ نفر کشته شدند. در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در ویلپن پاریس بیش از ۲۵ هزار نفر حضور داشتند. اگر بمب‌گذاری با موفقیت انجام می‌شد، انتظار می‌رود که عده زیادی جان خود را از دست می‌دادند.

دایره ۳۱۲ و مصونیت قضایی

بر اساس گزارش سازمان اطلاعات بلژیک، اسدالله اسدی ۴۸ ساله کارمند یک نهاد اطلاعاتی ایران است که در سفارت جمهوری اسلامی در بلژیک در پوشش یک دیپلمات فعالیت می‌کرد. سازمان اطلاعات بلژیک گمان می‌کند که اسدی به دایره ۳۱۲ وزارت اطلاعات تعلق داشت که در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد.  

دیمیتری دو بکو، وکیل اسدالله اسدی در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام کرد که موکل او همه اتهامات را رد کرده است:

«در دفاعیه از او نحوه بررسی پرونده از جمله مصونیت قضایی او مورد بررسی قرار می‌گیرد. در لحظه بازداشت او به عنوان دیپلمات از مصونیت کامل قضایی برخوردار بود و این موضوع را نمی‌توان انکار کرد.»

دو بکو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که امیدوار است دادگاه اسدی تحت تأثیر «مسائل سیاسی» قرار نگیرد.

 سفرهای مکرر به ایران و دیدار در پیتزا هات

به گزارش آسوشیتدپرس اسدی، امیر سعدونی و نسیمه نامی را که در آنتورپ بلژیک زندگی می‌کردند برای حمل مواد منفجره به استخدام خود درآورده بود. مهرداد عارفانی هم که ساکن بلژیک است به  ویلپن پاریس سفر کرده بود. پلیس فرانسه او را به ظن همکاری با اسدی بازداشت و به بلژیک مسترد کرد.

به حساب بانکی این زن و شوهر ایرانی در مجموع ۱۰۰ هزار یورو پول واریز شده که منشأ آن نامشخص است. آن‌ها با اسدی بارها ملاقات کرده بودند: در وین، سالزبورگ، مونیخ، میلان، ونیز و در تهران.  

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد اسدی چند ماه قبل از برگزاری گردهمایی مجاهدین خلق چندین بار به ایران سفر کرد. حدود یک هفته قبل از عملیات ناموفق او از ایران به بلژیک بازگشته بود. بر اساس اسناد دادستانی بلژیک اسدی ماده منفجره را با هواپیمای مسافربری با خود به بلژیک آورده بود و دو روز قبل از تاریخ عملیات، در یک دیدار در پیتزا هات در لوکزامبورگ این مواد را به زوج ایرانی تحویل داده بود.

از بررسی ایمیل‌ها و پیام‌هایی که زوج ایرانی با اسدی مبادله کرده‌اند مشخص شده که آن‌ها با زبان کدگذاری‌شده و رمز با هم در ارتباط بودند.

بر اساس تحقیقات پلیس فرانسه اسدی در سال ۲۰۱۷ به ویلپن پاریس سفر کرده بود. احتمالا برای بررسی میدانی عملیات بمب‌گذاری.

 اگر اتهامات اسدی ثابت شود ممکن است دادگاه او و همدستانش را به دلیل «تلاش برای قتل تروریستی و عضویت در یک سازمان تروریستی» به ۵ تا ۲۰ سال حبس محکوم کند. جلسات پرسش و پاسخ از متهمان دو یا سه روز به درازا می‌کشد. انتظار می‌رود که دادگاه اواخر ماه آینده رأی خود را صادر و اعلام کند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال