رهایی یک زندانی از اعدام در شیراز

دوشنبه ۱۷ آذر، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۱۲-۰۷-SOS Iran- یک زندانی در شیراز که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود، با گذشت اولیای دم از مرگ رهایی یافت. به گزارش فارس، یک زندانی متهم به قتل در شیراز پس از ۷ سال با گذشت اولیای دم از اعدام رهایی یافت.بر اساس این گزارش، این جوان ۳۰ ساله که فرزاد هاشمی نام دارد، ۷سال قبل به‌طور ناخواسته در شیراز مرتکب قتل جوانی به‌نام رضا شد. روز حادثه ۲نفر از اقوام فرزاد با چند نفر درگیر شده بودند و دنبال فرزاد رفتند و از او کمک خواستند. آنها ۳ نفری به محل درگیری رفتند اما فرزاد از خودرو پیاده نشد.

اقوام فرزاد یک اسلحه ساچمه‌زنی به او داده بودند اما او از ماشین پیاده نشد و حاضر نبود از اسلحه استفاده کند. در آن‌سو درگیری ادامه داشت. تا اینکه رضا (مقتول) وقتی اسلحه را در دستان فرزاد دید، تلاش کرد تا آن را از دستش بگیرد. در جریان کشمکشی که بین فرزاد و رضا بر سر اسلحه درگرفت، ناگهان تیری شلیک شد و به رضا اصابت کرد. با وجود اینکه جوان مجروح به مرکز درمانی منتقل شد اما در نهایت جانش را از دست داد تا فرزاد به اتهام قتل عمد تحت تعقیب قرار گیرد.

وقتی پسر جوان بازداشت شد و تحت بازجویی قرار گرفت، گفت که ناخواسته مرتکب قتل شده و هیچ قصد و نیتی برای آسیب زدن به مقتول نداشته است. با وجود اینکه فرزاد خودش را بی‌گناه می‌دانست اما بعد از مدتی در دادگاه کیفری یک استان فارس به اتهام قتل عمد محاکمه شد. اولیای دم مقتول که جوان‌شان را از دست داده بودند، خواستار اعدام قاتل بودند و بعد از محاکمه از آنجا که همه شواهد و مدارک علیه فرزاد بود، قضات دادگاه او را مجرم تشخیص دادند و به اعدام محکوم کردند. هرچند پسر جوان و وکیل مدافعش به رأی دادگاه اعتراض کردند اما قضات دیوان عالی کشور رأی دادگاه را تأیید کردند و مراحل استیذان نیز طی شد تا فرزاد در یک‌قدمی چوبه دار قرار بگیرد.

با قطعی شدن رأی دادگاه، تنها راه نجات فرزاد جلب رضایت اولیای دم بود. در این شرایط بود که تلاش‌های زیادی در این‌باره آغاز شد. پدر فرزاد از محیط‌بانان قدیمی بود و از همکاران قدیمی‌اش درخواست کمک کرد. یکی از این افراد بهمن ایزدی، از فعالان محیط‌زیست استان فارس است. او وقتی فهمید فرزاد ناخواسته مرتکب قتل شده و در یک‌قدمی چوبه دار قرار دارد، با جمع دیگری از فعالان محیط‌زیست رایزنی‌های خود برای بخشیده شدن او را آغاز کرد. ایزدی پیش از این نیز در چند پرونده موفق شده بود واسطه بخشش چند جوان محکوم به اعدام شود.

 بهمن ایزدی می‌گوید: “ابتدا اولیای دم حاضر به بخشش نبودند اما از همان روز اول رفتار خوبی داشتند. آنها حق داشتند. در این ماجرا فرزندشان را از دست داده بودند و داغ فرزند سخت و سنگین است. با وجود این بعد از چند جلسه گفت‌وگو آنها در کمال مهربانی و انسانیت حاضر به اعلام رضایت شدند و به این ترتیب فرزاد که از ۷سال قبل در زندان بود، بخشیده شد و باتوجه به اینکه او جنبه عمومی جرم را نیز تحمل کرده بود، روز شنبه هفته جاری از زندان آزاد شد”.

فرزاد در مدت ۷سالی که در زندان بود بارها زندگی‌اش را مرور کرد. از حضور بی‌دلیلش در محل درگیری تا سختی‌هایی که پدر و مادرش در این مدت تحمل کردند. از طرفی او شاهد تلاش‌های گسترده فعالان محیط‌زیستی برای بخشیده شدنش بود. به همین دلیل پس از آزادی اعلام کرد می‌خواهد از این به بعد حامی محیط‌زیست باشد و گذشته را جبران کند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال